پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۴۳
Thursday Apr 18, 2024 22:43
 

شایع ترین علت بروز بیماری های تنفسی در کودکان، عفونت های ویروسی است

کودک, سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری, تب ,سرماخوردگی, عفونت گوارشی , ریه , عفونت گوش, خروسک, برونشیولیت
سلامت کودکان: بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی سیستم تنفسی از عوامل بیماری های شایع تنفسی در کودکان هستند.
 
عفونت های تنفسی متاسفانه شایعترین  و مهمترین عوامل منجر به بستری و مرگ و میر در سنین نوزادی و کودکی به شمار می روند.
 
گرچه غالب این موارد ویروسی بوده و دارای سیر چندان شدیدی نیستند و خودبخود بهبود می یابند، اما هستند بیماریهای ویروسی که گرفتاریهای تنفسی شدید و خطرناک مثل آنفلونزای فصلی و ویروس نشانگان خاور میانه ایجاد می کنند.
 
علاوه بر این برای غالب ویروس ها درمان ضد ویروسی موثری وجود ندارد اما معاینه به موقع بیمار توسط پزشک و پیگیری روند درمان توسط والدین می تواند از بروز بیماری های تنفسی در کودکان جلوگیری کند.
 
بیماری های تنفسی از جمله آسم از جمله بیماری هایی هستند که کودکان به آن دچار می شوند
 
در این فرصت برای بررسی هر چه بیشتر موضوع بیماری های تنفسی در کودکان گفتگویی را با «دکتر مجید کیوانفر – متخصص اطفال و فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی کودکان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
 
بیماری های تنفسی کودکان چیست؟
 
شایع ترین علت مراجعه کودکان به بیمارستان ها بیماری های تنفسی در کودکان است، آنچه باید در این میان مورد توجه قرار گیرد اینکه کودکان بالغین کوچک نیستند و نمی توان همچون افراد بزرگ با آنها برخورد کرد؛ بچه ها به دلیل شرایط سنی و جسمی بیشتر مستعد بیماری های تنفسی هستند زیرا عضلات تنفسی ضعیفی دارند.
 
بچه ها ریه های کوچکتری دارند که مستعد مسدود شدن هستند، کودکان به دلیل اینکه بیشتر با عوامل محیطی در ارتباط هستند زودتر دچار بیماری های تنفسی می شوند و البته این بیماری در آنها سخت تر تحمل می شود.
 
نشانه های مهم این بیماری کدامند؟
 
والدین خیلی نگران سرماخوردگی های مکرر در کودکان خود هستند و از این موضوع مهم اطلاع ندارند که گاهی فرزند سالم در سن ۲ تا ۵ سالگی می تواند حتی سالانه ۱۲ بار دچار سرماخوردگی شود و و این نگرانی که سیستم ایمنی بدن فرزند دچار مشکل شده باشد، بی جا است.
 
هر سرماخوردگی باعث ایجاد سرفه تا دو هفته در کودکان می شود، سرفه سرماخوردگی ها معمولاً پس از ۱۴ روز در کودکان بهبود می یابد و چنانچه بیش از ۱۴ روز به طول انجامید باید نگران بیماری غیر از سرماخوردگی باشیم.
 
سرفه ای که هنگام فعالیت بدنی کودک اتفاق می افتد، یا سرفه هایی که باعث ایجاد حالت تهوع می شود مشکوک به سرفه آلرژیک است و نیاز به بررسی دارد.
 
سرفه مزمن ناشی از آلرژیک نشانه التهاب در مجاری تنفسی کودکان است.
 
شایع ترین علت مدرسه نرفتن کودکان بیماری های تنفسی کنترل نشده است که کودکان را از زندگی روزمره باز می دارد و حتی ممکن است در رشد کودکان اختلال ایجاد کند.
 
خانواده ها نگران هستند که سرفه ها درکودک آنها مزمن نشود و یا آنها دچار آسم نشوند، آیا این نگرانی ها به جا است؟
 
نگرانی درباره سرفه های تنفسی وجود ندارد زیرا یک طیف است.
 
۷۰ درصد آلرژی تنفسی در کودکان زیر ۳ سال، تا ۷ سالگی خود به خود بهبود پیدا می کند و همانگونه که از نام آن مشخص است «آسم کودکان» مربوط به دوران کودکی است و تا ۸۰ درصد تا ۱۴ سالگی بدون علامت می شود.
 
نگرانی اینکه آلرژی تنفسی در کودکان مزمن خواهد شد بیهوده است زیرا آسم هم نوعی آلرژی است و قابل کنترل است.
 
علت بروز بیماری های تنفسی در کودکان چیست؟
 
شایع ترین آنها عفونت های ویروسی است و در هیچ جای دنیا نمی توان از شیوع بیماری های ویروسی پیشگیری کرد. آلرژی عامل ژنتیکی و زندگی شهری  دارد و رعایت بیش از حد بهداشت فردی در زندگی شهر نشینی عامل ایجاد آلرژی در افراد شده است و بسیاری از این بیماری ها قابل پیشگیری نیستند.
 
چگونه می توان این بیماری را کنترل کرد؟
 
بسیاری ازوالدین دچار عذاب وجدان می شوند که شاید به خاطر عدم رسیدگی صحیح، فرزند آنها دچار آلرژی شده است در حالی که چنین چیزی نیست و می توان گفت عامل اصلی مربوط به ژنتیک است که پدر و مادر هیچ نقشی در آن ندارند، البته عوامل محیطی بسیار مهم است و اگر پدری سیگاری باشد در ابتلای فرزند او به آسم بسیار تاثیر گذار است.
 
اگر فردی سیگار بکشد تا ۳ ساعت پس از اتمام سیگار کشیدن ترشحات سیگار در بازدم او دفع می شود و مواد آلرژن را به اطرافیان خود منتقل می کند، ضمن اینکه اگر پدر سیگار بکشد به خاطر آموزشی که فرزند از والدین خود می گیرد احتمال سیگاری شدن فرزندان آنها بسیار زیاد است و این خطر بسیار بزرگی است که کودکان را تهدید می کند.

منبع: ایمنا

۲۴ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۴۰
کلیدواژه ها: کودک, سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری, تب ,سرماخوردگی, عفونت گوارشی , ریه , عفونت گوش, خروسک, برونشیولیت

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید