جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۲
Friday Mar 29, 2024 13:52
 

مهر ۱۴۰۰ برنامه تربیت کودکان پیش از دبستان اجرا می‌شود

تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان  tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال تعامل با سازمان بهزیستی هستیم تا با بهره از تجارب آن سازمان بتوانیم از مهر سال ۱۴۰۰ برنامه‌های تربیت کودکان پیش از دبستان را به صورت یکپارچه با مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص برگزار کنیم.
تاسیس مرکز ملی در حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی مدیریت مهد کودک‌ها در جلسه ۲۵ آذر ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تصویب رسید و مقرر شد که مسوولیت حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی، مدیریت و همچنین نظارت و ارزیابی مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود.
 
بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که تمام مهدهای کودک و مراکز تعلیم و تربیت کودکان تحت هر عنوانی، خود را با مقررات و دستورالعمل های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تطبیق و بر اساس این دستورالعمل ها به فعالیت خود ادامه دهند.و براین اساس دستورالعمل های جدید تعلیم و تربیت کودکان پس از تصویب در هیات امنای سازمان برای کلیه سازمان و واحدهای تعلیم و تربیت کودکان لازم الاجرا خواهد بود.
 
رضوان حکیم‌زاده  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده واحده‌ای که در آنجا به تصویب رسید، مسوولیت تربیت کودکان پیش از دبستان را به صورت یکپارچه در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد.
 
وی افزود: همچنین درمصوبه بعدی راه‌اندازی مرکز تعلیم و تربیت کودک در آن تصویب شد و براین اساس آموزش و پرورش فرصت دارد تا در عرض چند ماه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را راه اندازی و قوانین و دستورالعمل‌های فعالیت اشخاص در زمینه کودکان پیش از دبستان را تدوین کند.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تربیت کودکان براساس این اساسنامه به دوره اول کودکی زیر سه سال  و دوره بعدی که از سه تا ۶ سال است، تقسیم می‌شود که این تقسیم‌بندی جهانی برای دوره پیش از دبستان در نظر گرفته شده است.
 
حکیم‌زاده یادآورشد: بر این اساس مراکز مهدکودک‌ می‌توانند با تطبیق شرایط خود با دستورالعمل و قوانین جدید مرکز تعلیم و تربیت کودک به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
 
وی در مصاحبه پیشین خود با ایرنا اظهار داشت: چهارچوب برنامه درسی برای دوره پیش دبستانی از پیش وجود داشت که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بود.
 
وی افزود: محتوای مواد درسی پیش دبستان بر اساس اهداف یازده گانه که همه ابعاد رشد اجتماعی، عاطفی، معنوی و برنامه های جسمی-حرکتی کودکان را دربرمی گرفت، تبیین شده بود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای کودکان در مهدهای کودک هم برنامه مشخصی درحال تدوین است که متناسب با سن آنها و اهداف مشخص شده در اساسنامه یعنی تکوین هویت اسلامی و ملی و رشد همه جانبه در ابعاد اجتماعی، عاطفی، زیستی و اخلاقی و ذهنی برنامه های مناسب برای مهدهای کودک و پیش دبستانی ها به صورت یکپارچه تدوین می شود.
 
حکیم زاده عنوان کرد که محتوای آموزشی دانش آموزان پیش دبستانی و مهدهای کودک در مجموع برنامه تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان قرار می گیرد.
 
دوره پیش دبستانی ۲ ساله است
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره دستورالعمل های جدید برای دوره پیش دبستانی کودکان گفت: در اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که کودکان زیر ۶ سال تمام مشمول دوره کودکی می شوند و قوانین، مقررات و دستورالعمل های تدوین شده در این اساسنامه بر تعلیم و تربیت آنها دلالت دارد.
 
حکیم زاده با بیان اینکه مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که دوره کودکی به ۲ دوره اول و دوم تقسیم بندی شود، افزود: دوره اول کودکی از بدو تولد تا سه سالگی کودکان و دوره دیگر از ابتدای چهار تا ۶ سال تمام است که دوره سه سال دوم در واقع دوره پیش دبستانی محسوب می شود.
 
وی همچنین توضیح داد: دوره پیش دبستانی درحال حاضر ۲ ساله است یعنی برای کودکان چهار تا ۶ سال در نظر گرفته شده است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اساسنامه جدید پیش بینی شده که در پایان سه سالگی و از شروع چهار سالگی بتوانیم دوره دوم کودکی را داشته باشیم و اگر قرار است که مراکزی به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی برای کودکان بپردازند، این امکان برای خانواده ها میسر شود که کودکان را از ابتدای چهار سالگی به آن مراکز ببرند.
 
حکیم زاده بیان کرد: در دوره اول کودکی تاکید بر حضور کودکان در بستر خانواده و توانمندسازی خانواده ها است تا نقش تربیتی خود را برای فرزندان ایفا کنند.
منبع: ایرنا
۲۰ فروردین ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۳۰
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید