پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۲۱:۱۴
Thursday Apr 18, 2024 21:14
 

درمان سرماخوردگی نوزادان 0 تا 12 ماهه

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, سرماخوردگی و آنفولانزا , ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت و کودکان: یکی از دلایلی که باعث می شود نوزادان مرتب سرما بخورند این است که سیستم ایمنی آنها هنوز کاملاً تکامل پیدا نکرده است. همچنین نوزاد با هر بار سرماخوردگی فقط علیه یکی از بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی ایمنی پیدا می کند.
آیا می توانید همه سرماخوردگی‌هایی را که در سراسر عمرتان به آن مبتلا شده اید به یاد بیاورید؟ فرزند شما باید به همه آن ها -و حتی بیشتر -مبتلا شود تا نسبت به همه ویروسهای سرما خوردگی ایمنی پیدا کند.
 
علت سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه
در هنگام رشد کردن، نوزاد 0 تا 12 ماهه می خواهد دنیای اطرافش را با لمس کردن (و لیسیدن) هر چیز بیشتر کشف کند. بنابراین به راحتی ویروس‌های سرماخوردگی روی دستهایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان کرده یا چشمهایش را با آن میمالد و بنابراین ویروس این امکان را پیدا می کند که به مجاری بینی او راه پیدا کند.
ممکن است که فرزند شما در پاییز یا زمستان بیشتر سرما بخورد که علت آن سرمای هوا و گرم کردن درون خانه است که باعث خشک شدن مخاط بینی شده و کار ویروس سرماخوردگی را راحتر میکند. ضمناً وقتی هوای بیرون سرد است او بیشتر در محیط بسته میماند که در آین حالت امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.
 
مطالعات اخیر اظهارات والدین شاغل را مبنی بر این که بچه‌ها در مهد کودک‌ها بیشتر سرما خورده، عفونت گوش گرفته و دچار آبریزش بینی می شوند تایید میکنند. حتی اگر فرزندتان با کودکان زیادی در تماس نباشد، در سال اول 4 تا 10 بار سرما خواهد خورد. با افزایش سن تعداد سرماخوردگی‌ها کم شده به طوری که در سنین 13 تا 19 سالگی به حدود 3 بار در سال میرسد.
 
تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا و آلرژی
اگر نوزاد 0 تا 12 ماهه شما در فاصله بین ماه‌های آبان تا اردیبهشت بیمار شده و بیماری او به صورت شروع ناگهانی تب (معادل 38.3 درجه سانتی گراد یا بیشتر) همراه با خستگی و لرز و به دنبال آن علائم تنفسی مثل آبریزش بینی یا سرفه خشک باشد به احتمال زیاد مبتلا به آنفولانزا شده است (نکته: اگر علائم گرفتگی بینی یا سرفه خیلی پیش از تب اتفاق بیافتد نشان دهنده این است که فرزند شما مبتلا به سرماخوردگی شده است). کودکی که مبتلا به آنفولانزا می شود ممکن است اسهال یا استفراغ نیز داشته باشد.
 
 
خارش بینی و چشمهای اشک آلود علائم کلیدی آلرژی هستند. همچنان که حملات عطسه و یا خارش پوست که برای هفتهها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد جز علائم اصلی آلرژی هستند.
ترشحات بینی در آلرژی آبکی باقی می مانند اما در سرماخوردگی چرکی شده، زرد رنگ یا سبز رنگ میشوند. در آلرژی تب وجود نداشته و معمولاً در بهار، تابستان یا اوایل پاییز دیده میشود. اگر سن فرزند شما کمتر از 3 ماه بوده و درجه حرارت مقعدی او بالاتر از 38 درجه سانتی گراد است بلافاصله با متخصص اطفال مشورت کنید زیرا او باید مطمئن شود که این تب به دلیل عفونت باکتریایی که نیازمند درمان می باشد، نیست.
 
درمان سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه چیست؟
هیچ دارویی نمیتواند باعث شود که ویروس سریعتر از بدن او خارج شود، اما شما میتوانید با اطمینان یافتن از این که او به مقدار لازم استراحت کرده و مایعات کافی (که به معنای دریافت کافی شیر مادر یا شیر خشک برای کودکان زیر 6 ماه است) دریافت می دارد، به درمان سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه‌تان کمک کنید. از آن جا که بچهها نمیتوانند تا 4 سالگی به خوبی بینی خود را با فین کردن خالی کنند راه های زیر می تواند کنار آمدن با احتقان (گرفتگی) بینی را برای او راحت تر کند.
 
در هنگام سرماخوردگی نوزاد سر بچه را به عقب ببرید و چند قطره از محلول نرمال سالین در داخل حفرههای بینی او بچکانید. سپس بعد از چند دقیقه با استفاده از سرنگهای پلاستیکی، آب نمک و ترشحات بینی را پمپ کنید. اگر فرزند شما موقع مکیدن شیر مشکل دارد 15 دقیقه قبل از شیر دادن به او این کار را انجام دهید. بدین صورت او می تواند هم زمان هم به خوبی تنفس کرده و هم شیر را بمکد. به اطراف پرههای بینی او از ژلهای نرم کننده بمالید تا باعث کاهش التهاب و تحریک شود. (تا زمانی که پزشک لازم ندانسته از اسپری های بینی استفاده نکنید. این اسپری های اگر چه ممکن است موقتاً باعث برطرف شدن علائم شود اما در نهایت با مصرف مداوم احتقان را بیشتر می کنند.)
 
از یک دستگاه بخور یا بخور سرد برای مرطوب کردن فضای اتاق استفاده کنید یا با فرزند خود به داخل حمام رفته، آب داغ را باز کرده، در را بسته و با او در حدود 15 دقیقه در فضای حمام بنشینید. مطمئن باشید این کار به درمان سرماخوردگی نوزاد کمک می‌کند.وان آب گرم نیز می تواند همین نتیجه را داشته باشد به خصوص اگر مقداری روغن منتول (نعنا) یا اکالیپتوس به آب اضافه کنید که یک راه مطمئن و آرامش بخش برای درمان موقت گرفتگی بینی می باشد.
 
تعدادی حوله در فاصله بین تشک و کف تخت در قسمتی که کودکتان سرش را می گذارد قرار دهید تا سر او کمی بالاتر از بدن قرار گیرد. خوابیدن در این حالت می تواند باعث بهبود تخلیه ترشحات پشت حلق شود ولی در این کار زیاده روی نکنید. اگر کودکتان در هنگام خواب مرتباً غلت می زند پس ممکن است در جای خود چرخیده و پاهایش بالاتر از سر او قرار گیرد و به این ترتیب همه زحمات شما از انجام این کار از بین برود. هر گز از گذاشتن بالش برای بالا آوردن سر او استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث خفه شدن فرزندتان شود. در ضمن هرگز چیزی را زیر پایه های تخت نگذارید زیرا باعث ناپایدار شدن آن می شود. توجه داشته باشید که فرزند شما در صندلی ماشین نیز به حالت نیمه نشسته بخوابد.
داروهای درمان سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه
اکثر پزشکان هیچ دارویی را برای کودکان زیر 6 ماه تجویز نمی کنند. اگر سن بچه شما بیشتر از 6 ماه است ممکن است در بعضی از مواقع مانند شبها که علائم موجود مانع از استراحت او می شوند پزشک این نوع داروها را تجویز کند. از دادن چند داروی مختلف برای درمان علائم متفاوت بپرهیزید زیرا اکثر آنها حاوی استامینوفن بوده و تجویز هم زمان آنها باعث دو یا چند برابر شدن دوز مصرفی میشود. شاید بخواهید از آنتی هیستامین‌های موجود در داروخانه ها استفاده کنید که باعث می شوند فرزند شما راحتتر بخوابد. اما به خاطر داشته باشید که این داروها میتواند به جای آرام کردن او سبب تحریک او شود. توجه به این نکته مهم است که این داروها نمیتوانند دوره بیماری را کوتاه کرده و یا از عوارض بعدی مثل سینوزیت یا عفونت گوش جلوگیری کند. اگر فرزند شما تب دارد، می توانید به او استامینوفن اطفال بدهید. هرگز به او آسپیرین ندهید زیرا خطر بروز سندرم "ری" (Ray Syndrome) که یک وضعیت نادر اما کشنده است وجود دارد.
 
داروهای گیاهی درمان سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه
اضافه کردن چند قطره روغن منتول یا اکالیپتوس یا کاج به دستگاه بخور یا در حمام می تواند باعث کاهش احتقان بینی شود. اگر سن فرزند شما شش ماه یا بیشتر است یک محلول رقیق و ولرم چای بابونه می تواند باعث تسکین او شود.
 
توجه: هرگز از "ما هوانگ‌" که همچنین به نام های افدرا یا افدرین شناخته می شود و یک داروی ضد احتقان گیاهی است استفاده نکنید. قدرت اثر این دارو در افراد مختلف بسیار متفاوت است و سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که این دارو باعث واکنشهای نامناسب مانند افزایش فشار خون، ضربان نامنطم قلب، تشنج، حمله قلبی و سکته مغزی در افراد بزرگسال می شود. همیشه قبل از تجویز هر داروئی به فرزند خود با پزشک او مشورت کنید.
 
چه موقع باید با متخصص اطفال مراجعه کرد؟
اگر سن کودک شما کمتر از 3 ماه است در هنگام بروز اولین علائم بیماری باید با متخصص تماس بگیرید به خصوص اگر درجه حرارت مقعدی او 38 درجه سانتی گراد و یا علائم به همراه سرفه باشد. در کودکان بالای 3 ماه در شرایط زیر با متخصص تماس بگیرید:
 
اگر 5 تا 7 روز بعد از شروع بیماری علائم او بدتر شده و یا اگر علائم سرما خوردگی بیشتر از 14 روز طول کشیده است.
 
اگر سرفه او بدتر شده و یا همراه با خس خس سینه (ویزینگ) و یا تنفس های بریده بریده است؛ زیرا این علائم می تواند نشان دهنده پنومونی(عفونت ریه) و یا عفونت با ویروس سنسیشیال تنفسی باشد، ویروسی که نسبتا شایع بوده اما می تواند برای کودکان زیر 1 سال مشکل جدی ایجاد کند.
 
اگر کودک در هنگام غذا خوردن یا مکیدن چیزی گریه می کند یا گوشش را کشیده یا می مالد؛ زیر این علائم می تواند نشانه عفونت گوش باشد.
چطور تعداد دفعات  سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه را کم کنیم؟
شما نمیتوانید کاری کنید که او اصلا سرما نخورد اما می توانید کارهایی انجام دهید تا او کمتر در معرض خطر بیماری قرار گرفته و سیستم دفاعیش تقویت شود. برای شروع مطمئن شوید که همه اعضای خانواده و همچنین دوستان قبل از بغل کردن فرزندتان دستهای خود را می شویند (به خصوص در مورد نوزادان که در مقابل سرما خوردگی بسیار آسیب پذیرتر از حتی بچه های 1تا 2 ماهه هستند.)
 
تا جایی که می توانید فرزند خود را از افراد بیمار دور نگه دارید. از آنها بخواهید که دیدار را تا پایان مرحله سرایت بیماری به تعویق بیاندازند. به یاد داشته باشید بچه هایی که به مهد کودک می روند بیشتر از بچه هایی که در خانه میمانند به سرما خوردگی مبتلا می شوند زیرا آنها با بچه های بیشتر و در نتیجه با بیماری های بیشتری در تماس هستند. در ضمن توجه داشته باشید که مربی مهد کودک او مراقب دست شستن خود باشد.
 
مایعات کافی به بدن فرزندتان برسانید. ویروسهای سرماخوردگی در داخل مخاط خشک بینی راحت تر نفوذ می کنند. برای بچه های زیر 6 ماه این به آن معنی است که آنها میزان معمول و روزانه شیر خشک یا شیر مادر را دریافت می کنند. بعد از 6 ماهگی می توانید به فرزند خود آب هم بدهید. اگر فرزندتان در روز کمتر از 5 تا 6 پوشک را خیس میکند می تواند نشانه کم آبی او باشد.
 
نهایتا فرزندتان را تا جایی که می توانید با شیر خود تغذیه کنید (آکادمی اطفال آمریکا برای بهره مند شدن از مزایای شیر مادر، توصیه می کند که تا یک سالگی کودکان از شیر مادر تغذیه کنند). اگر چه شیر مادر یک وسیله تدافعی مطلق در مقابل عفونت نیست اما مطالعات نشان داده که بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از بچه هایی که شیر خشک می خورند بیمار میشوند که علت آن وجود آنتی بادیها (پادتن های) محافظت کننده در آن است.

منبع: نی نی سایت

۸ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۲۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, سرماخوردگی و آنفولانزا , ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید