جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۹
Friday Apr 19, 2024 17:09

سی‌تی آنژیوگرافی بهترین ابزار تشخیصی نارسایی قلبی کودکان است

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: کارشناس مسئول بیمارستان قلب شهید رجایی تهران گفت: سی‌تی آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری‌های قلبی در اطفال بسیار مفید است زیرا علاوه بر جلوگیری از عوارض بیهوشی، به بیمار دوز اشعه وارد نمی شود.
سیدعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروزه بیماری های قلبی و عروقی یکی از علل مرگ و میر در دنیاست به همین دلیل به‌دست آوردن روش هایی که بتوانیم این بیماریها را  خیلی زود  تشخیص دهیم اهمیت زیادی دارد.
 
وی گفت: در حال حاضر به وسیله نوار قلب، اکو، آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی که همگی ابزارهای تشخیصی  هستند می توان این بیماری را تشخیص داد اما بهترین روش در این بین  استفاده آنژیوگرافی یا سی تی آنژیوگرافی برای بیماری های قلبی و عروقی  است هر چند تشخیص به وسیله این ۲ روش متفاوت بوده و بیماران ابتدا باید غربالگری شوند.
 
سی تی آنژیوگرافی خطری برای بیمار ندارد
 
وی افزود: یک گروه از بیماران در قفسه سینه احساس درد یا تنگی نفس داشته یا در فعالیت روزمره  نفس کم می آورند که اگر علائمشان متوسط رو به پایین باشد پزشک متخصص آنها را به سمت سی تی آنژیوگرافی سوق می دهد و نیازی به استنت(فنر)، بالن و یا عمل قلب باز ندارند. ولی آن دسته از بیمارانی که علائم بالینی قوی تری داشته و مثلا احساس نفس تنگی شدید می کنند احتمال می رود که نیاز به فنر، بالن و یا عمل قلب باز داشته باشند و سی تی آنژیوگرافی برای آنها مفید نخواهد بود. 
 
کارشناس مسئول بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با بیان اینکه آنژیوگرافی برای بیماران قلبی که نیاز به عمل جراحی باز قلب دارند ضروری است گفت: اگرچه در این نوع درمان یک سری خطرات وجود دارد و ممکن است از ناحیه ای که دستگاه  وارد بدن بیمار می شود در آن قسمت یک خونریزی اتفاق بیافتد و یا زمانی که دستگاه را از عروق به سمت قلب می فرستند احتمال پارگی عروق وجود خواهد داشت و یا اینکه ممکن است بیمار در حین انجام آنژیوگرافی دچار آریتمی شود.
 وی ادامه داد: در مقابل، سی تی آنژیوگرافی یک کار سرپایی است و مریض نهایتا کمتر از یک ساعت در مرکز درمانی می ماند. اگر ضربان قلب بیمار مناسب باشد زمان زیادی برای انجام سی تی آنژیوگرافی سپری نمی شود و کار بیمار در نهایت  یک تا ۲ ساعت طول می کشد همچنین احتمال خطراتی که ممکن است در آنژیوگرافی رخ دهد در سی تی آنژیوگرافی وجود ندارد.
 
در سی تی آنژیوگرافی میزان اشعه اعمال شده به بیمار بسیار پایین است
 
حسینی با بیان  اینکه در سی تی آنژیوگرافی میزان اشعه ای که برای بیمار اعمال می کنیم بسیار پایین بوده و برای بیمار خوشایندتر است گفت: سی تی آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری است و از این طریق درمانی انجام نمی شود. بعد از شناسایی بیماری از این روش فرد بیمار به پزشک معالج معرفی می شود و  در صورت نیاز  پزشک  درمان لازم را انجام می دهد.
 
وی افزود: حتی بیمارانی که عمل قلب باز  انجام می دهند می توانند برای تست وضعیت خود به صورت دوره ای سی تی آنژیوگرافی از قلب خود انجام دهند تا از باز شدن عروق خود مطمئن شوندو  در صورت رسوب کلسیم در عروق  مجددا درمان آنها از سر گرفته شود.
 
این کارشناس بیماری های قلبی گفت: بیماران آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی از یکدیگر جدا هستند و اینگونه نیست که تمام بیماران باید سی تی آنژیو شوند و این کار تنها با تشخیص پزشک متخصص صورت می گیرد. بی شک اگر مردم با این نوع درمان بیشتر آشنا شوند می توان از خطرات جدی تر جلوگیری کرد.
 
وی افزود: به عنوان مثال فردی که به سن ۴۰ سال رسیده و ناراحتی قلبی در بین خانواده آن وجود دارد می تواند از طریق سی تی آنژیوگرافی خود را چک کند. در مراحل اولیه اگر پلاکی در عروق کرونر تشکیل شده باشد می توان این موضوع را تشخیص داد و با مصرف دارو پیشرفت آن را کند کرد یعنی اگر قرار است پنج سال دیگر عروق این فرد گرفته شود، با تشخیص به موقع و مصرف دارو این اتفاق ۲۰ سال دیگر رخ می دهد.
 
این نوع درمان هنوز در خوزستان جا نیفتاده است
 
حسینی بیان کرد: سی تی آنژیوگرافی برای چکاپ کردن بسیار خوب است زیرا با بررسی عروق می توان از وجود تنگی های ریز مطلع و با تشخیص پزشک، چند دارو تجویز کرد تا از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری کرد.
 
وی گفت: فکر نمی کنم این نوع درمان هنوز در استان خوزستان به خوبی جا افتاده باشد. تنها سه دستگاه پیشرفته برای انجام سی تی آنژیوگرافی در ایران وجود دارد  که ۲ دستگاه در تهران و یکی در اهواز مستقر شده است. لذا اگر پزشکان متخصص و مردم از این دستگاه به خوبی شناخت داشته باشند، مراجعه برای انجام سی تی آنژیوگرافی بیشتر خواهد بود. 
 
کارشناس مسئول بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با اشاره به اینکه این دستگاه تنها مختص بیماری های قلبی عروقی نبوده و استفاده های دیگری هم دارد افزود: به عنوان مثال با سی تی آنژیوگرافی در ناحیه سر و گردن می توان تشخیص های خوبی انجام داد اگرچه تمام این موارد و نحوه درمان بیماری به نظر پزشک بستگی دارد.
 
وی عنوان کرد: سی تی آنژیوگرافی با این دستگاه پیشرفته در اهواز برای اطفال بسیار مناسب است چرا که میزان اشعه پایین و تقریبا یک چهارم میزان اشعه دیگر دستگاه ها است. همچنین به دلیل سرعت بالای این دستگاه دیگر نیاز نیست که نوزاد را برای ثابت نگه داشتن، بی هوش کنیم ؛ تصویربرداری با این دستگاه مدرن و فوق پیشرفته در کمتر از یک ثانیه انجام می شود و کافی است که نوزاد و بچه را برای یک لحظه ثابت نگه داریم.
 
در سی تی آنژیوگرافی میزان تزریق دارو به بیمار کم است
 
حسینی عنوان کرد: با توجه به اهمیت میزان اشعه در بین اطفال، با استفاده از این دستگاه علاوه بر اینکه از عوارض بی هوشی در کودکان جلوگیری می شود همچنین بیمار به لحاظ تشعشع، دوز نمی گیرد. سی تی آنژیوگرافی با استفاده از دستگاه های مدرن که در دنیا معروف به دوست کلیه هستند در تشخیص بیماری بسیار اثربخش بوده چون میزان دارویی که در این روش به بیمار تزریق می شود خیلی کم است.
 
وی افزود: میزان اشعه ای که به افراد وارد می شود یک آستانه ای دارد و وقتی از حد مجاز رد شود می توان برای فرد خطراتی زود رس همچون سرخی پوست، حالت تهوع، آب مروارید داشته باشد. یک بیمار معمولی تقریبا سه میلی سیورت در سال می تواند دوز اشعه بگیرد و این میزان برای کسی که با اشعه کار می کند پنج میلی سیورت است و از این مقدار بالاتر بسته به مقاوت بدن شخص دارد. ممکن است فردی چهار برابر این میزان اشعه را دریافت کند و هیچ آثاری در بدنش ایجاد نشود.
 
این کارشناس بیماری های قلبی گفت: از اثرات دیررس دریافت اشعه می توان به بیماری سرطان اشاره کرد که باز هم بستگی به میزان دوزی که به بیمار وارد می شود، بستگی دارد اما در کل هر مقدار اشعه ای بی ضرر نیست و ما باید تا حد امکان از این موضوع پرهیز کنیم و در صورتی که نیاز است باید آن را انجام داد.
 
وی بیان کرد: یکی از مزیت های این دستگاه سرعت بالای آن بوده به گونه ای که در یک ثانیه چهار دور می چرخد که باعث می شود یک سی تی آنژیوگرافی زیر یک ثانیه و حدود ۸/. ثانیه گرفته شود لذا اطفال تا بخواهند تکان بخورند تصویربرداری انجام شده است.
 
در حال حاضر مرکز تصویر برداری  اکسین اهواز به عنوان تنها مرکز تصویر برداری مدرن سی تی آنژیوگرافی کشور بعد از تهران می باشد.

منبع: ایرنا

۲۶ آذر ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۶۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید