جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۴۴
Friday Mar 29, 2024 12:44
 

پوسیدگی دندان از دهان والدین به کودک نیز منتقل می‌شود

سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
تندرستی کودکان: یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با اشاره به امکان انتقال پوسیدگی از دهان والدین به دهان کودک توصیه کرد: والدین ضمن پرهیز از بوسیدن دهان کودک، قاشق استفاده شده خود را برای وی استفاده نکنند زیرا با انتقال میکروب‌های دهانشان به دهان کودک، او را در معرض بیماریهای پوسیدگی و لثه قرار می‌دهند.
دکتر ندا رسایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا وی با بیان ضرورت مسواک زدن دندان های شیری از ابتدای رویش گفت: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کودک از طرف والدین مهم ترین علت پوسیدگی دندان شیری در کودکان است . 
 
وی با اشاره به تعریف پوسیدگی دندان بیان کرد: پوسیدگی از بین رفتن بافت سخت دندان ناشی ازترشح اسیدهایی است که توسط میکروب های داخل دهان ایجاد می شود. همچنین باقیمانده‌های غذا در دهان یا لابه لای دندان‌ها روی سطوح دهانی و مخاطی باقی می ماند و میکروب ها به دلیل نیاز به سوخت و ساز این مواد غذایی را تجزیه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: از تجزیه شدن مواد غذایی توسط میکروب ها اسیدهایی تولید شده و این اسیدها در تماس با دندان، مینای دندان را ازبین برده و پوسیدگی یا حفره در دندان ایجاد می‌کنند و این پوسیدگی شامل دندان های شیری و دائمی می شود.
 
دکتر رسایی توضیح داد: دندان های شیری از سن ۶ ماهگی شروع به رشدو تا سن ۲ سالگی تکمیل می شوندو دراین سن بیست عدد دندان شیری دردهان کودک وجود خواهد داشت و این دندان های شیری تا سن ۱۰تا ۱۲سالگی نقش غذا خوردن، کمک به تکلم و زیبایی را در کودکان به عهده دارند .
 
وی افزود: در سن زیر ۶ سال اگر کودک دندان پوسیده و یا ترمیم شده داشته باشد یعنی کودک دچار پوسیدگی زودرس شده است لذا رسیدگی به بهداشت دهان و دندان کودک از طرف والدین دراین سن بسیار ضروری است .
 
رسایی ادامه داد: از دیگر پوسیدگی های زودرس دردندان های شیری باقی ماندن شیر مادردردهان نوزاد و نگه داشتن بطری شیشه شیر در طول شب در دهان نوزاد برای بیدار نشدن ازخواب است .همچنین در طول شب میزان بزاق در دهان و بلعیدن کمتر شده و شیر در دهان کودک باقی می‌ماند. شیر حاوی مواد قندی باعث پوسیدگی شده لذا توصیه می شود شیشه شیر و پستانک در طول شب در دهان کودک نگه داشته نشود.
 
این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با اشاره به شروع رویش دندان از ۶ ماهگی یا قبل از آن بیان کرد: بهداشت دندان در این سن باید با مسواک‌های انگشتی نرم موجود در داروخانه و با قرار دادن آن روی انگشت اشاره مادر،بدون خمیر دندان بر روی لثه و دندان روییده شده کودک کشیده می شود و یا با استفاده از یک گاز استریل و نمناک دندان کودک را تمیز کرد.
 
وی افزود: در سن یک سال و نیم تا سه سالگی نیز بهداشت دندان به صورت استفاده از مسواک های انگشتی یا مسواک با سری کوچک به صورت دستی و بدون خمیردندان و یا با استفاده ازخمیر دندان‌های بدون فلوراید است و کار مسواک زدن باید توسط خود والدین انجام شود زیرا کودک در این سن با بازیگوشی مسواک را در دهان فرو برده و به درستی مسواک نمی زند.همچنین  کودک دراین سن ممکن است خمیر دندان را ببلعد و زیاد شدن این مواد در صورت بلعیدن سبب مسمومیت می شود.
 
رسایی با بیان این که در سن ۳ تا ۶ سالگی بهداشت دندان با نظارت والدین انجام شود گفت: دندان کودک با مسواک دستی شخصی مخصوص خود و با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید شستشو شود ودراین سنین کودک به مرحله ای رسیده که فلورایید را نبلعد. همچنین از شروع سن سه سالگی نخ دندان کشیدن  برای کودکانی که دندان هایی بهم چسبیده و بدون فاصله دارند از مسواک زدن ضروری تر است و این کار نیز به عهده والدین است و با تهیه نخ دندان دسته دار این کار انجام می شود.
 
وی ادامه داد: کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سال با مسواک شخصی و نظارت والدین می توانند به بهداشت دهان و دندان بپردازند و این الگوی بهداشتی را از خواهر و برادر و والدین فرا بگیرند.
 
متخصص جراحی لثه و ایمپلنت یکی دیگر از علل پوسیدگی دندان ‌های شیری را استفاده از مواد قندی بیش از اندازه در کودکان دانست و گفت : بهتر است استفاده از مواد قندی غیر چسبنده مانند نوشابه ،انواع آب میوه های صنعتی و مصرف مواد قندی چسبنده شامل گزها سوهان شکلات و تافی ‌ها به حداقل برسدو یا فقط یک بار در روز و آن هم بعد ازوعده اصلی غذا استفاده شود. همچنین با هر بار استفاده از مواد قندی ph دهان اسیدی می شود یعنی تکرار خوردن مواد قندی پوسیدگی زا است نه یک بار خوردن آن .

منبع: ایرنا

۱۴ دی ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۹۳
کلیدواژه ها: سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید