جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۷
Friday Apr 26, 2024 04:07

واکسیناسیون پنومونی باید برای کودکان زیر ۵ سال انجام شود

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , کرونا
سلامت کودکان: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه هنوز در کشور ما این فرصت فراهم نشده است تا به صورت همگانی واکسیناسیون پنومونی یا ذات‌الریه انجام شود و لازم است این کار صورت بگیرد.
محمدجواد دهقان نیری در گفت‌وگو  با ایسنا درخصوص بیماری ذات‌‎الریه اظهار کرد: ذات‌الریه یا پنومونی به معنی التهاب بافت ریوی است.  این التهاب یا عفونت عوامل متعددی دارد که در راس آن میکروب‌ها هستند. منظور از میکروب‌ها  باکتری، ویروس، قارچ‌ها و... است که باعث پنومونی می‌شوند.
 
وی ادامه داد: همچنین عوامل غیرعفونی نیز مانند مواد شیمیایی و محرک و یا حساسیت‌زا که فرد این مواد را استنشاق می نماید می‌تواند باعث التهاب ریه شود. گاهی وقت‌ها اسپیراسیون یا ورود محتویات معده بیمار به  نای و ریه نیز پنومونی ایجاد می‌کند، البته این مساله برای افراد در  شرایط خاص ایجاد می‌شود.
 
وی افزود: علائم این بیماری متعدد است که اصلی‌ترین آن‌ها تب، بی‌اشتهایی، احساس کسالت، دردهای عضلانی  و در روزهای دوم یا سوم علائم سرفه  نمایان می‌شود. در روزهای اول و دوم ممکن است این سرفه‌ها خشک و تحریکی باشند ولی  ظرف ۴۸ ساعت به فرم سرفه‌های خلط دار درآمده و  ترشحات  چرکی و کدر از ریه بیمار خارج می‌شود  و در صورت  پیشرفت درد  سینه در هنگام تنفس را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی بیمار تنفس راحتی نداشته و تنگی نفس خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: اصولا درصدی از مردم همه ساله به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری ذات‌الریه بیماری شایعی است و فصل شیوع آن پاییز و زمستان است.  در این فصل تراکم جمعیت بالا رفته، فضاها بسته شده و فاصله افراد از هم کمتر می‌شود  و عوامل عفونی تنفسی بین افراد مبادله شده و شیوع بیماری بالاتر می‌رود.
 
نیری خاطرنشان کرد: یکی  از عوامل ویروسی که می‌تواند  باعث پنومونی شود آنفلوآنزاست که خود می‌تواند عامل پنومونی ویروسی شود و  به دنبال خود ذات‌الریه باکتریایی را ایجاد نماید زیرا بعد از ایجاد پنومونی ویروسی سیستم ایمنی ضعیف شده و  فضا برای حضور و فعالیت باکتری فراهم می‌شود.
 
وی افزود:  کروناویروس یا کووید- ۱۹ که در حال حاضر تمام دنیا با این بیماری درگیر شده یکی از عواملی است که پنومونی ایجاد می‌کند. در حال حاضر شدیدترین تابلوی بالینی که در کرونا ویروس دیده می‌شود ذات‌الریه ویروسی است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه «در ابتلا به ذات‌الریه گروه‌هایی هستند که به  این بیماری مستعدتر هستند»، بیان کرد: در  راس این گروه‌ها کودکان قرار دارند. این بیماری درکودکان  زیر ۵ سال به شدت شایع است؛ زیرا این  افراد  سیستم ایمنی قوی ندارند و یا حتی رفتارهایی دارند که ممکن است با عوامل میکروبی در ارتباط باشد. متاسفانه بیش از ۱.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال، سالانه به خاطر  پنومونی  کشنده ویروسی و یا  باکتریایی  جان خود را از دست می‌دهند .  
 
وی ادامه داد:  از میان عوامل ایجاد کننده ذات‌الریه باکتری‌ استافیلوکوک، استرپتوکوک پنومونیه و از ویروس‌ها ویروس RSV، ویروس آنفلوآنزا و پونومو ویروس‌ها هستند که به همین دلیل تاکید می‌شود تا کودکان  زیر ۵ سال واکسینه شوند. متاسفانه هنوز در کشور ما این فرصت فراهم نشده است تا به صورت همگانی واکسیناسیون  ضدعوامل میکروبی انجام شود و لازم است این کار انجام شود.
 
متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: سالمندان گروه دیگری هستند که این بیماری در میان آنها شایع است. این بیماری در میان افراد بالای ۶۵ سال  شایع‌تر است و  این به‌خاطر نقص سیستم ایمنی در افراد  سالمند است. بیماری زمینه‌ای و مصرف سیگار یا الکل افراد را بیشتر مستعد این بیماری می‌کند. همچنین پنومونی در کسانی  که دچار بیماری‌های مزمن هستند به خصوص بیماری‌های مزمن ریوی بسیار شایع است و باید حتما این افراد واکسن را دریافت کنند.
 
نیری در مورد روش‌های تشخیص ذات‌الریه گفت: برای تشخیص این بیماری بعد از تشخیص پزشک اگر بیماری خفیف باشد دارو برای بیمار تجویز می‌شود، اگر بیماری متوسط یا شدید باشد ممکن است به روش‌های تشخیصی روی بیاورد.  مهمترین راه تشخیص  این  بیماری رادیوگرافی قفسه سینه است  که در  این روش  ضایعات ریوی مشخص می‌شود. همچنین در تشخیص این بیماری از تکنیک‌های سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون و آزمایش مستقیم خلط استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

۲۳ آبان ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۵۴
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , کرونا

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید