جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۳۸
Friday Apr 26, 2024 00:38

ناشنوایی کودکان قبل از سه سالگی قابل درمان است

دکتر حسین شهریاری , ناشنوایی, شنوایی , سلامت کودکان , کم خونی ,کودک, فرزند, روانشناسی, اضطراب و افسردگی ,خواب, اختلال های روانی , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یادداشتی به مناسبت 13 اسفند روز جهانی شنوایی به بررسی وضعیت ناشنوایان و کم شنوایان در کشور پرداخته است که در ذیل می خوانید.
در سال 2007 سازمان جهانی بهداشت روز سوم ماه سوم میلادی  برابر با سیزدهم اسفند ماه هر سال را به عنوان روز جهانی شنوایی جهت ارتقای سطح آگاهی آحاد جوامع نسبت به این معضل نامگذاری نموده است .
 
برابر گزارش این سازمان، افت شنوایی درمان نشده، سالیانه حدود 750 میلیارد دلار در کل جهان هزینه در بر دارد که  شامل هزینه های اجتماعی، توانبخشی و کمک شنوایی، آموزشی و نیز هزینه های پیش بینی نشده است.
 
از آنجا که افت شنوایی بر جوانب متعددی از زندگی  از جمله کیفیت زندگی، موفقیت های تحصیلی و شغلی و نیز بر ارتباطات  بین فردی و اجتماعی و نیز بر سلامت روان و حتی سلامت جسمی فرد مبتلا اثر می گذارد، بنابراین چیزی فرا تر از یک بیماری است .
 
ناشنوایی و کم شنوایی در دو سرطیف سنی یعنی در نوزادی و نیز سنین کهولت، بیشترین بروز را دارد ؛ اگر چه  ناشنوایی نوزادان در تمام طول زندگی می تواند همراه بیمار باشد. 
 
 در سنین بزرگسالی و نیز پیری ناشنوایی توام با مسایل و مشکلات روحی،  رفتاری و اجتماعی است؛ این قبیل بیماران به تدریج ارتباط اجتماعی خود را محدود کرده و باعث کناره گیری از جمع و اجتماع گردیده و در نهایت موجب کاهش اعتماد به نفس، بروز افسردگی و مسایل روحی می شود.
 
ناشنوایی نوزادان موجب عدم رشد و یادگیری زبان به عنوان مهمترین وسیله ارتباطی و در اصطلاح باعث کر و لالی می گردد.
 
برابر بررسی های به عمل آمده، هم اکنون  شیوع ناشنوایی بیشتر از یک میلیون و دویست هزار نفر در کشور برآورد شده است و با توجه به اینکه پیش بینی می شود از هر هزار تولد زنده 4 نفر مبتلا به ناشنوایی باشند، سالانه حدود 7000 نفر به این تعداد افزوده می شود.
 
مسائل عمده بیماران ناشنوا و کم شنوا :
 
عدم یاد گیری زبان بخصوص در نوزادان کم شنوا (کر و لالی مادرزادی)
 
کاهش یاد گیری مهارتهای اجتماعی
 
افت مهارتهای  شغلی و تحصیلی 
 
کاهش ارتباط اجتماعی و کناره گیری از اجتماع
 
شیوع بیشتر ناراحتی های روحی و خلقی از جمله افسردگی
 
هزینه های بالای توانبخشی و کمک شنوایی
 
این افراد به میزان زیادی در معرض تصادفات و حتی زمین  خوردن و سوانح میباشند.
 
خوشبختانه از نظر درمان و نیز توانبخشی شنوایی و کمک شنوایی دنیا پیشرفت چشمگیری داشته و  به تبع آن ایران نیز پیشرفت داشته به طوری که در حال حاضر مراکز درمان  ناشنوایی کودکان که با کاشت حلزون شنوایی صورت می گیرد در کشور ما در منطقه سرآمد بوده و در دنیا نیز جزء مجرب ترین مراکز است.
 
 آنچه در کشور ضروری بنظر می رسد کشف هر چه زودتر ناشنوائی کودکان و نوزادان است، به طوری که چنانچه تشخیص قبل از سه سالگی صورت گیرد، بدون هیچگونه ضایعه و عقب افتادگی زبان و رفتار، قابل درمان است.
 
 در خصوص بزرگسالان نیز عمده ترین مسئله پیشگیری از ضایعه ناشنوایی و نیز تهیه و استفاده از ابزارهای کمک شنوایی است که مهم می باشد.
 
اقدامات زیر در خصوص اختلال ناشنوایی و کم شنوایی برای کشور می بایست مد نظر قرار گیرد :
 
غربالگری در نوزادان زایشگاهها، کودکان مهد کودکها و مدارس،  مراکز نظامی و انتظامی، مراکز صنعتی و کارخانجات  و نیز غربالگری های اتفاقی و یا همزمان با سایر مراقبتهای بهداشتی
 
آموزش عمومی نسبت به مراقبت از شنوایی
 
تدوین و اجرای برنامه های حفاظت شنوایی و انجام راهکارهای کنترل صدا از جمله در بزرگراهها – فرودگاهها – مراکز صنعتی و کارخانجات – ورزشگاهها و سایر مراکز تولید آلودگی صوتی
 
انجام برنامه های اندازه گیری و سنجش میزان آلودگی صدا در مراکز ایجاد آن و مناطق مسکونی همجوار
 
گنجاندن اندازه گیری شنوایی در مراقبتهای بهداشتی در تمام رده های سنی

 

تست و سنجش شنوایی بصورت دوره ای برای کارکنان کلیه مراکز با آلودگی صدا مانند کارخانجات
 
تجهیز و نیز تامین بودجه مراکز کاشت حلزون شنوایی ؛  از قرار مراجعات و گزارشات در ماههای اخیر کودکان منتظر نوبت برای کاشت حلزون زیاد شده و گویا کمبود اعتبار وجود دارد،
 
لذا بنا به حساسیت موضوع، ضرورت دارد مشکل در هر سطح وجود دارد سریعا برطرف گردد.
 
تامین دستگاه حلزون شنوایی لازم و نیز قطعات آن و حمایت از بیمارانی که کاشت داشته اند
 
تامین ابزارهای کمک شنوایی
 
درمان کودکان ناشنوا و برگرداندن آنان به زندگی عادی ضمن اینکه آنان را از زمره معلولان خارج می کند پیشرفت آنان را در هر زمینه همانند کودکان عادی تضمین نموده و دیگر پدیده ای بنام کر و لالی مادرزادی نخواهیم داشت؛ البته حمایت آنان در تامین دستگاه اولیه و قطعات لازم بعدی از ضروریات است چراکه این قبیل تکنولوژی ها بسیار گران قیمت است.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

۲۵ شهریور ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۴۵
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , ناشنوایی, شنوایی , سلامت کودکان , کم خونی ,کودک, فرزند, روانشناسی, اضطراب و افسردگی ,خواب, اختلال های روانی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید