پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۴۳
Thursday Apr 18, 2024 15:43
 

چگونه به کودکان کمک کنیم قصه بنویسند

تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان  tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: «بچه‌ها هم می‌توانند قصه بسازند» عنوان کتابی به قلم اسماعیل همتی با محوریت آموزش قصه‌سازی به کودکان است که موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) در سال ۱۳۷۸ در ۱۱۲ صفحه آن را به چاپ رساند.
به گزارش ایرنا، کودکان ذهن خلاق و پویایی دارند و بیشتر از زوایای متفاوت و نو به مسائل نگاه می‌کنند. تصاویر و اتفاق‌هایی که از نظر بزرگسالان عادی می‌نماید، در نگاه کودکان، به دلیل ناشناخته بودن، می‌تواند به شکلی دیگر و به صورت یک داستان تخیلی نمایان شود. از این رو کودکان اگر پیاده سازی ذهن خود بر روی کاغذ و یا بیان افکار خود را فرابگیرند، می‌توانند داستان نویسان قهاری باشند.
 
همتی در کتاب «بچه‌ها هم می‌توانند قصه بسازند» تجربه‌های خود در آموزش قصه سازی و قصه نویسی و به کودکان را بیان می‌کند و این کتاب می‌تواند آموزشی برای پدران، مادران، آموزگاران و مربیان پرورشی و کسانی که در کار آموزش به کودکان هستند محسوب شود.
 
چاپ اول و دوم این کتاب در هشت هزار نسخه  و چاپ سوم آن سال ۱۳۹۲ در یک هزار نسخه منتشر شد.
 
طراحی جلد این کتاب مصور را گشتاسب فروزان و طراحی و صفحه‌آرایی آن را امیر بابایی انجام داد.
 
قسمتی از کتاب
 
اگر آموزشی در کار باشد و به این منظور، کلاس‌هایی در جامعه وجود داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که روزی قصه بچه ها را خود بچه ها بسازند و حتی می توان امیدوار بود که این گونه بچه های قصه ساز، به تناسب رشدشان و به تناسب پختگی و پرورش اندیشه و تجربه‌شان، بتدریج نوشتن داستان و نمایش و غیره را شروع نمایند. و چه بسا در میان همین بچه ها، بچه هایی باشند که وقتی به شرایط سنی مناسب و تجربه زندگی و قلمی رسیدند، رمان‌های عظیم، غنی و قوی بنویسند.
 
و اما کوچولوها...
 
و اما بچه هایی که هنوز قدم به مدرسه و حتی کودکستان نگذاشته اند، چه طور؟
 
این بچه ها نیز می توانند قصه بسازند، و ساخته اند. فقط چون اندیشه سازمان یافته ای ندارند و هنوز همه ماجراهای یک قصه را خودشان تجربه نکرده اند و نیز ندیده اند و نشنیده اند، اندکی برایشان دشوار است که کشمکش مدبرانه ای به قصه وارد کنند یا به نتیجه ای صد در صد معقول و منطقی دست یابند. اما اگر آموزش ما به آنان بیشتر باشد، یا وقتی که در کار آفرینش قصه ای هستند، ولی به دلیل توانا نبودن اندیشه‌شان و نیز نداشتن اندوخته اطلاعاتی کافی از نام‌ها و ماجراهای گوناگون، دچار مکث می شوند و یا نمی توانند چفت و بستی به قصه شان بدهند، یادآوری کلمه ای از طرف ما به آنان، کمک می کند تا آفرینش خود را ادامه دهند.
 
البته بچه هایی که قصه های زیادی شنیده یا خوانده باشند، در مواقع مکث و تنگدستی آفرینش و جمع و جور کردن قصه، از اندوخته‌های ذهنی خود (از قصه‌هایی که شنیده یا خوانده‌اند) کمک یا الهام می‌گیرند، مکث خود را می‌شکنند و ساختن قصه را ادامه می‌دهند.
 
درباره نگارنده
 
همتی، شاعر و نمایشنامه نویس، زاده ۲۴ تیر ۱۳۳۴ در شهر سمنان است. او دارای فوق لیسانس کارگردانی نمایش، پژوهشگر و مدرس ادبيات دراماتیک در دانشگاه است. وی تاکنون بیش از ۵۰ اثر شامل نمایشنامه، شعر و آثار پژوهشی و آموزشی در زمینه شاهنامه و ادبیات کهن و کودکان تألیف و منتشر کرده‌است.

منبع: ایرنا

۸ دی ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۸۵
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید