چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۵۷
Wednesday Apr 24, 2024 11:57

الگوی پارادایمی پیشگیری و آموزش ارتقای بهداشت دهان و دندان در کودکان

سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری, متخصص کودکان
سلامت کودکان: سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار می‌رود برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.
دندان‌ها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلی‌ترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیاده‌سازی استراژی‌های مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوه‌های جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاه‌ترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد می‌باشد. در این روش داده‌های جمع‌آوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین (1990) اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک  محور یا مولفه را می‌سازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقوله‌ها شکل می‌گیرد.
یافته‌ها: داده‌ها شامل 122 مفهوم ابتدایی بود که 52 مولفه از آن استخراج گردید. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر که در 5 سطح شامل: 14مولفه مرتبط با مسائل و چالش‌های بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و ...، 11 مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، 8 مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی)، 9 مولفه مرتبط با تهدیدات و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخله‌گر)، 10مولفه مرتبط با بهبود و موفقیت‌ها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و می‌تواند اطلاعات نسبتاً جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارائه نماید.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد.

 

متن کامل مقاله به زبان انگلیسی است

عنوان: الگوی پارادایمی پیشگیری و آموزش ارتقای بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران

پژوهشگر نیلوفر عابدی . دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

منبع: مجله دندانپزشکی کودکان ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۸۲
کلیدواژه ها: سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری, متخصص کودکان

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید