جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۳۵
Friday Apr 26, 2024 05:35

سکوت کودک خوزستانی پس از یک سال و نیم شکسته شد

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: رئیس بیمارستان ابوذر اهواز از شکسته شدن سکوت یک کودک بیمار یک سال و نیمه مبتلا به مشکلات تنفسی، با تلاش پزشکان فوق تخصص این مرکز خبر داد.
دکتر محسن علی‌سمیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک نوزاد پسر که از بدو تولد به علت عفونت ریه مادرزادی (پنومونی) به مدت یک ماه در بخش نوزادان بستری شده بود، در پنج ماهگی به علت سختی در نفس کشیدن و عفونت بسیار شدید ریه، مجددا در یکی از مراکز درمانی یکی از شهرستان‌های مجاور، زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفت و دچار پارگی شدید هر دو ریه (پنوموتوراکس) و  پارگی نای شد.
وی افزود: کودک در این زمان به مرکز کودکان ابوذر ارجاع داده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ابوذر اهواز بستری شد.
علی‌سمیر بیان کرد: با توجه به شدت پنوموتوراکس، برای کودک لوله پلور (چست تیوب) دو طرفه کار گذاشته شد. سپس به دلیل عدم امکان جدا کردن بیمار از دستگاه، به منظور گذاشتن لوله گردنی (تراکئوستومی) بیمار مورد عمل جراحی قرار گرفت.
وی ادامه داد: کودک به مدت بیش از دو ماه در بخش ریه بیمارستان بستری و تحت درمان مستمر و نظارت پزشکان فوق تخصص قرار گرفت.
این فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه تغذیه مناسب و صحیح مهمترین رکن در درمان این بیماران است، گفت: در مدتی که کودک بستری بود، از طریق لوله معده (ان جی) تغذیه می‌شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: برای بیمار، برونکوسکوپی فلکسیبل انجام شد و پس از اطمینان از باز بودن کامل راه هوایی و عدم وجود التهاب و عفونت، خارج کردن لوله تراکئوستومی بیمار با موفقیت انجام شد و در نهایت کودک برای اولین بار توانست از مسیر طبیعی حلق و بینی نفس بکشد و صدای کودک پس از یک سال و نیم از بدو تولد در بیمارستان طنین‌انداز شد. در نهایت با جدا کردن دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) و بهبودی حال عمومی، بیمار از بیمارستان ترخیص شد.
وی بیان کرد: درمان به موقع و بستن تراکئوستومی در سن زیر دو سال به بهبود قدرت تکلم کودک کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

۲۷ بهمن ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۶۹
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید