پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۳۸
Thursday Mar 28, 2024 18:38
 

درمان تهوع و استفراغ کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, استفراغ ,مسمومیت, تهوع, اسهال , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: تهوع کودک شما تا به استفراغ تبدیل میشود، شما میخواهید سریعا به او کمک کنید. خوشبختانه، استفراغ کودکان معمولا مضر نمیباشد و به سرعت برطرف میشوند.
علل شایع آن ویروس های معده و گاهی اوقات مسمومیت غذایی است. اگر سن کودک شما کمتر از ۱۲ هفته است و تحت بیماری است یا اگر شما نگران آن هستید ٬ به دکتر خود مراجعه کنید .
 
استفراغ کودکان : مشکل از کجاست؟
 
 
نشانه های کم آبی کودکان
 
یکی از بهترین کارهایی که شما میتوانید انجام دهید این است که کم آبی را تحت مراقبت قرار دهید. کودکان سریعتر از بزرگسالان آب بدن خود را از دست میدهند. کودک خود را برای فعالیت همراه با خستگی یا تندخویی، خشکی دهان، اشک کمتر زمانی که گریه میکند، پوست سرد، چشمان خمار ، ادراری که اغلب بصورت نرمال نیست و ادرار هنگامی که او در حال حرکت میباشد و میزان کم ادرار یا رنگی تیره تر از رنگ زرد دارد، تحت مراقبت قرار دهید. 
 
درمان کم آبی بدن
برای جلوگیری و از بین بردن کم آبی بدن، سعی کنید به کودک خود نوشیدنی بدهید. حتی اگر استفراغ ادامه یابد، او هنوز هم بخشی از آنچه شما به او میدهید را جذب میکند. سعی کنید آب، نوشیدنی های ورزشی، یا محلول های درمانی خوراکی مانند CeraLyte، Enfalyte یا Pedialyte به او بدهید. پس از اینکه او استفراغ نمود، با مقدار کمی شروع کنید ( چند قاشق غذاخوری هر چند دقیقه باشد ) . با گذشت زمان، او بیشتر قادر خواهد شد که مایع را پایین نگه دارد و استفراغ ننماید. مطمئن شوید که او بطور عادی ادرار مینماید.
 
 
نوشیدنی لیمو و جوش شیرین
 
درباره نوشیدنی لیمو و جوش شیرین (Flat Soda) چه میدانید؟
برای سالهای زیادی، پدر و مادرها از پوره لیمو ٬ جوش شیرین و زنجبیل را برای کمک به جایگزینی مایعات بدن بچه ها استفاده می کردند و بسیاری از پزشکان هنوز آن را توصیه میکنند. اما تحقیقات آغاز شده نشان میدهد که محلول های درمانی خوراکی برای بچه ها بهتر است. این نوشیدنی مقدار مناسب شکر و نمک را فراهم میکند. جایگزین آن میتواند یک نوشیدنی ورزشی مخلوط با مقدار مساوی از آب باشد.
 
 
رژیم غذایی مایع
هنگامی که چند ساعت از آخرین استفراغ کودک شما گذشته است، شما میتوانید یک رژیم غذایی مایع فراتر از صرفا آب، نوشیدنی های الکترولیت یا محلول های درمانی خوراکی را آغاز نمایید. این نوشیدنی ها راحت تر هضم میشوند، اما آن ها مواد مغذی را فراهم میکنند که به کودک شما انرژی میدهند. تصور میشود که آبگوشت، آب زغال اخته، آب سیب، بستنی یخی و ژله به خوبی می توانند این عمل را انجام دهند.
 
 
داروهایی برای استفراغ کودکان
استفراغ در کودکان معمولا بسیار زود از بین میرود. بهتر است صبر کنید تا آن از بین برود. داروهایی برای استفراغ بچه ها توصیه نمیشود. معمولا اگر یک ویروس دلیل استفراغ باشد، داروها کمکی نخواهند نمود. استفاده از مایعات به جای داروها راه حل کلیدی است حتی در صورتی که استفراغ شدید باشد، هر چند، پزشک ممکن است چیزی را تجویز کند.
 
 
درمان خانگی استفراغ کودکان : زنجبیل
زنجبیل هزاران سال است که به منظور کاهش درد و مشکلات معده استفاده میشود. محققان بر این باورند که زنجبیل در معده و روده و همچنین مغز و سیستم عصبی برای کنترل حالت تهوع بسیار مفید هستند . در حالیکه اثبات نشده است که این ماده، تهوع و استفراغ در کودکان را متوقف مینماید، این ماده برای کودکان بیش از ۲ سال امن است. از پزشک متخصص اطفال خود سوال نمایید که چگونه آن را امتحان کنید.
 
طب فشاری
این روش به برخی از افراد با حالت تهوع کمک کرده است. طب فشاری، فشار را در یک قسمت از بدن قرار میدهد تا تغییر در نقاط دیگر بدن ایجاد کند. این کارمشابه با روش چینی باستانی طب سوزنی است. سعی کنید برای کاهش حالت تهوع کودک خود از طب فشاری بهره ببرید ، برای این کار از انگشتان میانی و اشاره خود استفاده کنید تا فشار در شیار بین دو تاندون بزرگ در داخل مچ دست او که در کتف آغاز میشود .
 
 
مادر و کودک مریض
 
هنگامی که به پزشک مراجعه میکنید
در صورت وجود هرکدام از موارد زیر ٬ باید برای کودک خود به پزشک مراجعه کنید :
 
سنی کمتر از ۱۲ هفته دارد و بیش از یکبار استفراغ می کند.
نشانه هایی از کم آبی مشاهده میکنید یا گمان میکنید که او غذای مسموم خورده یا نوشیده است.
گیج است یا تب شدید، سردرد، خارش پوستی، سفتی گردن یا درد معده دارد.
خون یا زردآب در استفراغ خود دارد یا شما تصور میکنید که او ممکن است آپاندیسیت داشته باشد.
سخت از خواب بیدار میشود، بیمار به نظر میرسد، برای بیش از ۸ ساعت در حال استفراغ است، یا اگر شما نگران او هستید.
اینها نشانه هایی هستند از آنچه که ممکن است زمینه ای برای بیماری های جدی باشند و کودک شما باید در این لحظه به دکتر مراجعه یابد.

منبع: راستینه

۷ اَمرداد ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۳۳
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, استفراغ ,مسمومیت, تهوع, اسهال , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید