پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۸
Thursday Apr 25, 2024 14:58

کم خونی در اطفال و بانوان جدی است

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , کم خونی , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: فوق تخصص آنکولوژی و خون رایج‌ترین کم‌خونی‌ها را آنمی یا فقر و کمبود آهن برشمرد و اظهار کرد: دلایل دیگر از جمله التهابات، خونریزی، انواع روماتیسم‌ها و مشکلات تغذیه‌ای می‌توانند در ایجاد کم‌خونی نقش داشته باشند.
دکتر مهیار منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با بیان اینکه کم‌خونی از لحاظ آزمایشگاهی مترادف با کاهش هموگلوبین و در آزمایش رایجی که اصطلاحاً CBC نامدارد مشخص می‌شود، افزود: کم‌خونی بیماری ناشایعی نیست، از کودکان گرفته تا بانوان و آقایان در معرض این بیماری هستند.
 
وی ادامه داد: عمدتا کم خونی بیماری خانم‌ها به خصوص در دوران زایمان، شیردهی و...  است و البته اطفال هم در سنین رشد هستند و نیازهای آنان خاص و لازم توجه است و امکان دارد دچار کم خونی شوند.
 
این فوق تخصص آنکولوژی و خون اضافه کرد: کم‌خونی دلایل متعددی دارد و کسی که با کم‌خونی مواجه بوده لازم است به پزشک مربوطه مراجعه تا نوع و دلیل کم‌خونی به دقت شناسایی و درمان شود.
 
منصوری با اشاره به ا علائم بالینی کم‌خونی  افزود: علائم کم خونی طیف گسترده‌ای دارد اما به طور معمول، درد، خستگی، بیحالی، کاهش اشتها، کاهش حوصله و تمرکز، گاهی اوقات به شکل علائم عصبی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، اختلال تمرکز و حافظه و علائمی که جنبه عصبی و روحی-روانی دارند خود را نشان می‌دهد.
 
آزمایش راه اثبات کم‌خونی( آنمی) است
 
وی با تاکید براینکه راه اثبات این بیماری آزمایش است و بعد از آن لازم است انواع کم‌خونی به وسیله پزشک با گرفتن شرح حال، معاینات لازم و درخواست آزمایش‌های تکمیلی ضروری مشخص شود، عنوان کرد: بیماران باید صبور باشند و در تجویز داروی مربوطه عجله نکنند چون لازم است توسط پزشک متخصص و فوق تخصص نوع کم‌خونی تشخیص داده شود و سپس دارو متعاقباً تجویز اقدامات لازم برای رفع کم‌خونی انجام شود.
 
این فوق تخصص آنکولوژی و خون رایج‌ترین کم‌خونی‌ها را آنمی یا فقر و کمبود آهن برشمرد و با بیان اینکه دلایل دیگر از جمله التهابات، خونریزی، انواع روماتیسم‌ها  ومشکلات تغذیه‌ای می‌توانند در ایجاد کم‌خونی نقش داشته باشند، یادآور شد: اغلب کم‌خونی‌ها بیماری جدی یا مخاطره‌آمیزی نیستند و با تغییراتی در رژیم غذایی فرد و تجویز داروی متناسب فرد بهبود می‌یابد.
 
منصوری عنوان کرد: گاهی اوقات ممکن است نیازمند بررسی بیشتر به ویژه در افراد مسن‌تر باشیم چرا که ممکن است کم‌خونی نشان‌دهنده بیماری جدی زمینه‌ای باشد که نیازمند بررسی و مساعدت بیشتر باشد تا آن بیماری شناسایی شود.
 
وی با بیان اینکه کم‌خونی‌ها در یک نگاه کلی در اطفال و بانوان عمدتاً ناشی از مسائل تغذیه‌ای، فقر آهن و مسائل مشابه است، یادآور شد: این مهم در افراد بالاتر از ۴۵ تا ۵۰ سال نیازمند بررسی جدی است و فرد باید مطمئن شود که بیماری زمینه‌ای جدی ندارد که متعاقبا به صورت متناسب درمان خواهد شد.

منبع: ایسنا

 
۱۴ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۶۰
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , کم خونی , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید