پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۰۳
Thursday Mar 28, 2024 14:03
 

اضافه ‌وزن کودکان در دوران کرونا؛ سرزنش کردن را کنار بگذارید

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: کرونا باعث کم‌تحرکی و یک جا نشینی بسیاری از افراد و گروه‌های سنی شده است. اما اضافه‌وزن کودکان به‌طور ویژه‌ای والدین را نگران می‌کند. وقت آن است که سرزنش کردن را جایگزین تغییر عادت‌ها کنید.
کارشناسان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که خود و کودکانشان را سرزنش نکنند و کودکان خود را برای یک سبک زندگی سالم و تصمیم‌های خوب تشویق کنند. تعامل با کودکان و گفتن بایدها و نبایدها به آن‌ها همیشه دشوار است چه رسد به اینکه وسط یک بیماری همه‌گیر وحشتناک مانند کرونا هم باشیم و مسئله بر سر بالا رفتن وزن کودکان هم باشد. وزن با تصوری که از خودمان داریم ارتباط مستقیم دارد. وزن بالا می‌تواند کودکان را در معرض برچسب‌های دیگران قرار دهد. خیلی از افراد لحظه‌ای که پزشک به آن‌ها گفته است که فرزندتان اضافه وزن ندارند را به عنوان یک لحظۀ بسیار شادی‌آور توصیف می‌کنند.
 
سرزنش و تنبیه ممنوع!
 
بروز همه‌گیری نگرانی‌های زیادی را در مورد افزایش وزن کودکان ایجاد کرده است؛ نرفتن به مدرسه، در خانه ماندن و ورزش نکردن عواملی هستند که افزایش وزن کودکان را تشدید کرده‌ است. همچنین مشکلات اقتصادی و رکود و تورم روی انتخاب مواد غذایی سالم و مفید اثرگذار است و همین مسائل می‌تواند به یک رژیم غذایی ناسالم و چاق کننده منجر شود. کودکان در این دوران اوقات بسیار دشواری را می‌گذرانند، ناامنی غذایی افزایش داشته است، خیلی از افراد بیکار شده‌اند و به همین ترتیب خیلی از بچه‌ها ممکن است وعده‌های غذایی سالمی نداشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی در دوران قبل از کرونا هم در زمانی که استرس‌ها و فشارها افزایش پیدا می‌کرد، تغذیه سالم و فعالیت‌ها آسیب می‌دید. حالا که درگیر بیماری همه‌گیر شده‌ایم بی‌تحرکی افزایش پیدا کرده و میزان ماندن پای گوشی و کامپیوتر همس به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است پس بروز نگرانی از افزایش وزن چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.
 
اما مسئله اینجا است که این‌ها را چگونه باید با کودکان در میان گذاشت؟ یافتن زبان مناسب برای صحبت با کودکان در این زمینه مسئله‌ای دشوار است. برای این کار علاوه بر یافتن زبان مناسب برای حرف زدن با کودکان باید به والدین هم آموزش داد که اضطراب‌های خودشان را به بچه‌ها منتقل نکنند و به کودکان امید و انگیزه بدهند. والدین باید بدانند که سرزنش کردن کودکان بابت افزایش وزن و رفتارهای ناسالم نه‌تنها دستاوردی ندارد، بلکه شرایط روانی کودک را نیز به هم می‌ریزد. به جای تنبیه و سرزنش باید شیوه‌های تشویق کردن را یاد بگیریم و با پاداش دادن به رفتارهای درست کودکان را تشویق کنیم.
 
تغییر عادت‌ها، مشارکت و تشویق
 
برای این کارها باید فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم تهیه کنیم، بهتر است وعده‌های غذایی را در خانه آماده و مصرف و از غذاهای بیرون کمتر استفاده کنیم؛ چراکه در بسیاری از اوقات تمرکز بر طعم غذا باعث می‌شود که شیوۀ پخت آن ناسالم شود. همچنین برنامه‌ای روزانه برای ورزش، پیاده‌روی و فعالیت بدنی داشته باشید. روی رفتارها تمرکز کنید نه روی وزن کودک، راجع به چاقی و وزن کودک لازم نیست با او کلنجار بروید، کاری که باید بکنید این است که برنامه‌ریزی دقیقی برای رژیم‌های غذایی و تحرک بدنی داشته باشید و آن را به همراه تشویق با فرزندتان پیش ببرید.
 
به عقیده دکتر پرین متخصص اطفال و مدیر مرکز تحقیقات چاقی «دوک» واقع در کرولینای شمالی، والدین باید تمام تلاش خود را برای تهیه غذای خانگی برای کودکان به کار گیرند. در کنار آن انجام فعالیت‌های بدنی باید جز برنامه روزانه بچه‌ها باشد. والدین باید تلاش کنند تا پیشنهادهای جالبی برای متقاعد کردن کودکان در خوردن غذای خانگی داشته باشند. مثلاً بچه‌ها در در فرایند درست کردن غذا درگیر کنند تا آن‌ها انگیزه بیشتری برای خوردن غذا پیدا کنند.

منبع: ایرنا

۹ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر : ۵۸۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید