پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۳
Thursday Apr 25, 2024 16:03

کرونا سلامت کودکان خیابانی را تهدید می‌کند

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا
تندرستی کودکان: رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اغلب کودکان کار در شهر اصفهان غیربومی و مهاجر هستند گفت: شیوع ویروس کرونا سلامت این کودکان را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش ایرنا مسعود مهدویان‌فر در نشست هم‌اندیشی با محوریت تحلیل وضعیت کودکان خیابانی افزود: پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از کودکان کار در کلانشهرهای کشور همچون اصفهان، متعلق به خانواده‌های مهاجری هستند که با انگیزه کسب درآمد و اشتغال مناسب‌تر، راهی این شهرها شده‌اند که از این میان حدود ۶۴ درصد متعلق به روستاها و حدود ۳۶ درصد نیز از اتباع سایر کشورها هستند.
 
وی به کار گماشتن کودکان نابالغ را پدیده‌ای شوم و از جمله آسیب‌های اجتماعی شایع در کشور برشمرد و تصریح کرد: اجبار و الزام کودکان و نوجوانان نابالغ به فعالیت‌های اقتصادی سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به مخاطره انداخته و تبعات جبران ناپذیری همچون رشد نامتعادل، سوء تغذیه، بازماندن از تحصیل، عدم یادگیری مهارت‌های ارتباطی و کلامی، تباه شدن استعدادهای فردی و کاهش عزت نفس را در آن۲‌ها به همراه دارد.
 
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال، باید از تفریح و سرگرمی، آموزش مهارت‌های عمومی و حمایت‌های عاطفی و اجتماعی کافی بهره‌مند شوند تا به شخصیتی سالم و متعادل دست یابند تصریح کرد: کودکان کار بیشتر ساعات روز را در خیابان به سر می‌برند و از نظر تغذیه و بهداشت در شرایط نامناسبی قرار دارند.
 
وی اظهارداشت: ممکن است خطراتی مانند ابتلا به کرونا و سایر بیماری‌های عفونی، آسیب دیدن در حین انجام فعالیت‌های جسمانی دشوار و غیرایمن و یا در موارد نادر همدستی با گروه‌های مجرم و بزهکار و مشارکت در اعمال سارقانه یا توزیع مواد مخدر آن‌ها را به شدت تهدید کند.
 
مهدویان‌فر با اشاره به اینکه اغلب کودکان کار به دلیل بازماندن از تحصیل دانش و نیاموختن مهارت‎های حرفه‌ای و شغلی، امکان رقابت با همسالان خود را از دست می‌دهند خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از خانواده‌های کودکان کار، علاوه بر فقر اقتصادی از مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، متارکه پدر و مادر و اختلالات خلقی و روانی والدین نیز رنج می‌برند به همین دلیل کودکان آن‌ها ترجیح می‌دهند زندگی خود را به جای خانه در محیط خیابان سپری کنند.
 
وی از هم گسیختگی خانواده‌ها، تورم و فقر اقتصادی، بیکاری، شیوع مهاجرت از روستا به شهر و ورود گسترده اتباع خارجی به کشور را از جمله دلایل شکل‌گیری پدیده کودکان کار در سال‌های اخیر دانست.
 
رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان بیان کرد: براساس اعلام سازمان جهانی کار هر ساله در جهان، حدود ۱۲۰ میلیون کودک در سنین ۵ تا ۱۴ سال به دلیل شرایط حاکم بر خانواده و جامعه به کودکان کار تبدیل می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه در مطالعات مختلف انجام گرفته حدود ۳۵ تا ۸۵ درصد از کودکان کار، به مشکلات عاطفی و رفتاری همچون احساس حقارت و نداشتن اعتماد به نفس، افسردگی و ارتباطات اجتماعی ضعیف مبتلا بودند افزود: انتفاع مالی حاصل از فعالیت اقتصادی کودکان کار ممکن است برخی افراد سودجو را تطمیع کند تا با ارائه جای خواب و خوراک اندک به این کودکان، درصدد سوء استفاده مالی از آن‌ها باشند.
 
مهدویان‌فر خشونت، کودک آزاری و سوء استفاده‌های جسمی و روانی را از جمله مشکلات محتمل برای کودکان خیابانی ذکر و تصریح کرد: تکدی‌گری، دست‌فروشی و شستن شیشه خودروها از جمله فعالیت‌های معمول در کودکان کار است اما گاهی ممکن است برخی افراد سودجو از آنها برای انجام فعالیت‌هایی نظیر توزیع اقلام قاچاق و ممنوع مانند قرص‌های روانگردان و مواد مخدر نیز سوء استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان در کنار سازمان‌های متولی همچون بهزیستی برای ارتقای شرایط زندگی این کودکان تلاش‌های فراوانی کرده است گفت: بهره‌مندی از توان و ظرفیت خیران و مراکز مردم نهاد، ارجاع این کودکان به مراکز نگهداری و بازتوانی، تشکیل جلسات مشاوره گروهی و آسیب‌شناسی مشکلات کودکان در بستر خانواده و تشکیل کلاس‌های آموزشی و مهارتی از جمله این اقدامات است.
 
رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اغلب شهروندان در مواجهه با کودکان کار، به نوعی سردرگمی و تعارض درونی برای نحوه کمک رساندن مواجه می‌شوند تاکید کرد: تماس با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ درصورت مشاهده کودکان خیابانی و اعطای کمک‌های خود به خیریه‌ها و مراکز مردم نهاد دارای مجوز، بهترین شیوه برای سامان بخشیدن به شرایط این کودکان است.
 
این پژوهشگر و مدرس سیاست‌گذاری اجتماعی نداشتن مهارت‌‏های لازم شناختی، هیجانی، انگیزشی و رفتاری،  طرد شدن از سوی والدین، همسالان و محیط‌های آموزشی، افت تحصیلی و ترک مدرسه را از جمله مشکلات کنونی کودکان کار برشمرد که نیاز به مشاوره و اصلاح دارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: حمایت اقشار نیکوکار و گروه‌های مردم نهاد در کنار فعالیت بیش از پیش سازمان‌های متولی می‌تواند شدت این آسیب اجتماعی را در جامعه کاهش داده و از تباه شدن آینده این قشر جلوگیری کند.
 
نشست هم اندیشی با محوریت تحلیل وضعیت کودکان خیابانی و کمک به حل این معضل اجتماعی با حضور نمایندگانی از اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان برگزار شد.

منبع: ایرنا

۳ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۷۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید