جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۵۶
Friday Mar 29, 2024 15:56
 

چگونه می‌توان از اضطراب کودکان مطلع شد

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا ۶ سال استان با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی به مراکز مشاوره و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان آغاز شد.
نرگس عسگری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح همه ساله توسط دفتر مشاوره معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان اجرا می‌شود که در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا اجرا نشد و امسال به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه اجرا می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه این سامانه از ابتدای سال در کشور فعال شده است، گفت: اجرا و اطلاع‌رسانی این طرح از ابتدای هفته جاری در استان نیز آغاز شده است.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به منظور جلوگیری از تردد در ایام شیوع کرونایی، سازمان بهزیستی کشور سامانه غربالگری اضطراب کودکان به آدرس الکترونیکی http://moshavereh.behzisti.gov.ir را فعال کرده است که والدین با مراجعه به این سایت ضمن ثبت‌نام با وارد کردن تاریخ تولد و شماره ملی کودکان نسبت به تکمیل کردن پرسشنامه مربوطه اقدام کنند.
 
به گفته وی، پس از تکمیل پرسشنامه، نتیجه غربالگری به والدین اعلام می‌شود و در صورتی که کودکان دارای اختلالات اضطراب باشند به مراکز مشاوره و پس از آن به روانپزشک معرفی می‌شوند.
 
عسگری اظهار داشت:شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می شود و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود و که یک پدیده گذرا نبوده و در صورت بی‌توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه دارد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در صورتی که اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود در دوران بزرگسالی منجر به برخی بیماری‌های روحی و روانی می‌شود، گفت: این طرح با هدف شناسایی مشکلات گروه هدف در این حوزه و تلاش برای رفع آنها اجرا می‌شود تا از مشکلات بزرگسالی جلوگیری شود.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:امسال به دلیل تعطیل بودن مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی هماهنگی لازم با ادارات آموزش و پرورش استان و مراکز بهداشتی ودرمانی انجام شده است.
 
عسگری با اشاره به اینکه این طرح در سال‌گذشته به دلیل شیوع کرونا اجرایی نشد، اظهار داشت:در سال ۹۸ در استان سه هزار و ۹۸ کودک مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۷۵۶ کودک مشکوک به اضطراب بودند و ۷۳۲ کودک به مراکز مشاوره مراجعه کردند و پیش‌بینی می‌شود ،امسال ۱۵ تا ۲۰ هزار کودک غربالگری شوند.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: علائم استرس و اضطراب کودکان بیشتر با تغییرات فیزیکی یا رفتاری ظاهر می شود و کودکان نسبت به سن، شخصیت فردی و مهارت‌های مقابله واکنش متفاوتی نشان می‌دهند و این امر باعث می‌شود بسیاری از والدین از مسائل اساسی که ممکن است موجب رفتار کودک شود، چشم‌پوشی کنند.
 
به گفته وی، والدین باید علائم استرس دوران کودک را تشخیص و به شناسایی علل آن بپردازند، تا به کودکان کمک کنند استرس و اضطرابشان کنترل شود.
 
وی با تاکید بر اینکه برخی کودکان ممکن است اضطراب خود را تشخیص ندهند و فاقد بلوغ برای توضیح مشکلات واقعی یا فرضی خود باشند،گفت: این امر باعث بروز انواع علائم فیزیکی و رفتاری می‌شود.
 
عسگری اظهار داشت: علائم مشترک استرس و اضطراب شامل، رفتاری یا عاطفی، سختی در تمرکز،تغییرات رفتاری مثل تغییر مداوم خلق و خو، پرخاشگری، اعصاب ضعیف، یا چسبندگی، ترس از تاریکی، ترس از تنها بودن، ترس از غریبه‌ها ، رشد یک عادت عصبی، از قبیل خوردن ناخن، خارج شدن از خانواده یا دوستان، امتناع از رفتن به مدرسه، به دردسر افتادن در مدرسه، جمع کردن چیزهای غیر عادی و بی‌ارزش، کاهش یا افزایش اشتها، شکایت از درد معده و یا سردرد، شب ادراری، مشکلات خواب یا کابوس باشد.
 
به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴ مرکز مشاوره زیرنظر بهزیستی در استان فعال است.
منبع: ایرنا
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۵۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید