جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۰۴
Friday Mar 29, 2024 16:04
 

چالش سوء تغذیه کودکان ایرانی در مناطق کم برخوردار

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, سوتغذیه , ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: به موازات افزایش شهرنشینی و بالا رفتن درآمد، شاهد تحولات رفتارهای غذایی مانند زیاده‌خواری و ناطرازی تغذیه‌ای در بخشی از جمعیت کشور هستیم.
وی افزود: نتیجه این است که در کنار کمبودها شامل سوء تغذیه انرژی پروتئین و کمبود ریز مغذی‌ها در برخی از مناطق کم برخوردار کشور، سوء تغذیه ناشی از رفاه نیز در کشور بصورت روزافزون خودنمایی کند.
 
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی به مناسبت روز جهانی غذا گفت: روز جهانی غذا هر ساله در روز ۱۶ اکتبر مطابق با ۲۴ مهرماه  برگزار می‌شود. امسال در چنین روزی آژانس‌های غذایی سازمان ملل متحد از جهانیان می‌خواهند تا ۸۱۵ میلیون گرسنه (یک نفر از هر ۹ نفر) را در سراسر جهان به خاطر بیاورند.
 
وی افزود: روز جهانی غذا با هدف افزایش آگاهی عموم و تفهیم دنیای گرسنگی، سوء تغذیه و فقر در ۱۵۰ کشور در سراسر دنیا برگزار می‌شود. در سال جاری روز جهانی غذا بر این موضوع تاکید دارد که  کشورها باید آینده مهاجرت از روستا به شهر را با توسعه روستاها  تغییر دهند. در حقیقت اتحاد جهانی برای  دستیابی به هدف به صفر رساندن گرسنگی در جهان که یکی از اهداف مهم برنامه توسعه پایدار SGD است، در چنین روزی اعلام می‌شود.
 
وی بیان کرد: آمارها می‌گوید در جهان غذای کافی برای همه تولید می‌شود ولی هنوز بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند و در حدود ۴۵ درصد مرگ و میر کودکان با سوءتغذیه در ارتباط است. ضرر و زیان ناشی از سوءتغذیه به اقتصاد جهانی برابر با سه و نیم تریلیون دلار در سال برآورد شده است و در حدود دو میلیارد نفر از جمعیت جهان با اضافه وزن مواجه هستند.
 
عبداللهی خاطرنشان کرد: بر اساس  آخرین تعریف امنیت غذایی که توسط سازمان جهانی بهداشت وFAO  ارائه شده است، "دسترسی همه مردم در تمام اوقات و نقاط به غذای کافی و سالم به منظور زندگی سالم و فعال" امنیت غذایی نامیده می‌شود. در سال‌های اخیر امنیت تغذیه‌ای به عنوان هدفی ماورای امنیت غذایی مطرح شده است و منظور آن است که با افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و تامین سلامت در کنار تامین امنیت غذایی می‌توان به امنیت تغذیه‌ای که عبارت است از سیری سلولی و بهره‌مندی سلول از مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن یک زندگی سالم و فعال، دست یافت.
 
وی افزود: حذف گرسنگی و کاهش سوء تغذیه کودکان به میزان ۵۰ درصد به عنوان هدف اول MDG کشورهای جهان را متعهد کرد و در سال ۲۰۱۵، پایش و ارزشیابی اقدامات کشورهای جهان برای دستیابی به این هدف انجام شد.
 
وی بیان کرد: گزارش FAO در مورد ارزشیابی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که ۷۲ کشور جهان به هدف اول MDG که کاهش گرسنگی و سوء تغذیه در کودکان زیر ۵ سال بود، رسیده‌اند و از این کشورها، ۲۹ کشور توانسته‌اند سوء تغذیه کودکان زیر ۵ سال را بیش از هدف تعیین شده کاهش دهند و کشور جمهوری اسلامی ایران جزو این ۲۹ کشور جهان است که سوء تغذیه کودکان زیر ۵ سال را تا ۷۵ درصد کاهش داده است.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: با وجود کاهش قابل ملاحظه سوءتغذیه کودکان در کشور نباید از نظر دور داشت که در عین حال مشکل سوءتغذیه کودکان در برخی مناطق کم برخوردار کشور همچنان یکی از چالش‌های موجود است.
 
بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: کلیه شواهد حاکی از آن است که به موازات افزایش شهرنشینی و بالا رفتن درآمد شاهد تحولات رفتارهای غذایی مانند زیاده‌خواری و ناطرازی تغذیه‌ای در بخشی از جمعیت کشور هستیم و نتیجه این است که در کنار کمبودها شامل سوء تغذیه انرژی پروتئین و کمبود ریزمغذی‌ها در برخی از مناطق کم برخوردار کشور، سوء تغذیه ناشی از رفاه نیز در کشور بصورت روزافزون خودنمایی کند.
 
وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی در حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور مشاهده می‌شود که با عوارضی مانند دیابت، افزایش فشارخون و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و انواع سرطان‌ها همراه است.
 
وی تاکید کرد: حفظ سلامت تغذیه‌ای و تامین امنیت غذایی در سطح خانوار تابع چهار عامل درآمد و قیمت‌ها بعنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب و خرید  مواد غذایی، دسترسی به  مواد غذا یی در بازار و محل زندگی، آگاهی و دانش خانواده در مورد غذا و تغذیه از نظر خرید، نگهداری، پخت غذا و توزیع آن در خانوار،   دستـــرسی به خـــــدمات بهداشتی درمانی برای پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌ها و سلامت افراد برای بهره‌گیری مطلوب بیولوژیک سلولی از مواد مغذی مصرفی است. از این رو، نه تنها اقدامات درون بخشی بهداشت، بلکه برنامه‌های فرابخشی برای ارتقای امنیت غذا و تغذیه در کشور حائز اهمیت است.

منبع: ایسنا

۱۷ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۸۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, سوتغذیه , ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید