جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۶:۱۲
Friday Mar 29, 2024 06:12
 

کاهش IQ کودکان بر اثر عوارض دیابت

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , دیابت , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: محققان مرکز تحقیقات پزشکی UC Davis وابسته به دانشگاه کالیفرنیا واقع در آمریکا دریافتند یک عارضه دیابتی متداول موسوم به کتواسیدوز با کاهش IQ و تضعیف حافظه کودکان مبتلا به دیابت نوع یک ارتباط دارد.
به گزارش پایگاه خبری ساینس، عارضه کتواسیدوز زمانی رخ می‌دهد که شخص دیابتی اطلاعی از ابتلا به دیابت ندارد یا بیماری دیابت به درستی مدیریت نمی‌شود. این عارضه موجب افزایش قابل توجه قند خون و تجمع خطرناک ترکیبات اسیدی موسوم به کتون در بدن می‌شود. علایم اولیه این عارضه شامل تشنگی شدید، تکرر ادرار، حالت تهوع، درد شکم، ضعف و گیجی است.
 
در این تحقیقات ۳۷۶ کودک مبتلا به دیابت نوع یک که فاقد سابقه کتواسیدوز بودند و ۷۵۸ کودک دیابتی دارای سابقه کتواسیدوز مورد مطالعه قرار گرفتند و آثار این عارضه بر سیستم شناختی کودکان مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد حتی یک بار بروز عارضه کتواسیدوز به صورت شدید، با شکل‌گیری اختلالات شناختی در کودکان ارتباط دارد و تکرار این عارضه موجب کاهش کارکرد شناختی آن‌ها از جمله تضعیف حافظه و کاهش IQ می‌شود.
 
این تحقیقات اهمیت پیشگیری از عارضه کتواسیدوز در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک را نشان می‌دهد.
دیابت نوع ۱ زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بتا در لوزالمعده (پانکراس) قادر به تولید انسولین کافی نباشند. انسولین هورمونی است که گلوکز را از خون می‌گیرد و آن را برای تولید انرژی به سلول‌ها منتقل می‌کند.
 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Diabetes Care  منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا

۲ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۶۰
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , دیابت , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید