جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸
Friday Apr 19, 2024 10:28

سونوگرافی کودکان و نوزادان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, محیط زیست ,رادیولوژی ,سونوگرافی , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: سونوگرافی کودکان و نوزادان ، به صورت کلی مضر و خطرناک نمی باشد. زیرا هیچ اشعه ایکس ای در تابش های دستگاه تصویربرداری وجود ندارد.
چگونه باید کودک خود را برای سونوگرافی آماده کنم؟
در برخی از سونوگرافی ها نیاز به آماده سازی ویژه، مانند خالی بودن معده یا پر بودن مثانه است. در زیر فهرستی تهیه شده است که موارد خاص در آن ذکر شده است. اگر از این دستورالعمل ها، قبل از انجام سونوگرافی کودکان و نوزادان ، پیروی نکنید، از فرزند شما معاینه صورت نمی گیرد.
سونوگرافی کودکان و نوزادان بصورت تخصصی در این کلینیک انجام می شود. از جمله مهمترین سونوگرافی های تخصصی برای کودکان، سونوگرافی شکم ، لگن و کلیه است.

سونوگرافی شکم کودکان :

سن فرزند شما    مدت زمان ناشتایی

۰ – ۲ سال ۲ ساعت – برای دو ساعت قبل از انجام معاینه تغذیه ای صورت نگیرد.

۳ – ۴ سال ۳ ساعت – برای سه ساعت قبل از انجام معیانه، هیچ خوردنی یا نوشیدنی میل نکنند.

بیش از ۴ سال

۴ ساعت – برای چهار ساعت قبل از انجام معیانه، هیچ خوردنی یا نوشیدنی مصرف نکند و آخرین وعده غذایی باید یک وعده غذایی کم چرب باشد.

سونوگرافی لگن کودکان :

سن فرزند شما آماده سازی

کودکان کمتر از ۳ سال کودک را به نوشیدن آب ، یک ساعت تا ۴۵ دقیقه قبل از معاینه تشویق کنید.

کودکان بیشتر از ۳ سال کودک شما دو تا سه لیوان آب ، یک ساعت قبل از معاینه بنوشد.

سونوگرافی کلیه کودکان :

به طور کلی برای سونوگرافی کلیه های کودکان هیچ آماده سازی لازم نیست. با این حال، اگر خون در ادرار مشاهده شده است  نیاز به بررسی مثانه و یا قسمت پایین حالب می باشد ( که البته در اغلب موارد چنین بررسی در کنار ارزیابی کلیه ها لازم است). در این زمان نیاز است که مثانه کودک شما پر باشد. برای این کار دلبند شما نباید قبل از انجام معاینه، مثانه اش را خالی کند. مصرف آب بیش از حد خود مانع تشخیص برخی از مشکلات می گردد. لذا نوشیدن حداکثر یک لیوان آب کافی خواهد بود. مصرف آب زیاد جهت پر کردن کامل مثانه معمولا در بررسی احشا لگنی (مخصوصا دختران) لازم است که در جدول مربوطه در بالا قابل مشاهده است.

همچنین اگر علائمی مانند شامل فشار خون بالا مشاهده شد، این معاینه مستلزم یک معده خالی است. لطفا آماده سازی سونوگرافی شکم را دنبال کنید (در این موارد نوشیدن آب مانعی ندارد).

سونوگرافی نوزادان

در بعضی از مواقع، کودک نیاز است نفس خود را به مدت چند لحظه نگه دارد. البته گاهی اوقات از کودکان بزرگتر ممکن است خواسته شود یک نفس عمیق بکشند یا نفس خود را برای یک مدت بیشتری نگه دارد. تصویربرداری سونوگرافی بدون عوارض جانبی است و می تواند برخی از اندام ها را به راحتی نشان دهند.

منبع: radiologyinfo

۱۹ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۰۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست ,رادیولوژی ,سونوگرافی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید