جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۵۴
Friday Mar 29, 2024 16:54
 

ژنتیک؛ عامل اصلی بیماری شکاف لب و کام

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: بە گفتە یک کارشناس گفتار درمانی، علت بیماری شکاف لب و کام بیشتر ژنتیکی بوده اما مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و مشکلات روحی و روانی مادر در زمان بارداری و کمبود ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن نیز باعث تشدید آن می‌شود.
امیر رزمگه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شکاف کام شامل دو نوع شکاف کام و شکاف لب می باشد.
 
وی عنوان کرد: شکاف لب نوعی اختلال یا ناهنجاری صورتی دهانی است که در این اختلال قسمتی از لب تشکیل نمی‌شود و گاهی اوقات بسته به شدت آن ممکن است که حتی لثه را نیز درگیر کند.
 
وی ادامە داد: شکاف کام شامل دو نوع شکاف کام سخت و کام نرم می باشد، در این اختلال قسمتی از سقف دهان که باید به حالت کمانی به همدیگر متصل شوند در بعضی از اوقات این دو نیمه کمانی شکل به هم نمی‌رسند و باعث ایجاد شکاف کام شده و حتی باعث درگیری زبان کوچک یا اپی گلوت می‌شود.
 
این گفتاردرمان کردستانی گفت: از هر ۷۰۰ کودک، یک کودک به این اختلال دچار میشود و میزان آن در پسرها دوبرابر دختران است.
 
امیر رزمگه در ادامه خاطرنشان کرد: علائم شکاف لب شامل تغییر شکل ظاهری لب بوده؛ به این صورت که قسمت وسطی لب بالایی تشکیل نمی شود و فرد را از لحاظ تنفس و خوردن دچار مشکل می‌کند.
 
وی تصریح کرد: این کودکان به علت اینکه مستعد عفونت سیستم تنفسی فوقانی هستند، مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی بوده و اگر به موقع تشخیص داده نشود معمولا دچار افت شنوایی نیز می‌شوند.
 
رزمگە در ادامە افزود: از علائم مشکلات گفتاری این افراد می‌توان به تو دماغی صحبت کردن به علت خروج هوا از بینی، مشکل در تلفظ صداهای م،خ،پ،ب،د و گ اشاره کرد و چون ساختار فکی دهانی شان دچار مشکل بوده سبب ایجاد اختلال در تلفظ شده و درنهایت فرد از لحاظ روحی و روانی و اعتماد به نفس به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
این در پایان یادآور شد: این اختلال در دوران بارداری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص میباشد و بهترین سن برای عمل جراحی این کودکان ۱۸-۶ ماهگی می‌باشد و بعد از جراحی باید به گفتار درمان مراجعه کرده و روند درمان خود را طی کنند و حتما برای رفع مشکلات دهان و دندان نیز تحت نظر دندانپزشک قرار گیرند.

منبع: ایسنا

۱۲ خرداد ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۷۵
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید