چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۷
Wednesday Apr 24, 2024 03:57

اهمیت تشخیص موارد دائم و موقت کم‌کاری تیروئید در نوزادان

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: محققان کشور در پژوهشی که اخیراً نتایج آن منتشر شده است، تأکید کرده‌اند که با استفاده از برخی آزمون‌ها، می‌توان موارد دائم یا موقت کم‌کاری تیروئید را شناسایی کرده و گام بلندی در جهت سلامت سیستم عصبی و ذهنی کودکان برداشت.
به گزارش ایسنا، کم‌کاری تیروئید نوزادان، شایع‌ترین اختلال مادرزادی غدد درون‌ریز است که در صورت عدم شناسایی و درمان به‌موقع صدمات شدید و جبران‌ناپذیری به تکامل عصبی نوزاد وارد می‌کند. این اختلال در کشورهای غربی یک مورد در هر سه الی چهار هزار تولد را در برمی‌گیرد، ولی در برخی کشورهای خاورمیانه و ازجمله ایران، از هر هزار نوزاد یکی به آن مبتلا می‌شود. این تفاوت ناشی از تفاوت نژاد، روش انجام غربالگری و فاکتورهای محیطی نظیر وضعیت ید منطقه و مشخصات تولد و بارداری است.
غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان به اعتقاد متخصصان، امکان تشخیص و درمان به‌موقع موارد ابتلا را میسر ساخته و مانع از ایجاد عقب‌افتادگی ذهنی در اثر کمبود هورمون تیروئید می‌شود. کم‌کاری تیروئید به دو نوع گذرا یا TCH و دائمی یا PCH وجود دارد و هر یک از آن‌ها بایستی به‌درستی و به‌موقع تشخیص داده شده و با نوع دیگر اشتباه نشود، چراکه چنین اتفاقی ادامه درمان و مصرف داروها را با اختلال مواجه کرده و خطر بروز مشکلات ذهنی را به دنبال عدم تکامل مناسب سیستم عصبی افزایش می‌دهد.
این مسئله، به‌عنوان موضوع اصلی پژوهشی انتخاب شده که توسط محققانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. در این تحقیق، به تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده کم‌کاری تیروئید دائم در نوزادان پرداخته شده است.
در این مطالعه گذشته‌نگر، داده‌های کلیه نوزادان زنده متولد شده از 15 استان منتخب که در لیست ملی مراکز غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان ثبت شده بودند، مورد استفاده قرار گرفته و تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان داد که آزمایش‌های TT4 و TSH در کنار آزمون تأیید تشخیص وریدی و خویشاوندی والدین، مهم‌ترین عوامل پیشگویی‌کننده موارد دائم کم‌کاری تیروئید هستند.
فریدون عزیزی، پژوهشگر مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پنج همکار دیگرش در این مطالعه، می‌گویند: «اگرچه امکان تشخیص زودرس قطعی موارد دائم و گذرا میسر نیست، ولی شاید با انجام مطالعات بزرگ‌تر و مدل‌سازی‌های پیشرفته بتوان با حساسیت و اختصاصیت بیشتری امکان تشخیص زودتر موارد گذرا و قطع درمان طولانی‌مدت آن‌ها را میسر کرد و از استرس و نگرانی خانواده‌ها و بار مالی تحمیل شده بر فرد و جامعه کاست».
به بیان این محققان، «در صورت تحقق و قابل اجرا شدن می‌توان کارآیی و اثربخشی برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان را با کمک به پزشکان جهت تصمیم‌گیری بهتر و مؤثرتر برای درمان بیماران ارتقا داد و از هزینه‌های اقتصادی ناشی از بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان و عوارض آن کاست که در نهایت ارتقاء کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن‌ها را در بر خواهد داشت».
این یافته‌های علمی پژوهشی که در «مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران» متعلق به پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده‌ است.

منبع: ایسنا

۲۴ بهمن ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۶۵
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید