جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۲۸
Friday Apr 19, 2024 16:28

لازانیای سبزیجات غذایی به طعم طبیعت

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند
سلامت کودکان: نظرتان درباره درست کردن لازانیای سبزیجات با طعم تازه‌ای ازطبیعت تازه چیست؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که سبزیجات مورد نیاز را در باغچه خانه خود بکارید؟ می‌دانستید یکی از تفریحات مورد علاقه بچه‌ها کشاورزی با بزرگترها است؟
مشکلی که اکثر والدین برای تغذیه کودکانشان دارند، مقاومتی است که آن‌ها برای خوردن سبزیجات سالم از خود نشان می‌دهند. همه بچه‌ها عاشق غذاهایی هستند که با پنیر پیتزا درست شده و خوشرنگ و لعاب است. اما آیا تا به حال تلاش کرده‌اید که سبزیجات را به شیوه‌ای که کودک شما دوست دارد به ظرف غذایش اضافه کنید؟ پختن غذایی پر از سبزیجات تازه و سرشار از ویتامین که کودکتان نمی‌تواند به آن «نه» بگوید آرزوی هر پدر و مادری است.
 
در این قسمت از آشپزخانه کودکت دستور پخت این غذای جادویی که با سبزیجات آماده می‌شود را به شما خواهیم گفت. پس سبد خریدتان را بردارید و برای رفتن به بازار میوه و تره بار آماده شوید. یا اصلا چه بهتر که اگر در خانه‌ای حیاط دار زندگی می‌کنید با کودکان خود باغچه سبزیجات درست کنید و از همین باغچه برای آن‌ها لازانیای سبزیجات با طعم طبیعت درست کنید.
 
مواد مورد نیاز برای تهیه لازانیای سبزیجات
یک بسته ماکارونی فرمی به شکل فوسیلی (فرفری)
 
یک بسته ماکارونی فرمی به شکل فوسیلی (فرفری)
۵۰۰ گرم پنیر ریکوتا
یک و یک دوم پیمانه پنیر موتزارلا و پنیر پیتزای سفید
یک ظرف ( به اندازه دلخواه) سبزیجات تازه پخته شده( در صورتی که به سبزیجات تازه دسترسی ندارید و برای درست کردن غذا عجله دارید از سبزیجات یخ زده استفاده کنید.)
یک شیشه کوچک (۵۰۰ گرم سس مارینارا)
نکاتی که باید پیش از درست کردن لازانیای سبزیجات به آن دقت کنید
مواد مورد نیاز برای تهیه لازانیای سبزیجات
 
اگر نمی‌دانید ماکارونی فرفری چیست، کافی است نگاهی به عکس زیر بیاندازید. می‌توانید به جای ماکارونی از ورق‌های مخصوص پخت لازانیا استفاده کنید.
پنیر ریکوتا : یک نوع پنیر ایتالیایی سفید رنگ است که از باقی مانده آب پنیر تهیه شده و دارای چربی بسیار کمی است. اگر نتوانستید پنیر ریکوتا را در فروشگاه پیدا کنید. دستور تهیه آن را در پایین این مطلب بخوانید.
سس مارینارا هم می‌توانید در خانه تهیه کنید. طرز تهیه این سس ایتالیایی که برای درست کردن پیتزا، لازانیا و اسپاگتی بسیار مناسب را در پایین همین مطلب بخوانید.
بیشتر بخوانید: آشپزخانه کودکت؛ به سادگی کوکوی سبزیجات درست کنید!
 طرز تهیه لازانیای سبزیجات
فر را روی ۳۵۷ درجه فارنهایت یا ۱۹۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و اجازه دهید گرم شود. ماکارونی‌ها را طبق دستور پخت در قابلمه‌ای ریخته و اجازه دهید بجوشد تا نرم شود.
 
سبزیجات پخته یا یخ زده خود را با سس مارینارا، پنیر ریکوتا و پنیر موتزارلا مخلوط کنید و در کاسه‌ای قرار دهید.
 
کف ظرفی که می‌خواهید در آن لازانیا را سرو کرده، با اسپری روغن چرب کنید.
 
وقتی ماکارونی‌ها نرم شدند آن‌ها در کاسه‌ای که بزرگ با سس مارینارا و سبزیجاتی که از قبل مخلوط کرده‌اید بریزد و خوب هم بزنید. دقت داشته باشید که همه ماکارونی‌ها با این مخلوط پوشیده شوند.
 
مواد را در ظرف ریخته و برای مدت زمان ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. تا زمانی که روی لازانیای شما طلایی نشده و پنیر‌ها آب شود، صبر کنید.
 
اگر از ورقه‌های لازانیا برای درست کردن لازانیای سبزیجات استفاده می‌کنید. مانند دستور العمل پخت لازانیای معمولی عمل کرده فقط در آخرین لایه پنیر موتزارلا و سس مارینارا اضافه کنید.
 
لازانیای خوشمزه شما آماده است، با سبزیجات تازه آن را تزئین کنید و از صرف یک وعده غذایی خوشمزه کنار خانواده خود لذت ببرید.
 
طرز تهیه پنیر ریکوتا
طرز تهیه پنیر ریکوتا :
 
پنیر ریکوتا را می‌توانید از بیرون تهیه کرده یا در خانه درست کنید. اگر نتوانستید آن را در فروشگاه‌ها پیدا کنید، دستور غذای زیر تهیه پنیر را به شما آموزش می‌دهد.
 
برای درست کردن پنیر ریکوتا شما نیاز به وسایل زیر دارید
پارچه نخی نسبتا بزرگ
یک پیمانه خامه سنگین
ربع پیمانه سرکه سفید
دو لیتر شیر کامل ۳.۵ درصد چربی
به مقدار لازم نمک
نکته: استفاده از نمک برای درست کردن پنیر ریکوتا کاملا اختیاری است. اگر پنیر را برای غذا استفاده می‌کنید یک هشتم قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و اگر برای دسر است نیازی به اضافه کردن نمک نیست.
 
بیشتر بخوانید:  آشپزخانه کودکت؛ طرز تهیه ماکارونی و پنیر
روش تهیه پنیر ریکوتا
ابتدا شیر، خامه و در صورت نیاز نمک را در ظرفی نسوز روی شعله متوسط قرار دهید و هم بزنید تا حرارت به طور یکسان پخش شود. بعد از جوش آمدن مخلوط شیر و خامه آن را از روی شعله بردارید و سرکه را اضافه کنید. یک تا دو دقیقه هم بزنید و پنج دقیقه صبر کنید، محلول باید شروع به بریده شدن کند، اگر اینطور نشد؛ یک قاشق غذاخوری دیگر سرکه اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
 
اجازه دهید مخلوط کامل بریده شود. داخل یک آبکش پارچه نخی (صافی یا تنظیف) را پهن کنید و مخلوط را از آن رد کنید، اجازه دهید آب آن کامل خارج شود. آن چه در تنظیف می‌ماند پنیر ریکوتا است.
 
پنیر ریکوتا بافتی خامه‌ای و نرم دارد و اگر می‌خواهید کودکتان تغذیه‌ای سالمتر داشته باشد با اضافه کردن مقدار دلخواه نمک در ابتدای کار، پنیر ریکوتای خامه‌ای درست کنید که جایگزین پنیرهای کارخانه‌ای شود.
 
طرز تهیه سس مارینارا
طرز تهیه سس مارینارا
 
سس مارینارا، یک سس ایتالیایی بسیار خوشمزه بوده که در غذاهای مختلف از پیتزا تا اسپاگتی می‌توانید از آن استفاده کنید.
 
بیشتر بخوانید:  چگونه می توانیم کودکان را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنیم؟
برای تهیه این سس خوشمزه شما نیاز به مواد زیر دارید
آب گوجه فرنگی تازه یا گوجه فرنگی رنده شده
پیاز نگینی خرد شده
سیر خرد شده
سبزیجات تازه
ادویه به مقدار لازم
روغن زیتون
آبلیمو
نمک، آویشن و طعم دهنده دلخواه
روش تهیه
در مرحله اول در ماهیتابه‌ای روی شعله متوسط روغن زیتون، پیاز و سیر را تفت دهید و بعد از طلایی شدن آن‌ها، گوجه فرنگی خرد یا رنده شده را اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و آبلیمو را افزوده و اجازه دهید برای مدت زمان ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم پخته شوند. در این مرحله چند بار گوجه فرنگی‌ها را هم بزنید که ته نگیرد.
 
بعد از پخته شدن سس، آن را به همراه جعفری و آویشن در مخلوط کن ریخته و خوب میکس کنید. بعد از آن دوباره سس را روی حرارت ملایم برای ۱۰ دقیقه قرار دهید تا خوب پخته شود. نکته اصلی در پخت سس مارینارا این است که اجازه دهید سس به آرامی روی حرارت ملایم پخته شود و صبور باشید.
 
نکات تغذیه‌ای لازانیای سبزیجات
حقایق تغذیه‌ای لازانیای سبزیجات
 
مواد گفته شده برای شش نفر کافی است. علاوه بر این کالری حاصل از یک بشقاب لازانیای سبزیجات خوشمزه حدود ۲۸۴ کیلو کالری است. که بر اساس نیاز خود می‌توانید برای کاهش کالری آن مواد را کم و زیاد کنید.
 
چربی کل ۱۵ گرم
کربوهیدارت کل ۴۳ گرم
کل فیبر موجود ۴ گرم
کل پروتئین موجود ۲۳ گرم
نکته: اطلاعات تغذیه‌ای نوشته شده بر اساس نیاز انسان بالغ بر اساس ۲۰۰۰ کالری در روز است.

 

نویسنده: نگین ابراهیمی

منبع: مجله تربیت کودک و فرزندپروری

۱۶ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۶۵
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید