شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۴
Saturday Apr 20, 2024 17:54

کرونا "اضطراب" کودکانِ کرمانشاهی را دو برابر کرده است

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از افزایش دو برابری اضطراب کودکان پنج و شش ساله کرمانشاهی در دوران شیوع کرونا خبر داد.
دکتر مسعود پایدار یکی از فعالیت های سازمان بهزیستی در راستای ارتقا سلامت روانی کودکان را اجرا طرح "غربالگری اضطراب" عنوان کرد و افزود: این طرح سالانه بر روی کودکان پنج و شش ساله کرمانشاهی اجرا می‌شود.
 
وی به اجرای مجازی این طرح در سال گذشته اشاره کرد و افزود: غربالگری اضطراب کودکان در سالیان قبل بصورت حضوری انجام می شد، اما در دو سال اخیر با توجه به همه گیری ویروس کرونا بصورت مجازی انجام شد.
 
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح در ابتدا سامانه ای بصورت مجازی برای غرباگری اضطراب کودکان راه اندازی و پس از انجام آگاه سازی های لازم، این غربالگری در سامانه و توسط والدین انجام گرفت.
 
پایدار خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده از طرح غربالگری کودکان پنج و شش  ساله استان کرمانشاه در سال گذشته بیانگر آن  بود که حدود ۴۴ درصد از کودکان غربال شده نمره بالا در اضطراب داشته اند.
 
وی افزود: این نمره اضطراب بالا درحالی است که نتایج غربالگری اضطراب کودکان در سالهای 97 و 98 حدود 24 درصد بوده و  این میزان در سال گذشته به 44 درصد رسیده که نشان دهنده افزایش  حدودا دو برابری میزان ابتلا به اختلال های اضطرابی کودکان نسبت به سالهای گذشته می باشد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده در سالهای 97 و 98 بیانگر آن بود که عمده اختلال اضطرابی در کودکان از نوع ترس از تنهایی(حدود 70 درصد) می باشد که این میزان  در سالگذشته نشان دهنده افزایش اضطراب های دیگر مثل بیماری جسمی و نگرانی درباره وقوع رویدادهای خطرناک می باشد.
 
معاون پبشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: از کل آزمودنیهای با تشخیص نشانه های اضطرابی در سال 1399 میزان 37  درصد مبتلا به ترس از تنهایی، 24 درصد ترس از رها شدن، 19 درصد ترس از بیماری جسمی و  20  درصد نگرانی درباره رویدادهای خطرناک را داشتند. بنابراین می توان بیان داشت که اضطراب ناشی از همه گیری کرونا موجب افزایش اضطراب در کودکان مورد بررسی شده است.
 
پایدار خاطرنشان کرد: در بررسی مربوط به خانواده ها مشخص شد که این میزان اضطراب در کودکان تک فرزند بیشتر از  کودکان دارای خواهر و برادر است و در این بین شنیدن و پیگیری اخبار توسط والدین عامل تشدید اضطراب در کودکان بوده است.
 
وی افزود: همچنین در کودکان ساکن در شهر کرمانشاه میزان اضطراب بیش از کودکان ساکن در شهرستانهای استان بوده است.
 
پایدار گفت: گزارش والدین بیانگر آن بوده که کودکان مبتلا به اضطراب، علائـم بـدنی و جسمی مانند عرق کردن، حالت تهـوع، درد، بی خوابی، ترس از تاریکی و به خواب رفتن، تنگی نفس، عملکرد نامناسب دستگاه گوارش، التهاب و درد معده را بیشتر گزارش کرده اند.
 
وی افزود: همچنین میزان ناخن جویدن، انگشت مکیـدن، احساس اضطرار و اجبار و یک حالـت گـوش بـه زنگـی افراطی، در کودکان افزایش پیدا کرده که با قطعیت می توان با توجه به مقایسه نتایج در سالهای قبل آن را به عامل همه گیری کرونا نسبت داد.

منبع: ایسنا

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۵۶
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید