چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۰۷
Wednesday May 1, 2024 08:07

سندرم التهابی چند ارگانی از عوارض کرونا در کودکان است

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , کرونا
سلامت کودکان: یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: عارضه بسیار خطرناک کرونا در کودکان سندرم التهابی چند ارگانی است که به طورهمزمان چند ارگان بدن را درگیر می‌کند.
دکتر شکرالله سلمان زاده سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته این عارضه با وجود خطرناک بودن نادر است.
 
وی افزود: بیماری کرونا در کودکان علائم خفیف تری دارد و بیشتر به ناقل بدون علامت تبدیل می‌شوند و در موارد شدید نیاز به بستری در کودکان کمتر از بزرگسالان است.
 
سلمان زاده ادامه داد: هر گونه علامت تنفسی و گوارشی در کودکان می‌تواند شک ابتلا به کرونا را ایجاد کند به ویژه اگر کودک سابقه تماس با فرد آلوده را داشته باشد.
 
رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص همزمانی آنفلوآنزا و کرونا گفت: به دلیل احتمال همزمانی این ۲ ویروس در فصل پاییز توصیه شده که گروههای پرخطر حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.
 
وی اضافه کرد: همزمانی این ۲ ویروس اثر تشدیدکنندگی دارد و بیماری با شدت بیشتری بروز خواهد کرد، عوارض تنفسی، ریوی، قلبی، کلیوی و گوارشی شدیدتر خواهد بود.
 
سلمان زاده اظهار داشت: ۸۵ درصد افراد بدون علامت و خفیف نیازمند بستری نیستند و ۱۵ درصد بستری می‌شوند که از این تعداد سه تا پنج درصد نیاز به آی سی یو پیدا می‌کنند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت:  در آنفلوآنزا علائم تب، سردرد و بدن درد به طور همزمان آغاز می‌شود و عوارض، میزان کشندگی و سرایت پذیری کرونا بیشترازآنفلوآنزا است و از دست دادن حس بویایی، چشایی و بثورات پوستی از عوارض خاص کرونا است.
 
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازدر خصوص علل ابتلا به کرونا در یک هفته اخیر گفت: بررسی ها نشان می‌دهد علت ابتلای ۵۴ درصد تماس‌های فامیلی،  ۱۸ درصد موارد، تماس‌های شغلی، ۹ درصد ترددهای مکرر بیرون از خانه، هفت درصد شرکت در آیین‌های عروسی و عزا، هفت درصد مسافرت‌های درون استانی و پنج درصد نیز کارکنان بهداشت و درمان بوده اند.
 
وی در خصوص عوامل موثر در بروز موارد کرونا در۲ ماه اخیر گفت: برگزاری آیین‌های ترحیم و عزاداری، برپایی جمع‌های خانوادگی، تراکم بالای جمعیت در برخی بازارهای محلی و فروشگاهه‌ای ارزان فروشی، ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان و بانکها و سازمان ها از جمله این موارد است.
 
ابول نژادیان ادامه داد: بر اساس بررسی دانشگاه‌های معتبر دنیا ۶ تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است چون پیک آنفلوآنزا در آبان ماه شکل می‌گیرد یعنی یک و نیم و تا سه ماه آینده پرخطرترین زمان برای ابتلای همزمان کرونا و انفلوآنزا است.
 
منبع: ایسنا
 
۷ آبان ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۲۴
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , کرونا

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید