جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۰۹
Friday Mar 29, 2024 16:09
 

داروی امپرازول و اثر آن بر درمان رفلاکس معده کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , کم خونی , دارو , معده , استفراغ
سلامت کودکان: دکتر رضادوست متخصص گوارش معتقد است؛ تقریبا ۴۰ درصد نوزادان زیر یک سال، حداقل یک بار در روز بالا می‌آورند.
آنچه معمولا برای رفلاکس معده نیاز است، یک کنترل مطمئن و محتاطانه مانند آروغ زدن کافی، افزایش تعداد دفعات و کاهش حجم غذاها یا استفاده از غذاهای پر مایه به توصیه یک متخصص تغذیه می‌باشد.
 
امپرازول اسیدیته معده را کاهش می‌دهد، نه تعداد دفعات رفلاکس را. به علاوه، محتویات معده نوزادان شیرخواره در طول بخش بیشتری از روز، غیر اسیدی است. امپرازول برای درمان علائم کج خلقی موثر نمی‌باشد. مادران مطمئن باشند که این وضعیت در اغلب موارد، خود به خود و بدون دارو حل میشود، معمولا زمانی که کودکان شروع به ایستادن کرده یا غذاخور می‌شوند.
 
داروی امپرازول و اثر آن بر درمان رفلاکس معده کودکان
 
امپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد. امپرازول برای درمان علائم بیماری رفلاکس گاستروازوفاژینال (GORD) و دیگر بیماری‌های ناشی از اسید معده بالا استفاده می‌شود. امپرازول برای بهبود یوزافاگیت فرسایشی (آسیب وارد شده به مری شما به خاطر اسید معده) نیز استفاده می‌شود. امپرازول ممکن است همراه با آنتی بیوتیک‌ها برای درمان ورم معده کودکان ناشی از ابتلا به هلیکوباکترپیلوری  (H.pylori) هم استفاده شود. امپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش معده نیست.
 
داروی امپرازول برای درمان رفلاکس معده کودکان
 
رفلاکس ساده نوزاد متداول است و اغلب به علت زیاد بودن مقدار شیر خورده شده نسبت به اندازه معده نوزاد اتفاق می‌افتد. تقریبا همه نوزادان نارس درجه‌ای از رفلاکس را نشان می‌دهند که معمولا هنگامی که نوزاد رشد کرده و سیستم گوارشی او کامل می‌شود، این وضعیت بهبود می‌یابد. در بیماری رفلاکس گاستروازوفاژینال (GORD) محتویات معده به سمت لوله غذا (مری) بالا می‌آید (رفلاکس). این حالت اغلب دردناک بوده و می‌تواند به لوله غذا آسیب برساند. امپرازول مقدار اسید موجود در معده را کاهش می‌دهد که باعث کاهش علائم GORD شده و به محافظت از لوله غذا کمک می‌کند. توجه داشته باشید که به گفته دکتر منشادی فوق تخصص غدد یکی از علائم تیروئید رفلاکس معده می باشد.
 
پریلوسک (امپرازول)
 
امپرازول (پریلوسک OTC) معده را از ترشح مقدار زیاد اسید باز می‌دارد (سوزش معده). این دارو برای درمان بیماری رفلاکس گاستروازوفاژینال (GORD)، زخم معده، برخی باکتری‌های معده، التهاب مری و سندروم زولینگرالیسون استفاده میشود. این دارو برای درمان دیگر بیماری‌هایی که باعث ترشح مقدار زیاد اسید معده می‌شوند هم استفاده می‌گردد.
 
این دارو چگونه باید استفاده شود؟
 
این دارو به صورت یک کپسول آهسته رهش و بسته‌های کوچکی از گرانول‌های آهسته رهش برای اختلاط با آب می‌باشد.
 
حداقل یک ساعت قبل از غذا، کپسول را به همراه آب به کودک بدهید.
کپسول آهسته رهش باید به صورت کامل خورده شود. اگر کودک شما با کامل خوردن کپسول مشکل دارد، آن را باز کرده و در سس سیب بریزید، مخلوط کرده و با یک لیوان آب به کودک بدهید. نگذارید که کودکتان دانه‌ها را جویده یا خورد کند.
دارو را پس از مخلوط کردن برای استفاده بعدی نگه ندارید.
فرم پودری را با آب مخلوط کنید. بهم زده و ۲-۳ دقیقه صبر کنید تا مخلوط غلیظ شود. به کودک خود اجازه دهید که تمام مخلوط را ظرف مدت ۳۰ دقیقه بنوشد.
ممکن است یک تا چهار روز طول بکشد تا کودک شما فواید استفاده از این دارو را کاملا حس کند.
 
اگر علائم کودک بدتر شده یا پس از ۱۴ روز بهبودی پیدا نکند یا زودتر از ۴ ماه پس از اتمام مصرف دارو بیماری بازگردد، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
هشدارها/دستورالعمل‌های ویژه
 
قبل از استفاده از این دارو درباره هر یک از موارد زیر با پزشک کودک خود صحبت کنید.
 
همه داروها (از جمله داروهای بدون نسخه)، ویتامین‌ها، محصولات گیاهی و مکمل‌هایی که کودکتان مصرف می‌کند.
مشکل داشتن (حساسیت شدید) با امپرازول یا هر یک از اجزای دیگر این دارو:
امپرازول، گلیسیرین مونو استئارات، هیدروکسی پروپیل سلولز، هیپروملوز، آهن اکسید، منیزیم استئارات، متاکلریک اسید کوپلیمر، میکروکریستالین سلولز، پارافین، پلی اتیلن گلایکول، پلی سوربات80، پلی وینیل پیرولیدون، سدیم استئاریت فومارات، نشاسته، ساکروز، تالک، تیتانیوم دی اکسید، تری اتیل سیترات
آلرژی به هر داروی مهار کننده پمپ پروتون
مشکلات کبدی
بارداری، تصمیم برای باردار شدن یا شیردهی
مصرف وارفارین، داروهای ضد قارچ یا ضد مخمر، دیازپام یا دیگلوکستین
داشتن سوزش معده بیش از سه ماه
احساس سبکی، عرق کردن و سرگیجه
درد قفسه سینه یا درد شانه
تنگی نفس یا خس خس کردن
سرایت کردن درد به بازوها، گردن یا شانه
کاهش وزن نامعلوم
حالت تهوع یا استفراغ کردن
درد معده
استفاده نکنید اگر کودک شما:
 
به امپرازول حساسیت دارد
دچار سختی و درد در بلع است
دچار استفراغ همراه با خون است
مدفوع خونی یا سیاه رنگ دارد
 
داروی امپرازول و اثر آن بر درمان رفلاکس معده کودکان
 
امپرازول به چه صورتی برای کودکان موجود است؟
 
قرص‌ها: ۱۰ میلی گرم، ۲۰ میلی گرم، ۴۰ میلی گرم، این‌ها حاوی لاکتوز هستند.
قرص‌های دیس پرسیبل: ۱۰ میلی گرم، ۲۰ میلی گرم، ۴۰ میلی گرم، این‌ها حاوی قند هستند.
کپسول‌ها: ۱۰ میلی گرم، ۲۰ میلی گرم، ۴۰ میلی گرم، این‌ها حاوی لاکتوز هستند.
شربت که می‌تواند به صورت ویژه به داروساز شما سفارش داده شود.
چه موقع باید امپرازول را به کودک بدهید؟
 
امپرازول در اکثر مواقع به صورت یک بار در روز تجویز می‌شود، معمولا در هنگام صبح
ممکن است پزشک به شما بگوید که روزی دو بار مصرف کنید. یک عدد صبح و یک عدد عصر. در حالت ایده‌ال این زمان‌ها باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله داشته باشند، مثلا گاهی اوقات بین ۷ تا ۸ صبح و ۷ تا ۸ بعد از ظهر.
دارو را هر روز در زمان(های) تقریبا  یکسان مصرف کنید، برای این که این روند بخشی از برنامه روزمره کودک شما شود که این در یادآوری به شما کمک خواهد کرد.
 
چه مقدار از این دارو باید به کودک بدهید؟
 
پزشک ما مقداری از امپرازول (دز) که برای کودک شما مناسب است را به کار خواهد برد. این مقدار در برچسب دارو مشخص است.
 
چگونه باید این دارو را به کودک بدهید؟
 
قرص‌ها باید به صورت کامل با یک لیوان آب یا شربت خورده شوند. کودک شما نباید قرص را بجود. قرص‌ها نباید خورد شوند.
قرص‌های دیس پرسیبل: قرص را در ۱۰ میلی لیتر آب (دو قاشق پزشکی) بیندازید. قرص را خورد نکنید. (قرص‌ها در صورتی که دز مصرف نیمی از یک قرص کامل باشد، می‌توانند نصف شوند). به آرامی هم بزنید تا یک مخلوط بسیار کدر به وجود آید، این کار ممکن است ۵-۱۰ دقیقه طول بکشد. می‌توانید مقدار کمی آبمیوه، سس سیب یا ماست به این مخلوط اضافه کنید اما نباید از شیر یا آب گاز دار استفاده کنید. کودک شما باید همه مخلوط را یکجا بنوشد.
کپسول‌ها باید با یک لیوان آب یا شربت خورده شوند. کودک شما نباید کپسول را بجود. شما می‌توانید کپسول را باز کرده و محتویات آن را با یک مقدار کمی از خوراکی‌های نرم مثل ماست، عسل یا مربا مخلوط کنید. مطمئن شوید که کودکتان همه مخلوط را یکجا و بدون خورد کردن گرانول‌ها خورده است.
شربت: مقدار دقیق دارو را با استفاده از یک سرنگ دهانی یا قاشق پزشکی اندازه بگیرید. می‌توانید این وسایل را از داروخانه تهیه کنید. از قاشق چایخوری آشپزخانه‌ای استفاده نکنید زیرا این قاشق مقدار درست را نمی‌دهد. مطمئن شوید که کودکتان همه دارو را یکجا خورده است.
چه مدت طول می‌کشد تا دارو اثر بگذارد؟
 
امپرازول به سرعت عمل می‌کند و کودک شما باید احساس ناراحتی کمتر و رفلاکس کمتری داشته باشد. ممکن است 4 هفته طول بکشد تا امپرازول کاملا اثر کند، در نتیجه کودک شما در طول این مدت ممکن است هنوز هم برخی علائم را داشته باشد. اگر شما مطمئن نیستید که دارو در حال عمل کردن است، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
اگر کودک شما بیمار است (استفراغ می‌کند) چه کار کنید؟
 
اگر کودک شما در کمتر از ۳۰ دقیقه پس از مصرف امپرازول استفراغ کند؛ مجددا همان مقدار از دارو را به او بدهید.
اگر کودک شما بیش از ۳۰ دقیقه پس از مصرف امپرازول استفراغ کند؛ دیگر نیازی نیست که به او دارو بدهید. تا زمان مصرف بعدی صبر کنید.
اگر فراموش کردید که دارو را به کودک بدهید چه کار کنید؟
 
اگر معمولا روزی یک بار آن را به کودک می‌دهید
 
هر ساعتی از روز که به یاد آوردید؛ مقدار فراموش شده را به کودک بدهید، تا زمانی که حداقل ۱۲ ساعت قبل از مصرف دز بعدی باشد.
 
اگر معمولا روزی دو بار آن را به کودک می‌دهید
 
اگر شما ۴ ساعت پس از زمانی که باید دارو را می‌دادید، به یاد آوردید، مقدار فراموش شده را به کودک بدهید. برای مثال اگر شما معمولا حدود ساعت ۷ صبح دارو را به کودک می‌دهید، می‌توانید مقدار فراموش شده را در هر ساعتی تا ساعت11 صبح به کودک بدهید. اگر بعد از این ساعت به یاد آوردید، دارو را ندهید. تا نوبت بعدی صبر کنید.
 
اگر دارو را زیاد از حد به کودک داده‌اید چه کار کنید؟
 
بعید به نظر می‌رسد که کودک در اثر مصرف مقدار زیادتر از حد امپرازول آسیب ببیند. اگر نگران این هستید که ممکن است مقدار زیادی از امپرازول را به کودک خود داده‌ باشید، با پزشک خود یا اورژانس محلی تماس بگیرید. اگر برای مشورت کردن تماس میگیرید؛ بسته دارو را در نزد خود داشته باشید.
 
آیا هرگونه عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟
 
شما برای بهبودی کودکانتان از داروها استفاده می‌کنید اما گاهی اوقات آنها اثرات دیگری هم دارند که شما نمی‌خواهید (عوارض جانبی). امپرازول یک داروی بی خطر است و اکثر کودکان می‌توانند بدون داشتن هرگونه عوارض جانبی آن را مصرف کنند.
 
عوارض جانبی که باید برخی اقدامات را در مورد آن‌ها انجام دهید
 
اگر کودک شما دچار جوش، ورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو شده یا بلع و تنفس او سخت گردد، ممکن است او به داروی امپرازول حساسیت داشته باشد. با پزشک خود تماس گرفته یا کودکتان را بلافاصله به بیمارستان برسانید.
 
عوارض جانبی دیگری که باید در مورد آن‌ها بدانید
 
زمانی که کودک شما برای اولین بار شروع به مصرف امپرازول می‌کند، ممکن است دچار عوارض جانبی زیر شود. این عوارض باید همچنان که بدن کودکتان امپرازول دریافت می‌کند، به تدریج از بین بروند. اگر آن‌ها پس از یک هفته یا بیشتر هنوز هم ایجاد مشکل می‌کنند با پزشک خود تماس بگیرید.
 
ممکن است کودک شما معده درد داشته ، احساس ضعف داشته یا بیمار شود (استفراغ کند) یا شاید دچار اسهال ، نفخ (باد شکم) یا یبوست (مشکل در دفع) شود. این عوارض شاید با مصرف دارو به همراه برخی غذاها درمان شوند.
کودک شما شاید دچار سردرد شود
کودک شما شاید دچار سبکی سر یا سرگیجه شود.
برخی از کودکان احساس خواب الودگی می‌کنند اما برخی دیگر دچار بیخوابی در شب می‌شوند. اگر این مشکل همچنان پس از گذشت دو هفته وجود داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.
گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی دیگری هم وجود داشته باشد که در بالا ذکر نشده است. اگر شما متوجه هر چیز غیر عادی و نگران کننده‌ای شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
آیا داروهای دیگر می‌توانند همزمان با امپرازول مصرف شوند؟
 
شما می‌توانید داروهایی که حاوی پاراستامول یا ایبوپروفن هستند را به کودک خود بدهید مگر این که پزشکتان منع کرده باشد.
امپرازول نباید همراه با برخی داروهایی که با تجویز پزشک مصرف می‌کنید استفاده شود. قبل از مصرف امپرازول به پزشک و داروساز خود درباره هر دارویی که کودکتان مصرف می‌کند اطلاع دهید.
قبل از دادن هرگونه دارو به کودکتان، با پزشک یا داروساز خود چک کنید. این بررسی شامل داروهای گیاهی یا مکمل‌ها می‌شود.
نکات کلی درباره داروها
 
سعی کنید که داروها را روزانه در زمان‌های تقریبا یکسانی به کودک بدهید تا برای یادآوری به شما کمک کند.
این دارو را فقط به فرزند خود بدهید. هرگز آن را به کس دیگری ندهید حتی اگر بیماری آن‌ها مشابه باشد چون که می‌تواند باعث آسیب شود.
اگر فکر می‌کنید که ممکن است فرد دیگری به طور تصادفی دارو را گرفته باشد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
همواره دقت کنید که داروی کافی را داشته باشید. حداقل دو هفته قبل از اتمام دارو نسخه جدیدی بگیرید.
دقت کنید که دارویی که در خانه دارید از بهترین تاریخ مصرف درج شده روی بسته بندی نگذشته باشد. داروهای تاریخ گذشته را به دارو ساز خود بدهید تا راحت شوید.
کجا باید این دارو را نگهداری کنید؟
 
دارو را در یک جایی به دور از گرما و تابش مستقیم آفتاب نگه دارید. لازم نیست که در یخچال نگهداری شود.
دقت کنید که کودکان دارو را نبینند و به آن دسترسی پیدا نکنند.
دارو را در جعبه خودش نگهداری کنید.
برای اطلاعات بیشتر باید به چه کسی مراجعه کنید؟
 
پزشک کودک شما، داروساز یا پرستاران می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد امپرازول و دیگر داروهای مورد استفاده در درمان GORD به شما بدهند.

 

منبع: عصر ایران

۱۰ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۸۰
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , کم خونی , دارو , معده , استفراغ

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید