جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۳۷
Friday Mar 29, 2024 18:37
 

تشخیص علائم عفونت های ادراری کودکان/ راه های درمان عفونت‌ های ادراری کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: عفونت های ادراری کودکان یکی از شایع ترین عفونت‌هایی است که می‌تواند شیرخواران، نوزادان و کودکان را درگیر کند. فقط در دوران نوزادی و ۲۸روز اول است که پسران بیشتر از دختران درگیر این عفونت می‌شوند و در کل این عفونت در دختران شایع‌تر است.
یکی از بیماری های شایع در کودکان عفونت ادراری است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد و اگر به موقع درمان نشود احتمال دارد در دراز مدت به سیستم دفع ادرار کودک آسیب زند که در این صورت عملکرد کلیه ها مختل می شود و نارسایی کلیه پدید می آید و همچنین باعث می شود در آینده فشار خون بالا به سراغ کودک بیاید. بنابراین درمان عفونت های ادراری کودکان نباید به تعویق انداخته شود. در این گزارش به علت عفونت ادراری درمان و روشهای پیشگیری آن پرداخته شده است.
 
نوزادان و بچه های کوچک به مراتب بیشتر در خطر نارسایی کلیوی ناشی از عفونت مجاری ادراری هستند. در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال این بیماری شایع‌تر است و تقریبا 5 درصد نوزادانی که به‌علت تب به پزشک مراجعه می‌کنند، دچار عفونت ادراری هستند. 
 
میکروب‌ های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.
 
شناخت علائم عفونت ادراری 
علامت عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است. این بیماری در سنین نوزادی و زیر یک ماه،  با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، شلی، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌های نوزادی خودش را نشان می‌دهد اما در سنین بالاتر با نشانه‌ هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی‌اختیاری ادرار، ایجاد شب‌ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌قراری حین ادرار کردن در کودکان همراه است. یکی دیگر از علائم عفونت ادراری می‌تواند تب‌های غیرقابل توجیه باشد. یعنی کودکی که دچار تب می‌شود و هیچ علت دیگری برای آن پیدا نمی کنیم. این کودک ممکن است به عفونت ادراری مبتلا باشد.
عوامل مستعدکننده عفونت ادراری 
ختنه نشدن پسران: 
پسرانی که ختنه نشده باشند 4 تا 8 برابر پسرانی که ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراری می‌شوند.
 
جنسیت:
عفونت ادراری میان دختران، حداقل 2 تا 4 برابر پسران است.
 
نژاد:
عفونت ادراری در سفیدپوستان شایع‌تر از سیاه‌پوستان است.
 
عوامل ژنتیکی:
اقوام درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.
 
عصبی بودن مثانه:
نگه داشتن زیاد ادرار، یبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب (میزنای) نیز از جمله مواردی هستند که کودک را مستعد ابتلا به عفونت ادراری خواهند کرد.
 
اقدامات مهم برای کودک مبتلا به عفونت ادراری
 گرفتن نمونه ادراری به صورت استریل، اولین و مهم‌ترین گام در تشخیص عفونت ادراری است.
 
سونوگرافی کلیه، یکی از اقدامات مهمی که برای کودک مبتلا به عفونت ادراری انجام می‌شود که در آن انسداد، برگشت ادراری و اختلالات ساختاری مثانه و کلیه مشخص خواهد شد. در اکثر کودکان مبتلا به عفونت ادراری عکسبرداری از مثانه نیز لازم می‌شود. علاوه بر این اقدامات در برخی موارد اسکن کلیه هم لازم بوده و باید انجام شود.
روش درمان عفونت ادراری
اگر عفونت ادراری، مثانه یا کلیه را درگیر کرده باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک خوراکی یا تزریقی به مدت 7 تا 14 روز توصیه می‌ شود. البته با درمان آنتی‌بیوتیکی مناسب، تب و سایر علائم بعد از 2 یا 3 روز بهبود پیدا می کند.
 
مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر سه ساعت یک بار، درمان یبوست، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.
 
دوره درمان عفونت ادراری
طول دوره درمان عفونت ادراری بین 10 روز تا 2 هفته است. نکته مهم در مورد درمان عفونت ادراری آن است که وقتی درمان به پایان رسید حتما باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا علت اصلی عفونت ادراری روشن شود. هدف از این پیگیری‌ها و بررسی‌ها آن است که از بروز عوارض آتی عفونت‌ جلوگیری شود. اگر کودکی دچار عفونت ادراری شود و این عفونت به کلیه او آسیب بزند، این کودک باید تا بزرگسالی از نظر فشار خون و دفع پروتئین در ادرار مورد بررسی قرار بگیرد.
 
گفتنی است؛ 60 تا 80 درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، طی 18 ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد.
 
گیاهان مفید برای درمان عفونت های ادراری
عفونت ادراری تمایل شدیدی به بازگشت های مکرر دارد. برای پایان دادن به این چرخۀ معیوب، که باعث درد و سوزش می‌شود، برخی از گیاهان مفید هستند:
 
کران بری
این میوۀ قرمز رنگ خاصیت اسیدی کردن ادرار را دارد، این خاصیت به هیچ وجه برای رشد باکتری هایی که عامل بروز عفونت ادراری می‌شوند، مناسب نیست. علاوه بر این کران بری مانع از چسبندگی باکتری ها روی دیوارۀ مجاری ادرای و مثانه می‌شود. از مصرف نوشیدنی الکلی کران بری خودداری کنید، غالباً به این نوشیدنی شکر اضافه می‌شود، مسلماً آب کران بری خالص در الویت قرار دارد. مقدار مصرف این نوشیدنی در روز برای مقابله با عفونت های ادراری باید بین 250 تا 500 میلی لیتر در روز باشد. در غیر این صورت، می‌توانید از کران بری به شکل مکمل غذایی (به طور خاص کپسول) استفاده کنید.
 
اکیناسه
این گیاه که اصالتش به امریکای شمالی برمی‌گردد خاصیت تحریک سیستم های ایمنی بدن را دارد که می‌تواند به مبارزه با عفونت های ادراری کمک کند. با این خاصیت، اکیناسه برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مفید است. این گیاه به شکل مکمل غذایی موجود است، اما می‌توان به شکل دم کرده هم از آن استفاده کرد (1 گرم ریشه یا برگ خشک این گیاه را در یک فنجان آب جوش قرار دهید. بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشید.) نوشیدن یک تا شش فنجان از این دم کرده در روز توصیه می‌شود.
 
اسانس آویشن
اسانس آویش دارای قدرت آنتی باکتریال است که می‌تواند به پیشگیری از عود عفونت ادراری کمک کند. 2 قطره اسانس آویشن را روی یک حبه قند یا یک قاشق عسل بچکانید، دو بار در روز می‌توانید این مقدار مصرف کنید، ولی بدون نظر پزشک تان از این مقدار فراتر نروید. به عنوان مکمل، می‌توانید از اسانس چوب گل رز و ملالوکا برای ماساژ زیر شکم استفاده کنید.
 
گیاهان دم کردنی
برای پیشگیری از عفونت های ادراری، می‌توانید از دم کردنی ها هم کمک بگیرید. این ترکیب را تهیه کنید: بذر چمن، بوسرُل (نوعی درخت که در آلپ می‌روید)، علف جارو و برگ های مورد را مخلوط کرده و بجوشانید (حدود 15 گرم از این گیاهان در یک لیتر آب). هر روز هر مقدار که تمایل دارید بنوشید.
درمان عفونت ادراری کودکان با طب سنتی
نمک طبیعی یا نمک دریا و سنگ نمک طبیعی  پس از خرد کردن و آسیاب کردن می تواند به عنوان یک روش درمان گیاهی عفونت ادراری کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.
 
به منظور درمان عفونت ادراری با طب سنتی کمی آب نمک طبیعی را با پارچه ای به قسمت خارجی ناحیه تناسلی بمالید و پس از مدتی با آب گرم بشویید. در غذاهای خود هم از نمک طبیعی استفاده نمایید. قبل از هر غذا و بعد از هر غذا مقداری نمک طبیعی میل نمایید.
 
همچنین به منظور درمان عفونت ادراری کودکان در طب سنتی می توانید یک ظرف پر از میوه‌های خوشمزه و البته دارای خواص ضد عفونت ادراری از جمله (کران بری، زغال اخته، پاپایا، آب پرتقال و آب لیموترش، آب آناناس، آب انگور قرمز) را از میوه طبیعی تهیه کنید و برای کودکان بیاورید تا میل کند. 
 
همچنین به منظور درمان خانگی عفونت ادراری کودکان مواد غذایی آنتی بیوتیک مانند سیر، دمنوش زنجبیل، جعفری، مارچوبه، خیار، کرفس، چغندر مصرف کنید.
 
پیشگیری از عفونت ادراری
گفتنی است پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین باید از بروز عفونت ادراری پیشگیری کنیم.
 
مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر سه ساعت یک بار، درمان یبوست، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.
 
تمشک کوهی از جمله میوه‌هایی است که برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود. همچنین استفاده از پروبیوتیک‌ها که به صورت پودر یا قرص، یا ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک و فرآورده‌های لبنی نیز وجود دارد توصیه می‌شود.
 
در هر صورت، اگر زیاد دچار عفونت های ادراری می‌شوید، به مقدار زیاد و به طور مرتب مایعات بنوشید. با این کار، هم ادرارتان رقیق تر و هم خروجش سریع تر خواهد شد، به این ترتیب احتمال بروز عفونت های باکتریایی کمتر می‌شود.

منبع: خبرگزاری موج

۱۱ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۴۳
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید