جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۲۳
Friday Apr 26, 2024 03:23

تاثیر زیاد استفاده زود هنگام از سمعک برای کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , ناشنوایی و شنوایی سنجی , کم خونی , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی گفت:‌ آموزش های تخصصی و استفاده زودهنگام از سمعک سبب شده است تا همه کودکان کم شنوا در قرن ۲۱ بدون «معلولیت شنوایی» به بزرگسالی برسند.
به گزارش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر گیتا موللی  تاکید کرد که اگر از بدو تولد، همه کودکان کم شنوا شناسایی شوند، برایشان سمعک تجویز شود و توسط یک گروه از متخصصان تحت آموزش های مناسب -که اصطلاحا "مداخله زودهنگام خانواده محور" نامیده می شود- قرار بگیرند، کودک کم شنوا  عملکردی عینا همسالان شنوای خود خواهد داشت،می تواند رشد طبیعی داشته و بمانند همسالان شنوای خود، زبان آموزی داشته و خواندن و نوشتن بیاموزد.
 
 وی همچنین تصریح کرد: اصول 10 گانه مداخله زودهنگام برای کودکان کشورمان بومی سازی شده تا با سبک زندگی و فرهنگ ما ایرانیان همخوانی داشته باشد. بروشورهای آموزشی مرتبط با این اصول10 گانه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان (هفته اول مهرماه) در کانال مربوط به پویش ملی « آگاه سازی جامعه نسبت به کم شنوایی و ناشنوایی »، که در فضای مجازی راه اندازی شده، قابل مشاهده است.
 
موللی با اشاره به اینکه کم شنوایی و ناشنوایی، شایع ترین اختلال مادرزادی است، افزود:  طی سه سال گذشته، با فعالیت پویش ملی « آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام  کم شنوایی و ناشنوایی » که همزمان با هفته جهانی ناشنوایان و به همت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن پروانه ها (والدین کودکان کم شنوا و ناشنوا) برگزار شده، اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و لزوم تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی این کودکان، هدف گذاری شده است.
 
این استاد و محقق دانشگاه با اشاره به اینکه حدود 50 درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری است، تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل کم شنوایی در همه کشورها، ازدواج های فامیلی است. بطوری که 60 تا 70 درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند ، حتی اگر فرد کم شنوایی در آن خانواده و یا فامیل وجود نداشته باشد، ژن منتقل شده، سبب تولد نوزاد کم شنوا می شود، درصورتی که اگر آگاه سازی در جامعه گسترش یابد، خانواده ها از مشاوره های پیش از بارداری استفاده می کنند و با اقدامات پیشگیرانه،  از تولد نوزاد مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی جلوگیری خواهند کرد.
 
وی به بیماری های ژنتیکی، سندرمی و حوادث، بعنوان دیگر عوامل کم شنوایی اشاره کرد و افزود: آنچه که در کم شنوایی بسیار حائز اهمیت است، نقش اقدامات پیشگیرانه و همچنین " تشخیص و مداخلات زودهنگام در بدو تولد " است که بسیار ساده می باشد، و  در عین حال، در سرنوشت و آینده تحصیلی و فعالیت اجتماعی کودک بسیار تاثیرگذار است.  
 
لینک مربوط به بروشورها و کانال پویش ملی آگاه سازی جامعه در سایت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به آدرس http://uswr.ac.ir در دسترس است.
 
 پیش از این محمد فرهادی رئیس هیات امنای بنیاد بخشش و وزیر اسبق علوم گفته بود که سالانه 2 هزار و 500 کودک با نوعی ناشنوایی در ایران به دنیا می آیند که هزار نفر از آنها کاملا ناشنوا و نامزد جراحی کاشت حلزون گوش هستند. زمان مناسب برای انجام این جراحی تا سه ماهگی است.

 

با اجرای طرح غربالگری سراسری در ایران در بدو تولد، سه سالگی و هنگام ورود به مدرسه بیش از 90 درصد افرادی که از نوعی ناشنوایی رنج می برند، شناسایی می شود.

 

منبع: ایرنا

 

۶ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۶۹
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , ناشنوایی و شنوایی سنجی , کم خونی , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید