پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۳
Thursday Mar 28, 2024 17:53
 

آیا سرماخوردگی کودکان کهنه شده است؟

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عفونت دوره خاصی دارد و بهبود پیدا می کند و اینکه می گویند "سرماخوردگی کهنه شده" چنین چیزی نداریم؛ ممکن است سرماخوردگی عارضه دار و منجر به سینوزیت باکتریایی و عفونت گوش شود اما عفونت مزمن و کهنه نمی شود.
دکتر"علی حسینی نسب" در گفت و گو با ایسنا درباره عفونت در کودکان اظهار کرد: تظاهرات بالینی عفونت در کودکان ممکن است با بزرگسالان متفاوت باشد و بنا به سیستم دفاعی بدن، کودکان بیشتر مستعد عفونت های ویروسی و باکتریایی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه در زمان ابتلاء به عفونت در کودکی سیستم دفاعی واکنش هایی نشان می دهد، افزود: با اتفاقاتی که در این زمان می افتد معمولا در سنین بالاتر و بزرگسالی این بیماری ها کاهش یافته و در پیری مجددا ممکن است سیستم دفاعی آنها دچار اختلال  و مبتلا به بیماری های عفونی شوند.
 
جنس مرد مستعد بسیاری از بیماری هاست
 
حسینی نسب با اشاره به اینکه معمولا جنس مرد و پسر مستعد بسیاری از بیماری هاست و طبیعتا اینگونه است، تصریح کرد: در مجموع در دختر و پسر شرایط خاص موجب می شود در دوران کودکی مستعد عفونت باشند به عنوان مثال کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی کنند یا اختلال ارثی و ژنتیکی مانند بیماری مادرزادی قلبی و ... دارند، مستعد ابتلا به عفونت هستند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیماری های عفونی در سنین کودکی شایع تر از دیگر دوران است، گفت: وقتی کودکی دچار سرماخوردگی می شود ممکن است سیسنوس ها چرکی شده و عفونت باکتریایی اضافه شود و یا گوش درد موجب عفونت گوش شود که با مراجعه به پزشک ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد و بهبود پیدا می کند.
 
این فوق تخصص عفونی کودکان بیان کرد: تا اواسط پاییز عفونت شایع در کودکان اسهال و استفراغ و عفونت های روده ای بود که ناشی از یک ویروس است و با سرد شدن هوا عفونت های ویروسی تنفسی فوقانی شامل آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی و عفونت شدیدتر گزارش می شود که علاوه بر دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه تنفسی تحتانی را نیز درگیر می کند که در کودکان موجب درگیری راه های هوایی کوچک در ریه ها خواهد شد.
 
وی افزود: افراد بزرگ تر مبتلا به سرماخوردگی هستند و اگر در تماس با کودک باشد، شیرخواران دچار سرفه می شوند و بعضا نیازمند بستری در بیمارستان و حتی آی سی یو می شوند که ممکن است بزرگسالان دارای علائم خفیف یا بدون علامت باشند لذا توصیه می شود از تماس خیلی نزدیک با کودکان خودداری شود.
 
عفونت مزمن و کهنه نمی شود
 
حسینی نسب با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی و عمومی، استفاده از شیر مادر و ویتامین های توصیه شده بهداشت از ابتلاء به عفونت در کودکان جلوگیری می کند، گفت: عفونت دوره خاصی دارد و بهبود پیدا می کند و اینکه می گویند "سرماخوردگی کهنه شده" چنین چیزی نداریم؛ ممکن است سرماخوردگی عارضه دار و منجر به سینوزیت باکتریایی و عفونت گوش شود اما عفونت مزمن و کهنه نمی شود.
 
وی بیان کرد: کسانی که زمینه آسم و آلرژی دارند با سرماخوردگی تشدید می شود که این را به حساب کهنه شدن سرماخوردگی می گذارند و اگر سیستم ایمنی بدن فردی ضعیف باشد عفونت ممکن است او را از پا در آورد.
 
این فوق تخصص عفونی کودکان اظهار کرد: ممکن است کودکی تب داشته باشد و عامل آن عفونی نباشد و ممکن است عفونت داشته باشد اما تب نه و علائمی مانند تنفس مشکل، گرفتگی بینی و در بچه های بزرگ تر بدن درد باشد اما در اغلب عفونت ها به ویژه در کودکان تب وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه عفونت های ادراری نیز شامل عفونت ادراری تحتانی و فوقانی می شود، افزود: عفونت فوقانی مربوط به کلیه و تحتانی مربوط به مثانه است که به صورت سوزش ادرار و تکرر ادرار خود را نشان می دهد و در شیرخواران که علائم نهفته است و نمی توانند شکایتی داشته باشند، ممکن است بی قراری و تب کنند و در زمان ریزش ادرار بیقراری بیشتر می شود.
 
حسینی نسب با اشاره به اینکه راه تشخیص عفونت ادراری در شیرخواران کشت و آزمایش نمونه ادرار است و با آزمایش عفونت ادراری تشخیص داده می شود که اگر عفونت کلیه را درگیر کند، نیاز به پیگیری های بعدی دارد و باید مطمئن شویم بهبود یافته و این اطمینان از طریق کشت و آزمایش مجدد ادرار و سونوگرافی از کلیه و مجاری ادراری حاصل می شود.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آیا شب ادراری می تواند از علائم عفونت باشد؟ گفت: در سن کمتر از پنج سال را شب ادراری نمی گوییم زیرا ممکن است خیلی از بچه ها تا پنج سالگی هنوز کنترل خود را به دست نیاورده باشند.
 
این فوق تخصص عفونی کودکان بیان کرد: در شب ادراری بالاتر از سن پنج سال اولین کار این است که عفونت ادراری بررسی می شود که معمولا جنبه ژنتیک دارد و بهبودی پیدا می کنند که در این شرایط نباید کودک را سرزنش کرد و این موارد اثر روحی و روانی دارد تا بیماری جسمی.
 
درصد بسیار کمی عفونت کروناویروس در بچه ها ایجاد می شود
 
وی درباره بهترین زمان ختنه کردن پسران بیان کرد: متخصصان کودکان معمولا توصیه می کنند در هفته دوم دوره نوزادی که مطمئن شدیم نوزاد زردی ندارد، ختنه صورت بگیرد اما اورولوژیست ها و جراحان عمومی نظر دیگری دارند.
 
حسینی نسب درباره درمان عفونت در منزل تصریح کرد: عفونت را در منزل نمی شود درمان کرد و در کودکان اگر والدین می توانند تب را کنترل کنند تا سه روز نیاز به مراجعه نیست اما دارو گرفتن از داروخانه برای درمان تب شدنی نیست.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر و شرایط شیوع کرونا دیده شده بسیاری از خانواده ها که به این ویروس مبتلا می شوند، بچه ها را پیش پدربزرگ و مادربزرگ می فرستند در حالی که ممکن است کودک ناقل باشد.
 
این فوق تخصص عفونی کودکان بیان کرد: با تست گرفتن از ۱۲۰ کودک که خانواده آنها مبتلا به کرونا شده بود و بچه ها علائم نداشته یا علامت خفیف و تب داشتند، مشخص شد ۵۰ درصد آنها آلوده به ویروس هستند لذا نباید این اشتباه صورت بگیرد که بچه ها را بفرستیم نزد پدربزرگ و مادربزرگ که مستعد عفونت شدید هستند و خسارتی به آنها وارد شود که قابل جبران نیست.
 
وی افزود: ممکن است درصد بسیار کمی عفونت کروناویروس در بچه ها ایجاد شود و اغلب بدون علامت هستند و با درمان های ساده بهبودی پیدا می کنند.

منبع: ایسنا

۲۵ آذر ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۶۷
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید