جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۳۹
Friday Mar 29, 2024 19:39
 

ناهنجاری های فکی و دندانی در کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , دهان , دندان , لثه , فک و صورت , تغذیه, کودک, فرزند , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: ناهنجاری های فکی و دندانی دو علت عمده دارد: زمینه ارثی: از پدر و مادر به فرزند به ارث می رسد و عوامل محیطی: عواملی که شامل مکیدن انگشت یا زبان، تنفس دهانی، ضرباتی که در کودکی ممکن است به فک وارد شود.
در واقع نمی توان جلوی عامل ارث را گرفت اما می توان با مراقبت های لازم از ایجاد عوامل محیطی جلوگیری کرد.
نحوه تشخیص ناهنجاری های فکی
اگر بیماران در سنین پایین تر به پزشک مراجعه کنند می توان نشانه های ناهنجاری فکی را در آنها مشاهده کرد. بهترین زمان برای درمان ناهنجاری های فکی در دختران ۸ یا ۹ سالگی و در پسران ۱۰ یا ۱۱ سالگی می باشد. در این سن اگر فک پایین عقب باشد با استفاده از دستگاه هایی فک پایین به جلو کشیده می شود و اگر فک بالا عقب باشد با استفاده از دستگاه هایی به جلو کشیده می شود.
چه زمانی نیاز بیمار به جراحی فک نیاز پیدا می کند؟
اگر ناهنجاری های فکی در بیمار بسیار شدید باشد و بیمار در سنین بالاتر برای درمان اقدام کند قطعا فقط از طریق ارتودنسی نمی توان دندان ها را مرتب کرد. اگر اختلاف هر دو فک زیاد باشد ابتدا ارتودنسی به مدت ۶ ماه الی یک سال باید انجام شود تا وضعیت دندان های فرد برای جراحی آماده شود. به طور کلی دندان های بیمار باید به گونه ای چیده شود تا پزشک بتواند فرد را به جراح معرفی کند.
دلایل کشیدن دندان هنگام ارتودنسی
اگر بیمار دندان های زیاد، شلوغ، پر ازدحام و بزرگی داشته باشد جهت نظم دادن به فک راهی جز کشیدن دندان ها باقی نمی ماند و پزشک به ناچار مجبور به کشیدن دندان های آسیای کوچک بیمار می شود. همچنین اگر لب و دهان بیمار به سمت بیرون باشد دندان های عقبی وی کشیده می شود تا لب و دهان به سمت عقل برده شود
بنابراین دو فاکتور اصلی برای کشیدن دندان ها وجود دارد: یکی شلوغی دندان ها یکی برجسته بودن لب بالا و پایین تا بتوان زیبایی صورت خارج دهانی بیمار را حفظ کرد.
به طور کلی دلایلی که باعث می شود تا پزشک دندان را بکشد:
تعداد بالای دندان
پر ازدحام و شلوغ بودن دندان ها
بهم خوردن نظم دو هر فک
ایجاد پوسیدگی
اشکال در خوردن غذا
به خطر افتادن سلامت مفصل
نداشتن ظاهر جذاب
سن مناسب برای ارتودنسی
هرچه سن کودک پایین تر باشد درمان موفق تر است. اولین ویزیت را در سن ۷ یا ۸ سالگی برای کودک می توان انجام داد. هرچه سن پایین تر باشد به دلیل نرم بودن استخوان فک جابجا کردن فک راحت تر است. برای هر بیماری می توان ارتودنسی را انجام داد اما یک سن طلایی که قبل از بلوغ می باشد پزشک راحت تر می تواند درمان را شروع کند. 
انتخاب کیس های مناسب ارتودنسی
در وهله اول پدر و مادر باید تشخیص بدهند که موقعیت قرار گیری فک به چه صورتي است اینکه فک جلو است یا عقب یا انحراف به سمت چپ یا راست دارد. دومین راه تشخیص توسط متخصص ارتودنسی یا دندان پزشک می باشد که می تواند در روند تشخیصی کمک شایانی کند.
آیا درمان ارتودنسی برمی گردد؟
اگر درمان درست و صحیحی انجام شود هیچ گاه دندان ها به جای قبلی برنمی گردد. اگر دندان ها در جایی چیده شوند که فشار زبان و فشار گونه خنثی باشد هیچ وقت بر نمی گردد. دندان ها باید در یک منطقه خنثی چیده شود تا فشارعضلات خارج دهان مانند عضلات گونه وعضلات داخل دهانی مانند عضلات زبان باهم به یک تعادل برسند.
درمان ناهنجاری های فکی
هدف از درمان فقط زیبایی نیست هدف فقط برگرداندن عملکرد صحیح فک است اگر عملکرد فک تصحیح شود به دنبال آن زیبایی هم برمی گردد. بنابراین اولین کاری که در درمان استفاده می شود برطرف کردن پوسیدگی های دندان سپس دندان ها بر اساس فک اصلاح شده و پس از آن ارتودنسی انجام می شود. فکین با استفاده از دستگاه های متحرک ارتودنسی مختلف جلو و عقب برده می شود و با ارتودنسی نوع ثابت دندان ها جابجا می شود.
منبع: همشهری
۱۷ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۷۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , دهان , دندان , لثه , فک و صورت , تغذیه, کودک, فرزند , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید