جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۵۳
Friday Mar 29, 2024 12:53
 

کرونا آموزش کودکان اوتیسمی را با اخلال مواجه کرده است

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: در حال حاضر ۳۹ دانش آموز مبتلا اوتیسم در استان مشغول تحصیل هستند که سه نفر از این افراد در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.
معرفت الله احمدی افزود: عمده‌ترین ویژگی اوتیسم اشکال و نارسایی در ارتباط بین فردی و اجتماعی است و ایجاد شرایط کرونا بیشترین چالش را برای آموزش در این افراد ایجاد کرده است چرا که ارتباط گیری از طریق فضای مجزای و تلویزیون برای آموزش برای این افراد بسیار دشوار است.
وی اظهار داشت: به همین دلیل در سال تحصیلی جاری کلاس‌های درس با حضور همکاران به صورت انفرادی و همراه دانش آموزان با رعایت پروتکل‌ها به صورت حضوری در مدرسه میثاق قزوین حال برگزاری است.
احمدی اضافه کرد: همچنین در شهرهای تاکستان، محمدیه و آبیک نیز دانش آموزان که تعداد آنها نیز بسیار کم می باشد، کار آموزش به صورت حضوری در حال انجام است.
وی تصریح کرد: به دلیل حساسیت ویژه آموزش به این افراد معلمان متخصص که دوره‌های توانبخشی و آموزشی ویژه دانش آموزان اوتیسم را پشت سر گذاشته‌اند برای این افراد انتخاب می‌شوند و تلاش شده تا بسترهای مورد نیاز آموزشی در استان فراهم شود.
اتاق حسی آموزش کودکان اوتیسمی در قزوین راه‌اندازی می‌شود
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: یکی از کمبودهای استان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، ایجاد اتاق حسی برای طیف اوتیسم است که در حال حاضر ساخت پیشرفته‌ترین اتاق اوتیسم در قزوبن در دستور کار است و با مشارکت بخش خصوصی با تیم تخصصی آموزشی، توانبخشی و مهندسی در حال اجرای این پروژه هستیم که امیدواریم به‌زودی با کسب مجوزهای لازم آغاز به فعالیت کند..
احمدی ادامه داد: برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده است که می‌تواند به‌عنوان مرکز مداخله‌ای آموزشی و توانبخشی ویژه دانش آموزان اوتیسم از طریق هوش مصنوعی چند حسی اتفاقات خوبی را در استان قزوین رقم بزند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین اتیسم را یک اخلال عصبی-رشدی معرفی می‌کند که بخش‌های مختلف مغز را در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌کند و به عنوان یکی از انواع اختلالات دوران کودکی شناخته می‌شود.
علیرضا وارثی افزود: کودکان مبتلا به اوتیسم تمایلی به برقراری تماملات اجتماعی ندارند و این روحیه را می‌توان از سنین نوزادی با علائم مختلفی در این کودکان مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: کودکان مبتلا به اوتیسم از دوران نوزادی کمتر به دیگران نگاه می‌کنند، علاقه‌ای به ارتباط چشمی با بقیه افراد ندارد، کمتر صداهای مخصوص کودکان را از خود بروز می‌دهند، به نام خود واکنش نشان نمی‌دهند و از برقراری ارتباط کلامی طفره می‌روند و درنهایت بازی‌های اجتماعی را تنهایی انجام می‌دهند.
وارثی توضیح داد: محدودیت در علاقه‌مندی به بازی‌ها و فعالیت‌ها، کاهش تعاملات و روابط اجتماعی و مشکلات ارتباطات کلامی و غیرکلامی از عمده علائم این بیماری است که البته برای تشخیص قطعی باید کارشناسان بهزیستی معاینه کنند.
وی افزود: اوتیسم در سه سال اولیه زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است، شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری، حرکتی و غیره محدود می‌شود.
این مسوول اضافه کرد: این اختلال، اختلالی پیچیده و وخیم است و مشکلات زیادی را برای رشد کودک در حیطه‌های مختلف رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و … ایجاد می‌کند و کودک و خانواده را دچار انواع چالش‌ها می‌کند.
۱۳۳ بیمار اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قزوین قرار دارند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد افراد دارای اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قزوین ۱۳۳ نفر است که این افراد در دامنه سنی ۴ تا ۳۹ سال قرار دارند.
وارثی افزود: بیشترین فراوانی در مبتلایان به اوتیسم در قزوین به ترتیب در سنین ۱۱، ۷ و ۱۲ سالگی هستند و در حال حاضر یک مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه اوتیسم در شهر قزوین با ظرفیت ۵۰ نفر فعال است که خدمات توانبخشی و آموزشی به این کودکان را ارائه می‌کند.
وی زمان تشخیص اوتیسم را از ۶ ماهگی عنوان کرد و اظهار داشت: غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن ۲ تا پنج سالگی صورت می‌گیرد، چون این گروه سنی معمولاً کودکانی هستند که دسترسی به آنها در مهدها فراهم است.
این مسوول تصریح کرد: غربالگری اوتیسم از سال ۹۵ در استان قزوین آغاز شده است اما این غربالگری در مهدهای کودک اجرا می‌شد و خانواده‌ها با مراجعه به مهدها، پرسش ‌نامه‌ای شامل ۱۰ سؤال را تکمیل می‌کردند و اگر پاسخ‌های مشکوک در این پرسشنامه زیاد بود، بعد از آن باید به پایگاه‌های بهزیستی مراجعه می‌کردند.
وارثی اضافه کرد: همچنین طرح غربالگری اوتیسم همزمان با اجرای کشوری در قزوین و از طریق مراکز آموزشی اوتیسم اجرا می‌شود.
بهزیستی حامی خانواده‌های فرزندان اوتیسمی است
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: هزینه‌های هنگفت آموزشی، درمانی، کادر درمانی ذهنی، مهارت‌آموزی به‌صورت طولانی مدت منجر تحمیل فشار اقتصادی بر خانواده‌ها می‌شود، از این رو بهزیستی تلاش کرده است تا سهمی از این هزینه‌ها داشته باشد.
وارثی افزود: در کنار یارانه‌ای که بابت هزینه‌های این افراد پرداخت می‌شود، ۸۰۰ هزار تومان سرانه از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود که در کنار این نیز حمایت‌های توانبخشی دیگر در صورت تأمین منابع به این خانواده‌ها ارایه می شود.
وی ادامه داد: عدم توانایی خانواده‌ها در پرداخت سهم مشارکت در قبال خدمات مرکز باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در هزینه‌های مرکز و عدم تداوم برنامه‌های توانبخشی از طرف خانواده‌ها شده است و امیدواریم در این خصوص از ظرفیت کمک های مردمی و خیران بهره مند شدیم.

منبع: ایرنا

۱۷ بهمن ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۵۴
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید