پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۴۸
Thursday Mar 28, 2024 23:48
 

برخی انتظار معجزه از هورمون رشد دارند

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: برخی‌ها انتظار معجزه از هورمون رشد را دارند، دوره درمان ممکن است تا دو سال طول بکشد، در مواردی که هورمون رشد اثر بسیار خوبی دارد نهایتا پنج تا شش سانتی‌متر به قد کودک افزوده می‌شود.
پیام سامعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اکثر خانواده‌ها تمایل دارند فرزندانشان قد بلندی داشته باشند، اظهار کرد: در پزشکی‌ منحنی‌های رشد قد و وزن وجود دارد و طبق این منحنی‌ها پزشک، کوتاهی یا نرمال بودن قد کودک را تشخیص می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه هورمون رشد از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، افزود: این هورمون در دوران کودکی باعث قد کشیدن می‌شود، باید گفت کوتاهی قد به‌دلیل کمبود هورمون رشد مورد نادری بوده و طی بررسی‌های صورت‌داده توسط پزشک برای کشف علت و رفع آن دستور صادر می‌شود.
 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان یادآور شد: در مواردی مانند بیماری‌هایی مانند سندروم ترنر در دختران و دیالیز از داروی هورمون رشد برای اصلاح کوتاه قدی در این بیماران استفاده می‌شود، دختران مبتلا به سندروم ترنر یک کروموزوم کمتر از بقیه داشته، عموما قد کوتاهی دارند و باید داروی هورمون رشد در سن کودکی برایشان تجویز شود، در کودکان با نارسایی شدید کلیه، اگر به‌علت این بیماری دچار کوتاه‌قدی شوند هورمون رشد به این افراد کمک می‌کند.
 
سامعی با بیان اینکه هورمون رشد به‌عنوان دارویی لوکس و تجملی شناخته می‌شود، اظهار کرد: این دارو، همانند داروهای دیگر می‌تواند عارضه داشته باشد، افزایش فشار مغزی، سردرد و اختلالات در استخوان‌ها از اثرات هورمون رشد است و در واقع زمانی پزشک این دارو را تجویز می‌کند که سود آن بیشتر از زیان آن باشد.
 
وی گفت: برخی از نوجوانان عضویت در تیم‌های ورزشی را بهانه‌ای برای مراجعه به پزشک دانسته و اصرار بر تجویز هورمون رشد دارند که با صلاحدید پزشک این هورمون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان بیان کرد: برخی‌ها انتظار معجزه از هورمون رشد را دارند، دوره درمان ممکن است تا دو سال طول بکشد، در مواردی که هورمون رشد اثر بسیار خوبی دارد نهایتا پنج تا شش سانتی‌متر به قد کودک افزوده می‌شود.
 
سامعی بیشترین علت کوتاهی قد را مسئله ژنتیک دانست و افزود: هورمون رشد، ترشح نوسانی داشته و توصیه می‌شود خواب کافی، تغذیه مناسب ( استفاده از پروتئین، کلسیم‌ها، ویتامین دی و تخم‌مرغ) و ورزش در دستور کار افراد قرار بگیرد.
 
وی بهترین زمان مراجعه به پزشک را در ابتدای دوره بلوغ عنوان و بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها پس از اتمام قاعدگی در دختران و پایان بروز نشانه‌های بلوغ پسران، فرزند خود را نزد پزشک می‌برند، باید گفت بهترین زمان مراجعه به پزشک در ابتدای بلوغ و در واقع پیش از آغاز دوره ابتدایی است.
 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اضافه کرد: مراجعه به پزشک در سن ۱۷ و ۱۸ سالگی دیرموعد است و در این زمان غضروف‌های رشد بسته شده است.
 
سامعی در ادامه به بلوغ زودرس اشاره و اظهار کرد: بلوغ زودرس در پسران در کمتر از ۹ سال و در دخترها قبل از سن هشت سالگی رخ می‌دهد، جوانه زدن سینه‌ها در دختران و بزرگ شدن بیضه‌ها در پسران نخستین نشانه‌های بلوغ در دختران و پسران است.
 
وی با اشاره به اینکه سن بلوغ در دنیا کاهش یافته است، ادامه داد: یکی از علل این مسئله اصلاح تغذیه است، طی سال‌های اخیر تغذیه مردم بهتر شده است و برخی از انواع هورمون‌های گیاهی مانند فیتواستروژن‌های موجود در سویا سبب بلوغ زودرس می‌شود.
 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان استفاده از وسایل آرایشی را سبب وقوع بلوغ زودرس دانست و خاطرنشان کرد: این مسئله به‌دلیل مواد هورمونی موجود در لوازم آرایشی است، گفتنی است که اگر بلوغ زودرس باشد با تجویز دارو به تاخیر می‌افتد.
منبع: ایسنا
۲۲ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر : ۶۱۰
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید