جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۳۹
Friday Mar 29, 2024 11:39
 

تهوع کودکان را چگونه درمان کنیم؟

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند,اسهال, استفراغ ,مسمومیت , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: حالت تهوع و استفراغ یکی از مشکلات شایع بین کودکان و روش معمول بدن برای خارج کردن یک ماده آلوده محسوب می‌شود.
گاهی اوقات حالت تهوع کودک به استفراغ می‌انجامد؛ خوشبختانه در اکثر موارد، حالت تهوع پس از استفراغ برطرف می‌شود. این نشانه‌ها میتواند به عنوان یک علامت خفیف و خود بهبود یابنده و گاهی هم ناشی از یک بیماری شدید باشد، اما علل شایع آن ویروس‌های معده و گاهی مسمومیت غذایی است. در ادامه شما را با بعضی از روش‌های درمان‌ تهوع و استفراغ در کودکان آشنا می‌کنیم:
 
 نشانه‌های کم‌ آبی بدن
یکی از بهترین اقدامات پس از استفراغ، بررسی کم‌آبی بدن است. کودکان سریع‌تر از بزرگسالان دچار کم‌آبی می‌شوند؛ خستگی یا بدخلقی، خشکی دهان، خشکی چشم هنگام گریه‌کردن، سردی پوست، چشمان فرورفته و بی‌فروغ، کم‌شدن ادرار یا تغییر رنگ ادرار به زرد تیره‌، از نشانه‌های کم‌آبی بدن است.
 
 درمان کم‌ آبی
برای جلوگیری و رفع کمبود آب بدن، سعی کنید کودک خود را وادار به نوشیدن آب و مایعات کنید. مصرف آب و  او آر اس  (پودر تجویزشده برای جبران آب بدن)، گزینه‌های مناسبی است، اما بعد از استفراغ کودک، باید مقدار کمی آب حدود چند قاشق غذاخوری و هر چند دقیقه یکبار به او بدهید و با گذشت زمان، وقتی کودک قادر به نگه‌داشتن مایعات بیشتر در معده بود، این مقدار را افزایش دهید. 
 
لیموناد بدون گاز
طی سال‌های متمادی، والدین برای کمک به کودکان خود، نوشیدنی گازدار لیمویی و زنجبیلی استفاده می‌کردند و بسیاری از پزشکان هنوز آن‌ها را توصیه می‌کنند، اما تحقیقات نشان داده است که نوشیدن محلول‌های  او آر اس (oral rehydration solutions) به علت دارا بودن مقدار مناسبی قند و نمک، برای کودکان مناسب‌تر است. 
 
 رژیم غذایی مایع
چند ساعت پس از آخرین استفراغ کودک، می‌توانید به‌جای آب، برای او یک رژیم غذایی مایع شفاف که هضم آن آسان‌ است و مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند، در نظر بگیرید و یا به او نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت یا محلول‌های او آر اس  بدهید. همچنین مصرف آبگوشت، آب سیب و ژله گزینه‌های مناسبی است.
 مصرف دارو
استفراغ کودکان معمولاً با گذشت زمان برطرف می‌شود؛ مصرف داروهای بدون نسخه برای رفع این مشکل توصیه نمی‌شود، زیرا اگر علت آن ویروسی باشد این داروها کمکی به بهبود وضعیت کودک نمی‌کند. نوشیدن مایعات به جای  مصرف دارو، اهمیت بیشتری دارد؛ چنانچهاستفراغ شدید باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.
 
 مصرف زنجبیل
این گیاه هزاران سال است که برای کاهش درد و بیماری‌های معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان معتقد هستند مواد شیمیایی موجود در زنجبیل برای کنترل حالت تهوع معده و روده و همچنین مغز و سیستم عصبی موثر است. مصرف زنجبیل برای کودکان بالای دو سال بی‌خطر است، اما بهتر است در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
استفراغ کودکان زیر ۱۲ هفته، بی‌آبی بدن، مسمومیت، گیجی، تب شدید، سردرد، بروز جوش، گرفتگی گردن، درد معده، مشاهده خون و صفرا در استفراغ یا آپاندیسیت از نشانه‌های احتمالی ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای جدی است و در این صورت باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

منبع: ایمنا

۷ اَمرداد ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۳۲
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند,اسهال, استفراغ ,مسمومیت , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید