شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۳۳
Saturday Apr 20, 2024 03:33

​کودک "تپل" یا کودک سالم؟

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
سلامت کودکان:با توجه به شیوع کرونا و شرایط در خانه ماندن، احتمالاً در آینده این آمار اضافه وزن و چاقی بالاتر هم برود.
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۴.۷ درصد کودکان زیر پنج سال خوزستان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.
 
مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کودکان دچار سوءتغذیه بر اساس سه شاخص لاغری و کم‌وزنی، کوتاه قدی و اضافه وزن و چاقی سنجیده می‌شوند، اظهار کرد: شاخص لاغری در کوتاه‎مدت خود را نشان می‌دهد بنابراین در بحران‌ها همیشه این شاخص و شاخص اضافه وزن و چاقی سنجیده می‌شوند.
 
وی افزود: شاخص کم‌وزنی کودکان زیر پنج سال نشان‌دهنده نسبت وزن به سن، شاخص کوتاه قدی نشان‌دهنده نسبت قد به سن و شاخص لاغری نشان‌دهنده نسبت وزن به قد است که مجموعه این شاخص‌ها نشان‌دهنده دریافت کم مواد غذایی است. البته اضافه وزن و چاقی نیز نوعی سوءتغذیه محسوب می‌شود.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: طبق آخرین بررسی که در سال ۹۶ در خوزستان انجام شد، ۱.۶ درصد کودکان زیر پنج سال مبتلا به کم‌وزنی بودند که با این عدد، از متوسط کشوری بهتر بودیم. ۴ درصد کودکان زیر پنج سال نیز کوتاه قد بودند که هر چند از متوسط کشوری بهتر بود اما از حد انتظار بیشتر بود بنابراین باید در این زمینه کار شود. در شاخص لاغری نیز ۲.۳ درصد کودکان زیر پنج سال خوزستانی لاغر بودند که نسبت به حد انتظار، وضعیت خوب بوده است.
 
صاحبدل ادامه داد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد، اضافه وزن و چاقی است؛ در این بررسی مشخص شد که ۱۵.۶ درصد کودکان زیر پنج سال خوزستان در معرض اضافه وزن هستند که این آمار از حد انتظار و متوسط کشوری هم بیشتر است.
 
وی افزود: بنا بر نتایج این بررسی، ۴.۷ درصد کودکان زیر پنج سال خوزستان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بودند که این آمار نیز از متوسط کشوری و از حد انتظار بالاتر است.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و شرایط در خانه ماندن، احتمالاً در آینده این آمار اضافه وزن و چاقی بالاتر هم برود.
 
وی با اشاره به علت سوءتغذیه کودکان، بیان کرد: بروز سوءتغذیه در خوزستان هم به دلیل فقر فرهنگی و هم به دلیل فقر مالی است؛ شاید بسیاری از موارد کوتاه قدی و لاغری به دلیل فقر مالی باشد اما اضافه وزن و چاقی، بیشتر به دلیل فقر سواد سلامت خانواده‌ها است.
 
صاحبدل افزود: مادری که به کودک، کیک و آبمیوه صنعتی به عنوان صبحانه می‌دهد به نظر خودش صبحانه خوبی به کودک داده است در حالی که نمی‌داند این صبحانه برای کودکان مناسب نیست و در آینده او را دچار اضافه وزن و چاقی و حتی مبتلا به کبد چرب، دیابت و مشکلات دیگری می‌کند.
 
وی افزود: اکثر خانواده‌ها دوست دارند، کودکان‌شان تپل باشند. بسیاری از مراجعه‌کنندگان با وجود اینکه لاغری کودک‌شان طبیعی است اما از لاغری کودک خود ناراضی هستند. بسیاری سلامتی کودک را در تپل بودن او می‌بینند در حالی که این اشتباه بزرگی است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در این زمینه باید به خانواده‌ها آموزش داده شود و نباید کودکان تپل باشند زیرا زمانی که همین کودکان به سن ۱۱ - ۱۲ سال می‌رسند، توسط دوستان‌شان تحقیر می‌شوند.
 
صاحبدل با اشاره به اجرای برنامه‌هایی برای کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان گفت: در قالب یک برنامه، کودکان ۶ تا ۱۸ سال مبتلا به اضافه وزن و چاقی شناسایی می‌شوند و در صورت نیاز به پزشک و کارشناسان تغذیه و روان، ارجاع داده می‌شوند تا سبک زندگی‌شان را تغییر دهند. به زودی برنامه‌ای نیز برای کودکان زیر پنج سال دچار اضافه وزن و چاقی اجرا می‌شود.
 
وی اظهار کرد: در خصوص کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی نیز نکته حائز اهمیت، مصرف مکمل‌های غذایی است و کودکان زیر دو سال باید حتما مکمل‌ها را مصرف کنند.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: برنامه‌های حمایتی نیز با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) داریم و ماهانه سبد غذایی به کودکان مبتلا به سوءتغذیه (کم‌وزن، لاغر و کوتاه قد) تعلق می‌گیرد. برنامه کمک معیشتی نیز به صورت پایلوت اجرا شد و در این برنامه، مبلغی به شماره حساب یارانه‌های والدین کودکان مبتلا به سوءتغذیه واریز شد و خانواده‌ها موظف شدند حتماً این مبلغ را برای خرید مواد غذایی هزینه کنند.
 
وی عنوان کرد: کمبود دریافت مواد غذایی مناسب، باعث لاغری و کوتاه‌قدی کودک می‌شود. چنین کودکی در آینده، یک بزرگسال نحیف و ضعیف می‌شود و نیروی موثری برای جامعه نخواهد بود. از سوی دیگر اگر کودک دچار اضافه وزن و چاقی باشد نیز در آینده فردی بیمار خواهد بود.
 
صاحبدل گفت: همه می‌دانیم در کودک دچار اضافه وزن و چاقی، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و چربی خون افزایش می‌یابد بنابراین باز هم این کودک در آینده با مجموعه بیماری‌ها درگیر خواهد بود و جامعه را از این لحاظ دچار مشکل خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به در خانه ماندن کودکان در دوره پاندمی ویروس کرونا، بیشترین نگرانی در زمینه کم‌تحرکی کودکان به ویژه در خانواده‌های تک فرزند است. مسلما کودکان موبایل به دست‌تر شده‌اند و والدین نیز با کودکان بازی نمی‌کنند و کودکان را تشویق می‌کنند با موبایل، خود را سرگرم کنند که این ظلم بزرگی در حق کودکان است.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: خانواده‌ها باید سعی کنند مسئولانه‌تر برای کودکان وقت بگذارند و با آن‌ها بازی کند و فعالیت بدنی کودک را بیشتر کنند. از طرف دیگر، مواد غذایی چاق‌کننده نخرند و مثلا مادران در غذاهای خود کمتر از مواد غذایی دارای پنیر پیتزا یا غذاهای سرخ‌کردنی استفاده کنند.

 

منبع: ایران

۱۷ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۹۰
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید