جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۵۹
Friday Mar 29, 2024 00:59
 

یازده علامت هشدار کم کاری تیروئید در کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, تیروئید ,کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: بیماریهای تیروئید به طور معمول در بزرگسالان اتفاق می افتد ولیکن این به معنی این نیست که اطفال دچار بیماری تیروئید نمی شوند بلکه نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همه در معرض بیماریهای تیروئید هستند.
تنها تفاوت اینجاست که کودکان احتمال کمتری در ابتلا داشته و همچنین به این دلیل که کودکان به شکل طبیعی در طول مراحل رشدشان مواردی مانند تغییرات الگوی خواب، تغییرات خلقی، تغییر در اشتها و انرژی را تجربه می کنند تشخیص این بیماری در کودکان سخت تر و باید گفت از اهمیت بیشتری برخوردار است، به همین دلیل موسسه تصویربرداری تیراد تصمیم گرفت تا این مقاله را به موضوع تیروئید در کودکان  و درمان تیروئید اختصاص دهد.
چرا کودکان مبتلا به بیماری تیروئید می شوند
بیماری تیروئید شبیه به یک سرماخوردگی نیست که واگیر داشته باشد و یا از کسی به کسی منتقل شود، ولیکن وراثت می تواند در آن نقش داشته باشد، یعنی کودکانی که در خانواده شان، مادر، پدر، مادربزرگ و یا دیگر افراد دچار بیماری تیروئید بوده باشند این احتمال که کودک بیماری را به ارث برده باشد هست ولی در بسیاری موارد پزشک متوجه علت بیماری تیروئید در کودکان نمی شود.
 
برخی از کودکان با کم کاری تیروئید در هنگام تولد با نقص غده تیروئید متولد می شوند در واقع در این کودکان غده تیروئید تکمیل نشده است و همین باعث کم کاری تیروئید در آنها می شود، گاهی نیز بیماری تیروئید در این کودکان به این دلیل است که با وجود تکمیل رشد غده بازهم این غده نمی تواند به اندازه کافی هورمون ترشح کند
 
همین طور در گذشته که توزیع ید امری معمول نبود، بیماری کم کاری تیروئید بسیار شایع بود زیرا ید یکی از مهمترین عناصری است که غده تیروئید لازم دارد تا بتواند هورمون تیروئید تولید کند، از زمانی که ید به نمک خوراکی افزوده شد این کمبود جبران و کم کاری تیروئید در کودکان به این دلیل کم و غیرمعمول شد.
 
نوع بیماری تیروئید در کودکان
در زمان تولد از تمامی کودکان با کمک تست غربالگری آزمایش تیروئید گرفته می شود، از طریق این تست به خوبی بیماری تیروئید در کودک تشخیص داده می شود، با اینکه هر دو بیماری پرکاری و کم کاری تیروئید در کودکان ممکن است اتفاق بیافتد و هر کدام به نوبه خود به کودک و رشد او آسیب می رسانند ولیکن کم کاری تیروئید شایع تر از پرکاری آن است.
 
هر دو بیماری پرکاری و کم کاری تیروئید می توانند در حافظه، قدرت یادگیری و روحیه و خلق و خوی کودک اثر بگذارند.
 
در بین بیماری های تیروئید هاشیموتو که موجب کم کاری تیروئید است شایعترین بیماری تیروئید در کودکان است.
تیروئید هاشیموتو
بیماری هاشیموتو همچنان که گفتیم یکی از شایع ترین بیماریهای تیروئید در کودکان است، بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله ور می شود و با تولید هورمون تیروئید مقابله می کند که نتیجه آن کم کاری تیروئید خواهد بود.
 
با توجه به اینکه علائم کم کاری تیروئید به آرامی مشخص می شود و نیز اینکه این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد، تشخیص بیماری کمی سخت خواهد بود، والدین باید مراقب روند رشد و فعالیت کودک شان باشند و اگر با این علائم مواجه شدند کودک را برای بررسی به پزشک ارجاع دهند.
 
اولین علائمی که در کودک به طور معمول اتفاق می افتد تاخیر در رشد است، کودک به طور غیر منتظره ای از رشد باز می ماند و به لحاظ رشد استخوان ها عقب می ماند
گواتر و یا بزرگی تیروئید نیز از دیگر موارد است
کودک ممکن است به طور غیر معمول خسته باشد و یا بی حال به نظر برسد
خشکی پوست
حساس شدن نسبت به سرما
عدم تمرکز و یا تمرکز پایین
یبوست
ورم بدن و یا افزایش وزن
به راحتی دچار کبودی می شود
استخوانهای شکننده دارد
و نیز کودک بیشتر می خوابد
بسیاری از کودکان با کم کاری تیروئید به لحاظ قد از  سن خودشان کمتر هستند، در چنین شرایطی والدین باید به کودکانشان کمک کنند تا دچار مشکلات بیشتر نشوند.
 
تشخیص (هایپوتیروئید) کم کاری تیروئید در کودکان
در مورد تشخیص این بیماری یک آزمایش خون با تشخیص سطح هورمون تیروئید و هورمون TSH به سادگی می تواند کم کاری تیروئید را نشان دهد.
 
درمان کم کاری تیروئید در کودکان
درمان این بیماری در کودکان نیز مانند بزرگسالان دریافت مقادیر مشخصی هورمون تیروئید در روز است که پزشک بر اساس سن کودک تصمیم می گیرد که چه دوزی را برای مرصرف تجویز کند، همچنین به طور دوره ای کودک باید تحت نظارت باشد تا در مورد دوز مصرفی مشکلی پیش نیاید.
 
کودکانی که دچار کم کاری تیروئید هستند ممکن است در مدرسه دچار مشکل شوند، معلمان بایست حد تمرکز و دقت کودک را بسنجند، آنها با توجه به ری اکشن های کودک ساده تر می توانند متوجه کم کاری در کودک شوند، شروع درمان هایپوتیروئید باعث می شود علائم از بین بروند ولی اگر کودک به مدت طولانی دچار هایپوتیروئیدی باشد و از رشد باز بماند ممکن است در طول درمان نیز جبران این عقب ماندگی رشد نشود و کودک دچار کاستی در رشد بماند.
 
صحبتی با والدین
بسیاری از والدین زمانی که متوجه بیماری تیروئید در کودکشان می شوند دچار این عذاب وجدان و احساس بد هستند که چطور زودتر متوجه مشکل کودکشان نشده اند ولی باید گفت علائم این بیماری  به راحتی با سیر رشد کودک به اشتباه گرفته می شوند و تشخیص آن به سادگی نیست ولی در زمانی که متوجه موضوع کم کاری تیروئید شدید نقش شما بسیار مهم خواهد بود.
 
بهتر است به کودک آموزش دهید تا در رابطه با شرایط سلامت خودش بیشتر بداند و اینکه بتواند علائم پایین بودن و یا بالا بودن هورمون تیروئید را تشخیص دهد، این کار می تواند باعث شود مدیریت بهتری در رابطه با درمان و مصرف دارو صورت پذیرد.
۱۳ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۵۶
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, تیروئید ,کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید