پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۵۶
Thursday Mar 28, 2024 23:56
 

سیزده راهکار موثر خانگی برای درمان استفراغ در کودکان

سلامت کودکان , کودک, بچه, نوزاد, بیماری, اورژانس, بیمارستان, دکتر, حسین شهریاری, متخصص کودکان, نوزادان, تبریز, ایران, زیبایی, بازسازی,دندان شیری, فضا نگه دار ارتودنسی,
سلامت کودکان: استفراغ در کودکان همیشه یک مشکل جدی نیست. استفراغ ممکن است در اثر ویروس، وسایل نقلیه در حال حرکت یا خوردن غذاهای مسموم‌کننده ایجاد شود. اما اگر کودک شما اغلب دچار استفراغ می‌شود، این مسئله نگران‌کننده است.
در صورت بروز استفراغ، ممکن است به فکر درمان‌های دارویی باشید، اما بیشتر کودکان از خوردن دارو نفرت دارند. اگر کودک شما هم علاقه‌ای به خوردن داروهای شیمیایی ندارد، می‌توانید راهکارهای خانگی درمان استفراغ را امتحان کنید. در این مقاله کودکت، به بررسی  اقدامات خانگی برای درمان استفراغ در کودکان پرداخته می‌شود.
 
درمان های خانگی برای استفراغ در کودکان چیست؟
۱. افزایش مصرف مایعات
استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و کودک احساس خستگی خواهد کرد. مصرف مایعات را افزایش دهید تا آب ازدست‌رفته بدن جبران شود. حداقل ۱۲ ساعت بعد از تمام شدن استفراغ، از خوراندن غذاهای جامد به کودک خودداری کنید. در این مدت، می‌‌توانید برای بهبود حال کودک، سوپ سبزیجات یا عصاره رقیق به او بدهید.
 
۲. آب زنجبیل و عسل
زنجبیل تاثیر خوبی در درمان تهوع و استفراغ دارد. تکه کوچکی زنجبیل را رنده کنید، آب زنجبیل رنده‌شده را بگیرید و برای خوش‌طعم کردنش، چند قطره عسل به آن اضافه کنید. روزی دو سه بار از این مخلوط به کودک بدهید. ترکیب آب زنجبیل و عسل نه تنها حالت تهوع را بهبود می‌بخشد، بلکه به فرایند گوارش هم کمک می‌کند.
 
۳. عصاره نعناع
نعناع تازه برای درمان تهوع و استفراغ بسیار مؤثر است. چند برگ نعناع تازه را خرد کنید و عصاره‌اش را بگیرید. یک قاشق غذاخوری از این عصاره را در ظرفی بریزید و به آن یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو اضافه کنید. در صورت لزوم، می‌توانید برای طعم بهتر، مقداری عسل به این ترکیب اضافه کنید. حتی می‌توانید چند برگ نعناع تازه برای جویدن به کودک بدهید.
 
۴. چای دارچین
دارچین به تسکین درد معده کمک می‌کند. همچنین، اثر خوبی در تسکین و درمان حالت تهوع و استفراغ دارد. یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را در یک فنجان آب برای چند دقیقه کوتاه بجوشانید، از صافی رد کنید و به آن عسل اضافه کنید. این چای را برای جلوگیری از استفراغ به کودک بدهید.
 
۵. آب برنج
آب برنج به درمان استفراغی که ناشی از التهاب معده باشد کمک می‌کند. برای این منظور، برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای بهتر است. یک فنجان برنج سفید را در دو فنجان آب بجوشانید و آب اضافی یا نشاسته‌اش را بگیرید. این آب را به کودک بدهید تا جلوی استفراغش گرفته شود.
 
۶. هل
هل یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای استفراغ است. هل اثر آرام‌بخشی بر شکم و معده کودک دارد و به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری دانه هل را بکوبید، مقداری شکر به آن اضافه کنید و این ترکیب را برای تسکین استفراغ کودک به او بدهید.
 
۷. میخک
میخک به فرایند گوارش کمک می‌کند و مسکن خوبی برای استفراغ است. اگر کودک توانایی جویدن دارد، به او میخک بدهید تا آن را بجود. همچنین، می‌توانید با جوشاندن مقداری میخک در یک فنجان آب، چای میخک درست کنید، یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و به کودک بدهید.
 
۸. رازیانه
رازیانه اثر تسکین‌دهندگی در دستگاه گوارش دارد. خواص ضد میکروبی رازیانه برای درمان حالت تهوع و استفراغ مفید است. یک قاشق چای‌خوری رازیانه را در یک فنجان آب به مدت ده دقیقه بجوشانید، آن را صاف کنید و روزی سه تا چهار بار این چای را به کودک بدهید.
 
۹. سرکه سیب
خواص ضد میکروبی سرکه سیب برای درمان حالت تهوع و استفراغ بسیار مؤثر است. سرکه سیب خاصیت آرام‌بخشی بر معده دارد و به سم‌زدایی آن کمک می‌کند.
 
۱۰. ترکیب آب پیاز و آب زنجبیل
پیاز منبعی غنی از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است. آب پیاز از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. مقدار مساوی از آب پیاز و آب زنجبیل را با هم مخلوط کنید و روزی چند بار از آن به کودک بدهید. همچنین، می‌توانید مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید تا حالت تهوع و استفراغ را تسکین دهد.
 
۱۱. زیره
زیره با تحریک ترشح آنزیم‌های لوزالمعده به تسکین عوارض و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. همچنین، در تسکین حالت تهوع بعد از استفراغ مؤثر است. یک قاشق دانه زیره را بو دهید و پودر کنید، مقداری آب به آن اضافه کنید و به کودک خود بدهید. می‌توانید مقداری جوز هندی هم به آن بیفزایید. روش دیگر مصرف زیره ترکیب آن با پودر هل و عسل است. این ترکیب را به کودک بدهید تا به‌آرامی آن را مزه‌مزه کند.
 
۱۲. بابونه
بابونه گیاهی است که آن را با خواص آرام‌بخشی و تسکین‌دهندگی می‌شناسند. بابونه به فرایند گوارش و خواب راحت در کودکان کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری بابونه را در آب گرم بریزید و به آن مقداری عسل اضافه کنید. برای درمان حالت تهوع و استفراغ، روزی دو یا سه بار از این چای برای کودک خود استفاده کنید.
 
۱۳. روغن اسطوخودوس
این روغن معطر به فرزند شما احساس سرزندگی می‌دهد. اسطوخودوس به درمان سردرد ناشی از حالت تهوع و خواب راحت نیز کمک فراوانی می‌کند. می‌توانید چند قطره از این روغن را روی بالش یا دستمال کودک بریزید تا کودک با استنشاق بوی آن احساس بهتری داشته باشد.
 
این روش‌ها برخی از اقدامات خانگی و راهکارهایی هستند که می‌توانید برای بهبود کودکتان به کار ببندید، اما در صورتی که کودک شما به این درمان‌ها پاسخ مناسب نمی‌دهد یا شرایطش وخیم‌تر می‌شود، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. استفراغ مشکل حادی نیست و می‌توانید در خانه آن را مداوا کنید، اما توصیه می‌شود قبل از انجام هرکدام از این درمان‌های خانگی، با پزشک کودک مشورت کنید.
نویسنده: زهرا مردانه

منبع: مجله تربیت کودک و فرزندپروری

۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۵۶
کلیدواژه ها: سلامت کودکان, کودک, بچه, نوزاد, بیماری, اورژانس, بیمارستان, دکتر, حسین شهریاری, متخصص کودکان, نوزادان, تبریز, ایران, زیبایی, بازسازی,دندان شیری, فضا نگه دار ارتودنسی,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید