پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۳
Thursday Apr 25, 2024 10:53

ضرورت توجه کارشناسانه خانواده‌ها به ورزش کودکان

تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان  tandorostikoodakan
تندرستی کودکان : شیوع ویروس کرونا باعث خانه‌نشینی برخی از کودکان شده است، که مدت یکساله این خانه‌نشینی، کم‌تحرکی و افزایش وزن نگرانی خانواده‌ها را نیز به‌ همراه داشت چرا که آنان در این دوران نگران چاقی کودکان و بیماری‌های ناشی از آن هستند.
ورزش کودکان و جنب و جوش کودکان دغدغه خانواده‌هاست که در زمان شیوع کرونا نیز این دغدغه افزایش یافته است.
 
برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که شخصیت و مراحل رشد کودک تا سن هفت سالگی در حال شکل‌گیری است و انجام حتی یک حرکت یا ورزش اشتباه می‌تواند نقص‌هایی را تا پایان عمر برای کودک به همراه داشته باشد.
 
افزایش چشمگیر گرایش به بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت، اوقات فراغت کودکان را تحت تاثیر خود قرار داده است و فرصت داشتن فعالیت جسمانی را از آن‌ها گرفته است.
 
از این‌رو ضرورت آگاه‌سازی خانواده در نوع ارائه برنامه‌های ورزشی به کودکان در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است که کارشناسان آن را یک هدف تربیتی نیز قلمداد می‌کنند.
 
یک کارشناس تربیت‌بدنی و دکترای علوم ورزش و حرکات اصلاحی در این باره گفت:خانواده‌ها در خصوص نوع ورزش کودکان در سنین تعیین شده باید بسیار حساس باشند.
 
هدیه محمدپور در گفت و گو با ایرنا در خصوص اینکه چه ورزش‌هایی برای کودکان مناسب‌تر است افزود: اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان بسیار چشمگیر است و تنها در دوران کودکی، بلوغ و اوایل نوجوانی، زمان و فرصت مناسبی جهت شکل‌گیری اندامی متناسب از طریق بازی‌ها و ارتباطات تعاملی فراهم می‌شود.
 
به گفته وی، جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی ورزش به کودکان این قدرت را به آنان می‌دهد تا استرس بزرگ‌سالی و محدودیت‌های مربوط به کار را بپذیرند،همچنین سهل‌انگاری و بی‌توجه در ایجاد فعالیت‌های صحیح و متناسب برای کودکان،منجر به آسیب‌های روحی و جسمی شده و سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.
 
وی گفت: زمانی که با کودکان در مورد ورزش کردن صحبت می‌شود، بیشتر آن‌ها به فکر رفتن به باشگاه هستند و بیشتر آن‌ها تمایل دارند که ورزش‌هایی مثل دویدن روی تردمیل، دوچرخه زدن و یا بلند کردن وزنه‌ها را تجربه کنند، اما ورزش کردن برای کودکان کمی متفاوت‌تر است و باید به‌گونه‌ای باشد که هم یک تفریح محسوب شود و هم برای سلامتی آن‌ها مفید باشد، البته در انتخاب نوع ورزش مناسب برای کودکان باید به این نکته توجه داشت که با توجه به ساختار قامتی آن‌ها ورزش مناسبی انتخاب شود و فقط بنا به سلیقه والدین و اصرار کودکان انجام نشود.
 
این کارشناس تغذیه در خصوص اینکه فعالیت‌های بدنی و ورزش با چه اهدافی انجام می‌گیرند و چه تاثیری خواهند داشت، افزود: یکی از عوامل مهم در انجام این فعالیت‌ها افزایش قدرت است نه بلند کردن وزنه‌های سنگین و به‌جای آن باید حرکاتی مثل پوش‌آپ، پول آپ، کرانچ شکم و دیگر تمرین‌هایی را انجام داد که به تقویت عضلات می‌پردازد، تمرینات کششی به بهبود انعطاف بدنی کودکان کمک می‌کند و باعث می‌شود که ماهیچه و مفصل‌های آن‌ها نرم و راحت‌تر از قبل خم شود همچنین تمرینات پرشی و جهشی به افزایش تراکم استخوانی آن‌ها و رشد قدی بسیار مؤثر است.
 
محمدپور در رابطه با انجام فعالیت‌های ورزشی و سن متناسب با این فعالیت‌ها در ادامه عنوان کرد: کودک در سنین مختلف توانایی انجام فعالیت‌های ورزشی مختلفی را دارد که خانواده‌ها باید با آن‌ها آشنا باشند و به‌احتمال‌زیاد کودک بعد از گذشت چندین هفته از شروع ورزش، استعدادهای طبیعی و توانایی خود را بروز می‌دهد.
 
فعالیت‌های ورزشی و بدنی متناسب در هر سنین 
 
کودکان ۲ تا پنج سال
 
به گفته این کارشناس، کودکان نوپا و پیش‌دبستانی‌ها می‌توانند ورزش‌های پایه‌ای و حرکات ساده را انجام بدهند، این در حالی است که آن‌ها برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای و سازمان‌یافته بسیار کوچک و کم سن و سال‌اند.
 
محمدپور افزود: بهترین ورزش‌ها برای این سنین، حرکاتی ساده است که به بازی شباهت دارد و خانواده‌ها می‌توانند بدون اینکه او را به کلاس ورزشی خاصی بفرستند با او ورزش کنند.
 
به گفته وی، حرکات مناسب برای این کودکان دویدن، بالا رفتن از سراشیبی‌ها، لگدزدن، غلت زدن، رقصیدن، بازی کردن با یک توپ سبک، پدال زدن با یک دوچرخه یا سه‌چرخه کوچک و بازی کردن در آب است.
 
کودکان ۶ تا هفت سال
 
محمدپور اظهار داشت: همان‌طور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، قدرت هماهنگی و توجه آن‌ها بیشتر و بهتر می‌شود و می‌توانند جهت و مفهوم کار تیمی‌ را درک کنند، اگر والدین می‌خواهند کودکشان را در این سنین به کلاس‌های ورزشی بفرستند،‌ فعالیت‌های ورزشی تیمی ‌بهترین انتخاب هستند.
 
به گفته وی، فوتبال، ژیمناستیک، شنا، تنیس، گلف، دوومیدانی و هنرهای رزمی برای این سنین مناسب‌اند.
 
کودکان هشت سال و بالاتر
 

این دکترا و کارشناس تربیت بدنی ادامه داد:کودکان وقتی به سن هشت‌سالگی می‌رسند،‌ توان انجام طیف وسیعی از ورزش‌ها را دارند که خانواده‌ها می‌توانند با توجه به علاقه و سلیقه کودک و همچنین مشورت با مربی‌های این رشته‌ها او را به کلاس ورزشی بفرستند، البته‌ این را فراموش نکنند که انجام ورزش‌های حرفه‌ای،‌ تنها راه داشتن یک اندام مناسب برای کودکان نیست.

 

وی همچنین تاکید کرد: اگر خانواده متوجه شود فرزندشان به ورزش علاقه‌ای نشان نمی‌دهد نباید او را مجبور به ورزش کنند، در این شرایط باید برای او فعالیت‌های فیزیکی دیگری در نظر بگیرند، برای مثال می‌توانند دوچرخه بخرند و به همراه هم به دوچرخه‌سواری تفریحی بروند یا اینکه مسیرهایی برای پیاده‌روی در نظر بگیرند و هر روز کودکان را به پیاده‌روی ببرند.

 

به گفته وی، علاوه بر این‌ها خانواده‌ها می‌توانند برنامه منظمی ‌برای کوهنوردی در نظر بگیرند و او را همراه خود به کوه ببرند، البته فراموش نشود نباید او را مسافت زیادی پیاده ببرند و خسته کنند.

 

محمدپور در خصوص اینکه چه ورزش‌هایی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در رشد کودکان شود اذعان داشت: ورزش‌های سنگین باعث وارد آمدن فشارهایی بر سیستم بدنی کودکان می‌شود و این فشارها روی صفحات رشدی اثر می‌گذارند، اگر این فشارها بیش‌ از حد باشد موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهد شد بنابراین فرد رشد نخواهد کرد یا در مواردی نیز مانع از رشد قد می‌شود.

 

وی در رابطه با تاثیر ورزش در سنین مختلف اظهار داشت: اگر کودکی ۶ روز در هفته و هر روز بیش از سه ساعت به یک فعالیت ورزشی شدید مانند فوتبال یا دوومیدانی بپردازد، فشارهای شدیدی بر صفحات رشدش وارد می‌شود اما اگر کودک روزانه ۳۰ دقیقه یا هفته‌ای چهار تا  پنج بار به مدت یک ساعت ورزش‌های دو، والیبال، بسکتبال یا فوتبال انجام دهد، باعث تحریک صفحات رشدی‌اش می‌شود و به رشدش کمک می‌کند.

 

به گفته محمدپور، در مجموع ورزش‌گردی کاری بسیار مهم و حیاتی است که باید زیر نظر متخصصان علوم ورزشی انجام شود، به ‌خصوص در رده‌های سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال و به‌ طور کلی ورزش‌های رزمی، کار با دستگاه‌های بدن‌سازی و کار با وزنه برای کودکان زیر هشت سال توصیه نمی‌شود.

 

رییس کمیته بازی‌ها و ورزش هیات همگانی شهرستان شهرکرد نیز گفت:بازی‌هایی که برای کودکان زیر هفت سال در نظر گرفته می‌شود بیشتر جنبه حرکتی دارند و با این هدف طراحی و اجرا می‌شوند تا کودک هم انرژی‌اش را تخلیه کرده باشد و هم حال خوش و مساعدی پیدا کند.

 

محدثه طاهری در خصوص فعالیت‌هایی که باید برای کودکان در نظر داشت،در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت‌هایی که کودکان زیر هفت سال  انجام می‌دهند ورزش تلقی نمی‌شود و بیشتر تحت عنوان فعالیت‌های بدنی هستند و برای شروع باید مهارت‌های بنیادی و اولیه کودک مانند راه رفتن، دویدن، پرتاب کردن و لی‌لی کردن که از ۱۱ ماهگی نوزاد شروع شده و تا ۶ سالگی طی می‌شود را مورد توجه قرار داد تا هرم رشدی کودکان دچار آسیب نشود.

 

به گفته وی، انجام ورزش‌های رقابتی در رشد عاطفی و اجتماعی کودکان نقش منفی می‌تواند داشته باشد از طرفی نیز پرداختن به ورزش‌های حرفه‌ای و رقابتی به‌  طور کلی برای کودکان تا قبل از هشت سالگی توصیه نمی‌شود، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که منظور از ورزش انجام فعالیت‌هایی است که ضربان و تپش قلب را سریع‌تر کند و باعث تعریق و در نتیجه چربی‌سوزی شود.

 

طاهری افزود: این نوع ورزش‌ها شامل پیاده‌روی حد فاصله خانه تا مدرسه، دویدن و این نوع قبیل فعالیت‌هاست.

 

وی افزود: از طریق بازی کردن می‌توان کودکان را به فعالیت‌های بدنی و ورزشی علاقه‌مند کرد و در جامعه امروزی که فعالیت‌های بدنی به علت کاشانه‌نشینی کاهش پیدا کرده است ضرورت ورزش بیش‌ از پیش است و خانواده‌ها می‌توانند از طریق بازی‌ها، کودکان خود را با فعالیت‌های بدنی  آشنا کنند.

 

طاهری در ادامه به فعالیت‌هایی که در کودکانی که بیماری خاص دارند، اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌ها با ورزش و بازی‌های درمانی با کودکانی که مشکلات جسمی و اختلال ذهنی دارند انجام می‌شود و به این کودکان آموزش‌ها و تمرینات مربوطه کار می‌شود.

 

رییس کمیته بازی‌ها و ورزش کودکان هیات ورزش همگانی شهرستان شهرکرد در خصوص اقداماتی که قبل از ایام  شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است، گفت: برگزاری المپیک مادر و کودک یکی از اقداماتی بود که با حضور کودکان و مادران انجام شد و در آن به ‌صورت نمادین کودکان فعالیت ژیمناستیک انجام دادند، سپس با حضور مربی، مادر و کودک بازی و ورزش‌های ۲نفره گروهی انجام شد و در پایان به همه کودکان کتاب هدیه داده شد.

 

وی در پایان تاکید داشت: هر کودک در سنین زیر هفت سال به حداقل ۲ ساعت بازی در روز نیاز دارند همچنین هفته‌ای سه روز ورزش‌های هوازی باید در برنامه‌ی هر کودک گنجانده شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

 

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: ایرنا

۲۳ دی ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۱۲
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید