شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۱
Saturday Apr 20, 2024 11:31

آسیب‌های بلوغ زودرس در کودکان

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: یک روانشناس حوزه کودک با بیان اینکه بلوغ زودرس می‌تواند در بزرگسالی برای کودک انحرافات جنسی و اختلالات جنسی را به‌دنبال تجربه این لذت‌ها در پی داشته باشد، گفت: همچنین در بزرگسالی این کودکان دچار اختلالات شخصیتی نیز می‌شوند و مشکلات فروانی برای آن‌ها به‌وجود می‌آید.
مهرداد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تبعات روانی بلوغ زودرس در کودکان، اظهار کرد: رشد روانی هر فردی از دوره نوزادی تا دوره جوانی باید متناسب با سن باشد، مثلا از یک کودک پنج ساله انتظار داریم درک و رشد روانی او در محدوده همان سن باشد.
 
این روانشناس حوزه کودک افزود: بلوغ زودرس روانی یعنی کودک نسبت به مسائل جنسی و غریزی، تحولات و تغییرات جنسیتی خود و جنس مخالف زودتر از موعد مقرر آگاهی‌هایی را به‌دست می‌آورد، معمولا بلوغ جنسی باید از سن 13 سال به بالا به آرامی در کودک اتفاق بیوفتد و اگر کودک زودتر از این سن به این مسائل آگاهی پیدا کند، قطعا بلوغ زودرس در او رخ داده است.
 
وی با تاکید بر اینکه بلوغ زودرس روانی موجب می‌شود کودک در معرض آسیب قرار بگیرد، عنوان کرد: یعنی کودک در این زمان نسبت به مسائل لذت‌بخش جنسی و تحریک‌آمیز زودتر از موعد حساسیت پیدا می‌کند و قبل از آن‌ که درک درستی از خود و جنس مخالف داشته باشد با آگاهی‌های جنسی مواجه می‌شود.
 
رضاپور افزود: کودکی که دچار بلوغ زودرس شده است نسبت به مسائل جنسی آگاهی پیدا کرده است و چون درک درستی از این غریزه‌ها ندارد می‌خواهد این مسائل را تجربه کند و قطعا پس از تجربه به‌علت اینکه این مسائل غریزی است، لذت می‌برد و امکان دارد به‌دنبال تکرار آن نیز باشد.
 
این روانشناس حوزه کودک با بیان اینکه بلوغ زودرس می‌تواند در بزرگسالی برای کودک انحرافات جنسی و اختلالات جنسی را به‌دنبال تجربه این لذت‌ها در پی داشته باشد، گفت: همچنین در بزرگسالی این کودکان دچار اختلالات شخصیتی نیز می‌شوند و مشکلات فروانی برای آن‌ها به‌وجود می‌آید.
 
وی یادآور شد: کودکی که زودتر از موعد مقرر نسبت به مسائل جنسی آگاهی پیدا کند و دچار بلوغ زودرس شود، تمایل این کودک برای پرداختن به لذت‌های جنسی افزایش پیدا می‌کند و در آینده بیماری‌های جنسی ناشی از استمناء و ... را در پی دارد.
 
رضاپور با اشاره به اینکه والدین باید مراقب باشند کودکشان در زمان مناسب درک صحیحی از مسائل و موضوعات جنسی باتوجه به تغییرات جسمی و فیزیولوژی خود پیدا کند،  توضیح داد: تا این آگاهی‌ها نتواند موجب شکل‌گیری رفتارهای نادرست و غلط در کودکان شود.
 
این روانشناس حوزه کودک  بیان کرد: دیدن فیلم‌های نامناسب با سن کودکان، معاشقه والدین در مقابل کودکان، در دسترس قرار دادن کتاب‌ها، عکس و فیلم نامناسب در اختیار کودک می‌تواند موجب افزایش آگاهی‌های کودک از مسائل جنسی و شکل‌گیری بلوغ زودرس در آن‌ها شود.
 
وی اضافه کرد: والدین باید از عوامل منجر به بلوغ زودرس در کودکان خودداری کنند زیرا این مسئله مشکل‌آفرین است، والدین تلاش کنند در زمان مناسب اطلاعات و تغییرات جنسیتی را به کودک منتقل کنند و اگر کودک در اوایل سن نوجوانی یعنی سن 10 یا 12 سالگی فرصت تنهایی زیادی داشته باشد، تخیلات جنسی را در ذهن خود مرور می‌کنند و محرک‌های جنسی از جمله فیلم، عکس و کتاب نامناسب  بلوغ زودرس  را تشدید می‌کند و زمینه‌ساز  انحرافات و اختلالات در کودک می‌شود.
 
رضاپور در پاسخ به این سوال که کنجکاوی‌های کودک در مسائل جنسی را چگونه پاسخ دهیم، توضیح داد: پاسخ‌ها باید متناسب با درک کودک باشد، به‌طور مثال وقتی کودک در مورد نحوه به‌دنیا آمدن خود سوأل می‌پرسد نباید  تمام مراحل بارداری به‌طور کامل شرح داده شود، بلکه مسئله باید قابل درک با سن کودک باشد.
 
این روانشناس حوزه کودک  تاکید کرد: کودک باید نسبت به حریم شخصی و اندام شخصی آگاهی داشته باشند و حد و مرزها را یادبگیرند، والدین نباید با کودک شوخی‌های نامناسب داشته باشند، زیرا این مسائل نیز می‌تواند زمینه‌ساز بلوغ زودرس در کودک شود.
 
رضاپور با اشاره به اینکه والدین برای بزرگ شدن کودک خود عجله نداشته باشند، یادآور شد: کودک باید مسیر طبیعی رشد خود را طی کند، اگر کودکی از نظر جسمی جثه بزرگتری داشت باید زودتر از همسالان مسائل مربوط به تغییرات جسمی و جنسی را فرا بگیرد، اما اگر کودک جثه کوچکتری دارد باید دیرتر آگاه شوند.
 
این روانشناس حوزه کودک در پایان گفت: والدین آموزش‌ها را براساس تغییرات رفتاری، گفتاری و فیزیولوژی  به کودک بدهند و متناسب با آن رفتار کنند.

منبع: ایسنا

۲۱ دی ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۰۷
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید