پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۲۷
Thursday Apr 18, 2024 18:27
 

راهنمای رژیم غذایی برای زنان باردار

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, تغذیه ,غذا, دستور غذایی ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: در این مقاله، به سؤالات و شبهات رایج مادران درباره رژیم غذایی برای زنان باردار پاسخ داده می‌شود و به شایعات و تصورات غلطی که در این زمینه وجود دارد پرداخته می‌شود.
توصیه‌های دوستان، فامیل و غریبه‌ها برای گیج شدن مادران باردار کافی است. در دوران بارداری، مسائل بسیاری وجود دارد که ممکن است به مادران فشار و استرس وارد کند، اما با آگاهی از بایدها و نبایدهای مواد غذایی در دوران بارداری، به اضطرابتان در این زمینه پایان داده می‌شود. بنابراین، اگر نمی‌دانید خوردن چه چیزی در این دوران مناسب است، می‌توانید غذاهای مورد علاقه‌تان را در این دوران بخورید یا خیر، برای داشتن تناسب ‌اندام و وزن مناسب در دوران بارداری و خوردن غذاهای سالم، بهتر است در این مقاله، ‌کودکت را دنبال کنید.
 
غذاهایی که نباید در دوران بارداری بخورید
گنجاندن بعضی غذاها در رژیم غذایی برای زنان باردار ممنوعیت دارد و در زمان‌هایی غیر از بارداری مجاز است؟ در واقع، بارداری سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهد و بدن را، در برابر بیماری‌های ناشی از غذا، آسیب‌پذیرتر می‌کند. برای مثال، چیزی که پیش از این ناراحتی معده ساده‌ای بود اکنون می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود، از دهیدراته شدن بدن تا سقط جنین.
 
زنان باردار می توانند تخم مرغ بخورند؟
تخم‌مرغ خام ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد و باعث ایجاد تب، استفراغ و حتی اسهال شود. هنگام استفاده از سس سالاد سزار، مخلوط شیر و زرده تخم‌مرغ خانگی، شیرینی نپخته (خمیرمانند)، املت و سفیده تخم‌مرغ مراقب باشید. در واقع، درون هر ظرفی که سفیده و زرده تخم‌مرغ به صورت کامل نپخته باشد، احتمال وجود باکتری سالمونلا وجود دارد. اگر تخم‌مرغ پخته شود، دیگر خطری وجود ندارد.
 
زنان باردار می توانند سوشی بخورند؟
غیر از غذاهای پخته شده، خوردن سوشی و غذاهای نیم‌پز در این دوران بدون خطر نیست، زیرا ممکن است حاوی انگل‌های بیماری‌زا باشد.
 
زنان باردار می توانند مایعات غیرپاستوریزه بنوشند؟
از خوردن آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه خودداری کنید. گرچه امروزه بیشتر شیر و آب‌میوه‌هایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند پاستوریزه‌اند، اما هنوز بعضی از محصولات غیرپاستوریزه‌اندف بنابراین بهتر است به برچسب آن‌ها دقت کنید.
 
زنان باردار می توانند از انواع مختلف ماهی‌ استفاده کنند؟
ماهی اسید چرب امگا ۳ دارد که برای رشد مغز کودک مناسب است و برای زنان باردار، یک انتخاب غذایی عالی است. برخی ماهی‌ها، به دلیل داشتن سطح بالای جیوه، آلاینده محسوب می‌شوند و ممکن است بر سیستم عصبی جنین اثر بگذارند. شمشیرماهی، کوسه، ماهی‌های کاشی و همه گونه‌های بزرگ ماهی از این نوع ماهی‌ها هستند؛ این ماهی‌ها عمر طولانی‌تری دارند و می‌توانند جیوه بیشتری در گوشت خود ذخیره کنند. توصیه می‌شود اگر قصد بارداری دارید، از مصرف این نوع ماهی‌ها خودداری کنید، زیرا بدن می‌تواند به مدت ۴ سال جیوه را در خود ذخیره کند.
 
در واقع، بسیاری از گونه‌های ماهی مقادیر متفاوتی از جیوه دارند، بنابراین، اگر قصد بارداری دارید، بهتر است مصرف هفتگی خود را به انواع بی‌خطر ماهی‌ محدود کنید. طبق جدیدترین دستورالعمل‌های FDA، یک مادر باردار می‌تواند در هفته حداکثر ۳۴۰ گرم (تقریبا دو وعده غذایی) از ماهی‌هایی با جیوه کم مانند ماهی قزل‌آلا، گربه‌ماهی، ماهی پولاک، میگو و کنسرو ماهی استفاده کند. اگر می‌خواهید از ماهی صید شده از آب‌های محلی استفاده کنید، بهتر است قبل از خوردن آن، با مشاور تغذیه مشورت کنید و در صورت نداشتن دسترسی به مشاور، سعی کنید تنها ۱۷۰ گرم ماهی میل کنید.
 
غذاهایی که بهتر است در دوران بارداری محدود شود
در دوران بارداری، باید بعضی از غذاها را به مقدار کم مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کنید.
 
زنان باردار می توانند کافئین بنوشند؟
درحقیقت، وقتی صحبت از کافئین می‌شود، مطالعات بسیار گیج‌کننده است. در برخی تحقیقات، مصرف کافئین در بارداری با افزایش خطرات سلامتی در جنین همراه دانسته شده است و مطالعات دیگر حاکی از این است که مصرف کافئین در مقادیر متوسط مضر نیست.
 
بنابراین، در حال حاضر، دستورالعمل‌ها مصرف بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز را مناسب نمی‌دانند. تقریبا مقدار کافئین موجود در دو یا سه فنجان قهوه برای زنان باردار مناسب است و نوعی کمک به بسیاری از مادران باردار است که به مصرف کافئین وابسته‌اند.
 
زنان باردار می توانند غذاهای سرشار از نیترات مصرف کنند؟
مواد غذایی مانند هات‌داگ که باید پخته شود و کالباس و سوسیس به دلیل نیترات و مواد افزودنی آن‌ها ممکن است باعث بیماری‌هایی مانند تومور مغزی و دیابت شود. اگرچه نتایج مطالعات درباره این مواد غذایی قطعی نیست، ولی بهتر است به صورت محدود از این مواد استفاده کنید، چون به هر حال این غذاها گزینه‌های سالم و مغذی برای مصرف نیستند.
 
زنان باردار می توانند از نوشیدنی های رژیمی استفاده کنند؟
هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نوشیدنی‌های گازدار باعث آسیب رساندن به جنین می‌شود. اما از طرف دیگر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین، که اغلب در نوشابه‌های رژیمی وجود دارد، در عین حال که ارزش غذایی کمی دارند از جفت نیز عبور می‌کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود از این‌‌گونه نوشیدنی‌ها به ‌اعتدال استفاده شود.
 
غذاهایی که می توانید هنگام بارداری بخورید
برخلاف تصورتان، شما مجاز به خوردن برخی غذاهایی هستید که فکر می‌کنید مصرفشان ممنوع است.
 
زنان باردار می توانند پنیر فتا، بری و سایر پنیرهای نرم را بخورند؟
پنیرهای نرم مانند فتا، بری و گرگونزولا زمانی جزو گزینه‌های خطرناک محسوب می‌شود، زیرا ممکن است محل پرورش باکتری لیستریا باشد. لسیتریوز که باکتری لیستریا آن را ایجاد می‌کند، ممکن است به جنین منتقل شود و منجر به سقط ‌جنین و زایمان زودرس شود. با این حال، سازمان FDA اعلام کرده است می‌توانید از پنیر پاستوریزه‌ای در دوران بارداری استفاده کنید که از شیر پاستوریزه تولید شده باشد. بعضی پنیرهایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد ممکن است پاستوریزه نباشد. بررسی برچسب‌ها، خصوصا محصولات وارداتی، بسیار مهم است.
 
زنان باردار می توانند گوشت بخورند؟
پختن کامل گوشت مصرفی در وعده‌های غذایی سبب می‌شود باکتری‌های آن از بین برود و مصرفش بلامانع باشد. قبل از خوردن گوشت، از پخته شدن کامل آن مطمئن شوید. در عین حال، برای تامین پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری، می‌توانید از مواد غذایی با پروتئین بالاتر مانند برگر سبزیجات، حبوباتی مانند عدس و نخود و لوبیا و سالاد مرغ تهیه شده با سینه‌ مرغ کباب شده استفاده کنید.
 
زنان باردار می توانند فرآورده های تازه بخورند؟
در دوران بارداری، میوه‌ها و سبزی‌ها باید در رژیم غذایی اصلی شما موجود باشند، زیرا سرشار از ویتامین و فیبرند. اما بهتر است احتیاط‌های لازم را انجام دهید. اگر کاهو به‌درستی شسته نشود، باعث ایجاد باکتری‌هایی مانند سالمونلا یا E. coli می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌درستی و بادقت بشویید.
 
بهترین توصیه، درباره آنچه باید در این نه ماه بخورید، چیست؟
سعی کنید به سلامت همه غذاها اعتماد نکنید. اگر انواع مختلف غذاها را می‌خورید، خطر ابتلا به بیماری‌ها و درگیری با عوارض گوناگون را در دوران بارداری تا حد چشمگیری کاهش داده‌اید. علاوه بر این، با تغییر رژیم غذایی خود، ترکیب سالمی از مواد مغذی را نیز در اختیار کودک در حال رشد خود قرار می‌دهید.

نویسنده: آزاده علی احمدی

منبع: مجله تربیت کودک و فرزندپروری

۱۴ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۴۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, تغذیه ,غذا, دستور غذایی ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید