جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۲۴
Friday Mar 29, 2024 10:24
 

در تغذیه کودک از غذاهای با طبع گرم استفاده شود

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
کودکان تا سن 17 سالگی به دلیل داشتن طبع گرم و تر باید در برنامه غذایی آنها از مواد غذایی گرم مانند عسل، خرما و مغزیجات استفاده شود.
کارشناس طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت تغذیه ای کودکان گفت: کودکان از ابتدای تولد تا 17 سالگی طبع گرم و تر دارند و برای تقویت و رشد آنها باید غذاهای گرم و تر بخورند. از این رو مواد غذایی اصلی که حتما باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود، به آنها اشاره می کنیم.
دکتر رسول حیدری عسل را یکی از اصلی ترین مواد غذایی در برنامه غذایی کودکان معرفی کرد و گفت: لیموناد مورد علاقه کودکان را با عسل، ،لیمو تازه و زعفران تهیه کنید، همچنین می توان عسل را چاشنی دم نوش ها کرد و به طرق مختلفی به کودکان خوراند.
وی دیگر ماده مغذی اصلی در برنامه غذایی کودکان را رطب و خرما عنوان کرد و گفت: با مخلوط کردن 15 عدد بادام با یک لیوان آب و خرما، یک نوشیدنی خوش طعم و مقوی برای کودکان تهیه کنید.
وی افزود: شیره خرما به همراه ارده یک صبحانه بسیار مفید برای کودکان وبزگسالان است.
حیدری به مغزیجات اشاره کرد و ادامه داد: مغزیجات از جمله انجیر، مویز، نخودچی و کشمش باعث گرم شدن مغز و شکوفایی استعداد در کودکان می شود.
این پزشک طب سنتی سمنو، عصاره مالت جوانه گندم، ارده و شیره را هم از دیگر مواد مورد استفاده عنوان کرد و افزود: برای خوشمزه شدن این مواد خوراکی می توان کمی گیاهک که از جوانه گندم است اضافه کنید و حتما در برنامه غذایی کودکان قرار دهید.
در لیست تنقلات کودکان تخم گل آفتاب گردان و آرد نخود چی از جمله خوراکی هایی هستند که حیدری به آنها اشاره کرد؛ می توان آن را به صورت قاووت درست و به جای شکر از سویق سنجد استفاده کرد.
وی در ادامه توصیه کرد: در پلوها از پلو عدس، کشمش و گردو، پلو ماش و خرما، لوبیا پلو، لپه پلو و خوراک های نخود را که یک روز خیس خورده، در تغذیه کودکان قرار دهید.
حیدری خاطر نشان کرد: همراه غذای اصلی، زیتون و رب انار قرار داده و کودکان را به غذای خوب عادت دهید و این زمانی اتفاق می افتد که پدر و مادرها از غذای فست فود و چیس و پفک فاصله بگیرند. ما باید تلاش کنیم تنقلات سالم را برای کودکان سالم کنیم. بنابراین برای مثال می توان سیب زمینی را فویل کنیم ودر فر بپزیم و یا بخار پز کرده و بکوبید و با کره، مقداری آویشن، فلفل، گردو و جعفری  به آن طعم دهیم.
وی با تاکید بر اینکه به جای پفک از پفیلا استفاده شود افزود: با توجه به اینکه این روزها بیسکوییت و کیک های بدون شکر وارد بازا شده، از این محصولات برای کودکان تهیه کنید.
حیدری در پایان یادآور شد: در هر صورت باید برای تغذیه کودک وقت بگذارید و بدغذایی کودکان اغلب ناشی از تنش های بین خانواده ای، حساسیت بیش از حد پدر و مادر روی غذای آنها، کمبود محبت یا غلبه سردی و خشکی بر مزاج آنهاست و این مطلبی است که اغلب والدین نمی دانند.

منبع: ایمنا

۳۱ شهریور ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۵۷
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,بیمه عمر ,تامین اجتماعی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید