جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۳:۴۴
Friday Mar 29, 2024 03:44
 

بهداشت مو و ناخن در نوزاد

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, ناخن, salamatkoodakan,
سلامت کودکان: برخی از نوزادان در هنگام تولد در بعضی از مناطق بدن به طور چشمگیری پر مو هستند. وضعیت این نوزادان که به طور طبیعی در نواحی روی گوش ها و پیشانی موهای زیادی دارند نباید باعث نگرانی گردد؛ زیرا این موهای زائد درعرض چند هفته تا چند ماه برطرف خواهد شد.
بعضی از نوزادان نیز با موهای بسیار کم و صاف و براق بدنیا می آیند. این حالت نیز نباید موجب نگرانی شود زیرا این نوزادان در آینده طاس نخواهند بود.
از همان ماه های نخست، باید ناخن های نوزاد، که در صورت بلند بودن به علت بی نظمی حرکات دستها می توانند صورت او را بخراشند، کوتاه شوند. اما معمولا مادران از کوتاه کردن ناخن های  نوزاد و نزدیک کردن قیچی به او  هراس دارند، که البته کاملا طبیعی است. برای کوتاه کردن ناخن ها و موهای نوزاد از قیچی کوچکی که نوک دو سر آن گرد (و نه تیز) است، استفاده نمایید. ممکن است زیاد تیز نباشند، اما مطمئن ترند.
برای کوتاه کردن مو و ناخن نوزاد زمانی را انتخاب کنید که نوزاد کاملا سیر است و خوابش می آید. زیرا در این حالت حرکت و مقاومت او کمتر است.
کوتاه کردن ناخن های نوزاد:  
– ابتدا نوزاد را طوری روی میز بنشانید که کمرش به بالا تنه شما تکیه دهد. دست چپ تان را روی شکم او بگذارید، طوری که ضمن محکم نگه داشتن نوزاد، بتوانید با همان دست به گرفتن ناخن های او کمک کنید. با دست چپ انگشت شست دست راست نوزاد را بگیرید و با دست راست ناخن را کوتاه کنید. فقط قسمتی از ناخن را که کاملا از پوست او جداست کوتاه کنید. بهتر است ناخن ها را به صورت هلالی، مانند فرم خود ناخن، کوتاه کنید.
– برای کوتاه کردن ناخن انگشتان دیگر نوزاد،باید دست مشت کرده ی او را باز کرده و انگشتانش را با دست چپ تان از هم باز کنید. سر انگشتان نوزاد باید روی دست چپ مادر قرار گیرند.از انگشت کوچک شروع به کوتاه کردن ناخن کنید و به ترتیب تا رسیدن به انگشت نشانه ادامه دهید.
– برای کوتاه کردن ناخن های انگشتان دست چپ نوزاد، در حالی که با دست راست هم او را محکم نگه داشته اید و هم قیچی دستتان است، از ناخن انگشت شست او شروع کرده و پس از باز کردن انگشتان دیگر نوزاد از هم ناخن های دیگر شست را به همان ترتیب فوق، از انگشت کوچک شروع کرده و تا انگشت نشانه کوتاه کنید.
کوتاه کردن موهای نوزاد :
– ابتدا نوزاد را به پشت بر روی ملافه تمیزی که روی میز انداخته اید، بخوابانید. یک عدد قیچی، کاسه کوچکی از آب ولرم و مقداری پنبه بهداشتی در دسترس تان قرار دهید. پنبه را در آب ولرم خیس کنید و آن را روی موهای نوزاد بمالید. در همین حال سعی کنید مرتبا با او صحبت کنید و سرش را نوازش دهید تا احساس امنیت و آرامش کند.
– سر نوزاد را به یک طرف بچرخانید و دسته کوچکی از موهایش را بین دو انگشت نشانه و وسط بگیرید. با قیچی موهایی را که بیرون دو انگشت می ماند کوتاه کنید. بقیه موهایش را نیز به همین ترتیب کوتاه کنید. سرش را به طرف دیگر بچرخانید و موهای آن طرف را نیز کوتاه کنید.
– برای کوتاه کردن موهای پشت سر،نوزاد را به روی شکم خوابانده و اجازه دهید در حالتی که خودش احساس راحتی می کند و در عین حال صورتش به طرف زمین است، قرار گیرد. با پنبه خیس موهای پشت سرش را نیز کمی خیس کنید. با گرفتن دسته های کوچک مو بین انگشتان نشانه و وسط، موهایش را کوتاه کنید. بهتر است ابتدا از موهای انتهایی نزدیک گردن شروع کرده و به تدریج به سمت بالا بیایید. وسط پشت سر، معمولا به علت اینکه مرتبا با بالش در تماس است، خالی از موست که بعد با گذشت زمان موهای جدید آن قسمت را خواهد پوشاند. در پایان با برس بسیار نرم و لطیفی موهای نوزاد را شانه بزنید تا در صورت مشاهده موهای بلند و کوتاه نشده، آن ها را مجددا کوتاه کنید.

منبع: ویکی بیبی

۳۰ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۸۰
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, ناخن, salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید