پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۵۵
Thursday Mar 28, 2024 16:55
 

کاهش کودک‌ آزاری در گرو تصویب قوانین حمایتی است

تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان  tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: آسیب شناس اجتماعی و فعال حوزه کودکان گفت: اگر قرار است کودک‌آزاری کاهش یابد و اوضاع جامعه در این زمینه بهتر شود نیازمند پیشگیری سطح یک شامل آموزش‌های همگانی مهارت آموزی به کودکان و نوجوانان و تصویب قوانین حمایتی برای خانواده و کودکان هستیم.
 
لیلا ارشد در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ۱۱ مهارت ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهای مختلف از جمله ایران برای مراقبت از خود از جمله ابزار لازم مقابله با کودک‌آزاری افزود: نیاز به پیشگیری سطح یک با توجه به پیچیده‌تر شدن روزافزون مسائل اجتماعی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد زیرا آحاد جامعه به ابزاری برای مقابله با مساله ‌کودک‌آزاری نیازمند هستند.
 
مدیرعامل موسسه حمایت های اجتماعی و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد موسوم به خانه خورشید با تقسیم بندی سطوح پیشگیری به سطح یک شامل آموزش، پیشگیری سطح دو شامل بهره‌گیری از نیروی مددکاران اجتماعی و پیشگیری سطح سه شامل اقدامات برای کودک آسیب دیده، اضافه کرد: هر شهروندی در کوله‌پشتی فرهنگی خود باید ابزارهای مقابله با کودک‌آزاری را داشته باشد که از جمله این ابزارها می‌توان به شناخت ظرفیت خود، شناخت کاستی‌ها و نقاط ضعف اشاره کرد.
 
پیشگیری از کودک‌آزاری با آموزش چند مهارت
 
این فعال حوزه کودکان ادامه داد: اگر به همه کودکان طی دوره‌های پیش‌دبستانی تا دانشگاه، چهار دوره مفاهیم و مهارت‌های مورد نیاز به ‌طورمفصل آموزش داده شود، آنها ابزار لازم برای مقابله با کودک‌آزاری را به دست می‌آورند.
 
ارشد یادآور شد: به‌طور مثال ۲ تا سه ماه قبل، نیروی انتظامی اعلام کرد که درگیری‌های خیابانی ۲۵ درصد افزایش یافته این آمار نشان می‌دهد که نوجوان نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند و نمی‌داند که چطور باید رابطه بین‌فردی را کنترل کند.
 
وی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه پیشگیری سطح یک اتفاق نمی‌افتد، افزود: باید توجه داشت که مثلا هنگامیکه میزان طلاق در جامعه رو به افزایش است نیاز است «مهارت همسری» به دخترها و پسرها آموزش داده شود و هنگامیکه کودک‌آزاری در سطح جامعه مشاهده می‌شود، شیوه‌های والدی را باید افزایش دهیم تا کودک‌آزاری کاهش یابد.
 
مدیرعامل خانه خورشید با بیان اینکه باید به پدرها و مادرها آموزش داد که چه رفتاری در برابر کودک داشته باشند، افزود: متاسفانه اغلب پیشگیری‌ها در سطح سه اتفاق می‌افتند به آن معنا که کودک آسیب می‌بیند و آنگاه فکر می‌کنیم که برای کودک آسیب‌دیده چه اقدامی انجام دهیم.
 
ارشد خاطرنشان کرد: پیشگیری سطح یک شامل آموزش‌های همگانی مهارت آموزی به کودکان و نوجوانان، پیشگیری سطح دو شامل بهره‌گیری از مددکاران اجتماعی در مدارس و دبستان است تا کودکان منزوی، گوشه‌گیر، پرخاشگر و ناسازگار را رصد کنند.
 
وی اضافه کرد: مددکاران اجتماعی می‌توانند در امور اینگونه دانش‌آموزان مداخله کرده و مشکلات خانواده آنها را بررسی کنند؛ در اینصورت می‌توانند والدین دارای مشکل را به مراکز مشاوره ارجاع دهند. اما هنگامی که پیشگیری سطح یک و دو را نداریم ناگزیر فقط پیشگیری سطح سه، بعد از آسیب دیدن کودک را داریم.
 
پرهزینه بودن پیشگیری سطح سه
 
این مددکار اجتماعی اظهار داشت: تجربه نشان می‌دهد هنگامی که کودکی در حوزه کودک‌آزاری آسیب می‌بیند، والدین او نیز دچار آسیب می‌شوند. نزد بسیاری از مشاوره‌های حضوری و تلفنی شاهد آن بودم که هنگامی که والدین کودک را آزار می‌دهند و او را تنبیه می‌کنند، خودشان نیز آزار می‌بینند.
 
ارشد با بیان اینکه تنبیه فقط آزار جسمی نیست و همه آزارهای روانی، توهین، تحقیر و مقایسه در دسته‌بندی آزارهای عاطفی قرار می‌گیرند، گفت: حتی هنگامی که والدین در حضور کودک دعوا می‌کنند نیز کودک‌آزاری محسوب می‌شود. در این بین نباید از آزارهای جنسی کودکان نیز غفلت کرد.
 
وی با تاکید بر آموزش کودکان در مقابله با کودک‌آزاری افزود: کودک باید یاد بگیرد که تا حد امکان در مقابل کودک‌آزاری قرار نگیرد.
 
ارشد اضافه کرد: پیشگیری سطح سه برای انجام اقدامات برای کودک آسیب‌دیده، پرهزینه است و مشکلات خاص خود را دارد. اگر خواستار پیشگیری کلی کودک‌آزاری هستیم باید قوانین حمایتی برای خانواده و کودکان داشته باشیم اما متاسفانه طی دو سال اخیر حتی شاهد کودک‌آزاری‌هایی در سطح محیط مدارس بودیم.
 
وی گفت: نمی‌دانیم چه اتفاقاتی زیر پوست شهر و خانواده درحال رخ دادن است؛ هنگامی که آسیبی در سطح جامعه مشاهده و پررنگ می‌شود، به آن معنا است آسیب تا آن اندازه زیاد بوده که نمایان شده است.
 
ضرورت بیمه‌شدن خدمات مشاوره‌ای
 
مدیرعامل خانه خورشید گفت: هنگامیکه مراکز باکیفیت و ارزان قیمت روانشناسی و مشاوره در دسترس نباشد اتفاقات در حوزه کودک‌آزاری همچنان ادامه خواهد داشت.
 
ارشد افزود: امکان انجام مشاوره با دفترچه بیمه باید تحقق یابد و لازم است در بسیاری از مراکز مشاوره فعلی، مشاوره های ارزان قیمت و با کیفیت با حمایت نهادهای مربوطه انجام شود و در صورت تحقق این مساله می‌توان شاهد جامعه ای باشیم که شهروندان احساس رضایتمندی و نشاط داشته باشند.
 
منبع: ایرنا
۱۴ بهمن ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۴۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید