پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۲۴
Thursday Apr 18, 2024 13:24
 

بارداری و کروناویروس: علائم، فاصله‌گذاری اجتماعی و آرام ماندن

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: ویروس جدید کرونا به نام کووید-۱۹ یا سارس-کوو۲ (SARS-CoV-2)، حالا در تمام دنیا وجود دارد.
CDC گزارش داده است که همچنان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان باردار در مقایسه با جمعیت کلی، ریسک بالاتری برای ویروس دارند، وجود ندارد. اما طبق نظر آکادمی متخصصان زنان و زایمان امریکا، زنان باردار هم باید یک گروه در معرض خطر تلقی شوند.
همچنین هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از مادر به نوزاد در رحم نیز وجود ندارد. با این حال، گزارش شده که تست کرونای برخی نوزادان متولدشده از مادران مبتلا مثبت بوده است. همین‌طور که می‌بینید داده‌های مربوط به بارداری و کروناویروس جدید به شدت محدود است، اما طبق گفتهٔ متخصصان زنان و زایمان، کووید-۱۹ ممکن است ریسکی مشابه و بیشتر از آنفلوانزا برای زنان باردار ایجاد کند. در این مطلب می‌توانید با علائم کووید-۱۹ و راه‌های پیشگیری از آن تا جای ممکن در بارداری و معنای فاصله‌گذاری برای آرامش بیشتر‌ آشنا شوید.
علائم کووید-۱۹ برای تماس با پزشک چیست؟
علائم کروناویروس کووید-۱۹ شبیه سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی شایع، یعنی شامل تب، سرفه و تنگی نفس هستند. این علائم ممکن است طی دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. اگر هر یک از این علائم را دارید، باید با پزشک خود در تماس باشید، حتی اگر فکر می‌کنید به هیچ عنوان ممکن نیست که کووید-۱۹ گرفته باشید و حتماً در صورت بروز علائم و موضوعات نگران‌کننده دیگر با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین بدانید که همه‌ٔ افراد علائم کووید-۱۹ مثل تب و سرفه را ندارند، بنابراین در صورت امکان این روزها در خانه بمانید.
 
از آنجا که درگیری با این بیماری در کشور همچنان ادامه دارد، برخی از خدمات مورد نیاز شما احتمالاً تا هفته‌ها به حالت عادی برنمی‌گردد، پس با متخصص زنان و زایمان یا مامای خود تماس بگیرید و در مورد برنامه‌ای برای ادامه‌ٔ مراقبت‌های پزشکی خود و نحوهٔ انجام آزمایشات و معاینات قبل از زایمانتان صحبت کنید.
 
چگونه از خودتان در برابر کووید-۱۹ محافظت کنید؟
اگرچه هیچ واکسنی برای کروناویروس جدید در دسترس نیست، اما تمام اقدامات پیشگیرانه‌ در برابر این بیماری همان چیزهایی است که شما برای محافظت خود در مقابل آنفلوانزا انجام می‌دهید:
 
از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
این روزها را بیشتر در خانه بمانید.
دهان و بینی خود را هنگام سرفه یا عطسه با دستمال بپوشانید و بعد دستمال را داخل سطل زبالهٔ دردار بیندازید.
اشیا و سطوحی را که زیاد لمس می‌شوند تمیز و ضدعفونی کنید.
دست‌های خود را مرتب و حداقل به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از رفتن به دستشویی، قبل از غذا خوردن و بعد از فین، سرفه یا عطسه کردن.
به بچه‌ها نیز شستن درست دست‌ها را یاد بدهید و مطمئن شوید که دست‌های خود را به درستی می‌شویند.
اگر در جایی هستید که صابون و آب در دسترس نیست، از یک ضدعفونی‌کنندهٔ دست با پایه‌ٔ الکل استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.
اصول فاصله‌گذاری اجتماعی زیر را رعایت کنید.
چطور اصول فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با کووید-۱۹ را رعایت کنید؟
متخصصان و کارشناسان مصرانه توصیه می‌کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی، یعنی به حداقل رساندن تماس با افراد خارج از خانواده را رعایت کنید، به ویژه اگر در شهری زندگی می‌کنید که ویروس در آن بیشتر شیوع پیدا کرده است. فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند به کاهش احتمال ابتلای شما به ویروس یا انتقال ناآگاهانهٔ آن به دیگران کمک کند، چون افراد مبتلا به ویروس معمولاً تا چند روز علائم را نشان نمی‌دهند یا ممکن است ناقل بی‌علامت باشند. رهنمودهای دقیق برای فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است در جاهای مختلف متفاوت باشد، اما به‌طورکلی، بهتر است توصیه‌های زیر را در دوران بارداری در نظر داشته باشید:
 
تا حد امکان در خانه بمانید: این توصیه شامل به حداقل رساندن خرید رفتن‌، حذف مسافرت و بیرون رفتن‌های غیرضروری است. سعی کنید تا آنجا که ممکن است همسرتان برای خرید اقدام کند یا از طریق پیک خرید کنید. اگر خودتان مجبورید به خرید بروید، سعی کنید ساعاتی بروید که حدس می‌زنید افراد کمتری در فروشگاه‌ها حضور دارند و بچه‌ها را هم همراهتان نبرید.
 
از شلوغی و مهمانی‌ها دور بمانید: از تجمعات غیرضروری بزرگ، مانند مهمانی‌های تولد و دورهمی‌های اقوام خودداری کنید.
 
فاصلهٔ خود را با دیگران حفظ کنید: هنوز هم می‌توانید برای هوای تازه و ورزش کردن بیرون بروید، اما نباید مثل قبل راحت در یک پارک شلوغ قدم بزنید. برای مثال می‌توانید همراه همسرتان دور حیاط یا اطراف خانه پیاده‌روی کنید، اما در ساعاتی که شلوغ نیست و حتماً دو متر فاصلهٔ ضروری را بین خود و دیگران حفظ کنید.
 
رفتن به فضاهای بسته را به حداقل برسانید: بهتر است که از مکان‌های سرپوشیده و سایر جاهایی که مردم در فضاهای بسته نزدیک هم جمع می‌شوند دور بمانید. میکروب‌ها در فضای بسته راحت‌تر پخش می‌شوند.
 
غذاهای خانگی بخورید: نیازی به گفتن نیست که مسلماً پخت‌وپز در خانه همیشه امن‌تر از خرید غذاهای آماده یا غذاهای بیرون‌‌بر است.
 
با اطرافیانتان از طریق پیام‌رسان‌ها تماس بگیرید: ازتماس‌های ویدیویی با اقوام و دوستانتان ارتباط برقرار کنید. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند به شکل گروهی و از خانه‌های خود دور هم جمع شوید.
 
می‌توانید برای مرخصی زایمان زودتر اقدام کنید: اگر لازم می‌دانید و می‌توانید شاید بتوانید زودتر به مرخصی زایمان بروید. اگر نه، تا جای ممکن دورکاری کنید یا اگر شغل شما این اجازه را می‌دهد، فعلاً سر کار نروید. اگر این امکان وجود ندارد، حتماً راهکارهای بهداشتی سر کار رفتن را بدانید.
 
ارزش تکرار مجدد را دارد که فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامی بسیار مهم برای محافظت از شما و خانواده‌تان است و محدود کردن تماستان با افراد خارج از خانواده می‌تواند گسترش کووید-۱۹ را کاهش دهد. هرچند این اقدامات ممکن است دشوار به نظر برسند یا با روحیهٔ شما سازگار نباشند، با این حال به خودتان یادآور شوید که آنها همیشگی نیستند. اگر هر یک از ما الان تلاش خود را برای کاهش سرعت شیوع کووید-۱۹ انجام دهیم و مانع از اختلال در سیستم بهداشت و درمان شویم، مراقبان سلامت می‌توانند جان افراد زیادی را نجات دهند و شانس بازگشت سریع‌تر به روال عادی زندگی بیشتر شود.
 
برای مقابله با استرس ناشی از کووید-۱۹ چگونه آرامشتان را حفظ کنید؟
حتی وقتی در دنیا همه چیز خوب و آرام است، باز هم ممکن است احساس اضطراب در دوره‌ٔ بارداری وجود داشته باشد ولی حالا با وجود کروناویروس، تنها شما نیستید که بیشتر نگران شده‌اید. مقابله با استرس و مراقبت از خود در این دوره بهترین کاری است که می‌توانید برای داشتن یک بارداری سالم‌تر انجام دهید. پس در نظر بگیرید که:
 
سرعت زندگی و انجام کارهایتان را کمی کاهش دهید.
برخی کارها را رها کنید یا انجام آنها را به شخص دیگری بسپارید.
از خواندن کتاب، چرت زدن یا به هر روشی که با آن راحتید، برای تخلیهٔ فشار استفاده کنید.
در صورت امکان، از مرخصی زایمانتان زودتر استفاده کنید، تا بتوانید فقط روی خودتان تمرکز کنید و آرام بمانید.
تنفس عمیق، مراقبه، حرکات کششی یا یوگا را امتحان کنید.
برای پیاده‌روی، البته در عین دور ماندن از دیگران و در ساعات خلوت‌تر توی حیاط بروید.
وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سالم، متعادل و پرانرژی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
شب‌ها زودتر به رختخواب بروید.
از شایعات و دیدن هر ویدیو و خواندن هر متنی در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
از غرق شدن در اخبار بپرهیزید. کروناویروس داستانی سریعاً در حال تغییر و شامل تحولاتی است که احتمالاً باید از کلیت آن مطلع باشید، اما نیازی نیست که تمام طول روز پای اخبار باشید.
در صورت لزوم و هر چند وقت یک بار، فقط اخبار اصلی و لازمی را که باید حتماً در بارداری بدانید از همسرتان بگیرید.
از دوستان مدام آنلاینی که خیلی وحشت کرده‌اند هم دورتر بمانید.
اطلاعات خود را از متخصصان بگیرید، نه از رسانه‌های اجتماعی؛ شما نیاز دارید که آگاه باشید، نه یک وحشت‌زدهٔ بی‌خواب، پس روی خود و سلامتتان تمرکز کنید.
برای تسکین و دلداری در گروه‌های آنلاین زنان بارداری که به شما آرامش می‌دهند عضو شوید.
برای مقابله با اضطراب و استرس خودتان فقط به توصیه‌های درست و علمی گوش کنید.
مراقبت از خود در حال حاضر می‌تواند به یک بارداری سالم‌تر منجر شود و احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.
اگر احساس می‌کنید که دارید آرامش خود را از دست می‌دهید، از پزشکتان بخواهید شما را به یک درمانگر معرفی کند. بسیاری از درمانگران می‌توانند از طریق تلفن به شما مشاوره بدهند.

منبع: مادرشو

۱۲ دی ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۹۱
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
اخبار مرتبط

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید