پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۱۱
Thursday Apr 25, 2024 21:11

اولویت واکسیناسیون کرونا؛ کودکان کشورهای غنی یا بزرگسالان جوامع فقیر؟

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: نشریه لا وانگواردیا اسپانیا نوشت: عدالت در دسترسی به واکسن‌ها در جهان هنوز مسئله ای دور از واقعیت است با این حال واکسیناسیون کارکنان مشاغل پرخطر و گروه‌های آسیب پذیر در کشورهای فقیر، ضروری تر از واکسیناسیون کودکان در کشورهای ثروتمند است.
به گزارش ایرنا، نشریه لا وانگواردیا اسپانیا نوشت: عدالت در دسترسی به واکسن‌ها در جهان هنوز مسئله ای دور از واقعیت است. همزمان با آشفتگی تحویل دوزهای وعده داده شده به کشورهای فقیر، توزیع ویال‌های واکسن نیز با چالش مواجه شده است.
 
به نوشته این نشریه اسپانیایی، این عقب ماندگی در توزیع دوزهای واکسن سبب شده تا فاصله کشورهای ثروتمند با ذخایر عظیم واکسن با کشورهایی که حتی دوزهای کافی برای واکسیناسیون سالمندان، افراد مشاغل پر خطر و کادر درمان را ندارند، هر روز بیشتر شود.
 
لا وانگواردیا با اشاره به برنامه توزیع واکسن برنامه کوواکس تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت نوشت: در مقابل سرعت بالای واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند، برنامه توزیع واکسن کوواکس، لنگان لنگان پیش می‌رود. یونیسف به تازگی پیرامون مسئله توزیع واکسن علیه کووید-۱۹ با تاکید بر اینکه «زمانی برای از دست دادن باقی نمانده است» از دریافت ۱۹۰ میلیون دوز واکسن کمتر از میزان پیش‌بینی شده خبر داد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: تنها راهکار خروج فوری از این بحران، سرازیر شدن موج دوزهای واکسن از سوی کشورهای ثروتمند به سوی کشورهای فقیر است. به گفته یونیسف، چنانچه تحویل دو هزار دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به کشورهای فقیر محقق شود، بزرگترین عملیات لجستیکی تاریخ جهان انجام شده است.
 
به نوشته لا وانگواردیا، اینکه بسیاری از کشورها به واکسن دسترسی ندارند اما در برخی کشورهای جهان اول، استفاده و یا عدم تزریق واکسن به کودکان به دغدغه جدی تبدیل شده، مایه تاسف و حیرت است.  
 
به گفته محققان، کودکان کمتر از دیگر افراد تحت تأثیر بیماری کووید-۱۹ قرار می‌گیرند و علائم شدید و جدی آن را تجربه می‌کنند؛ بنابراین ممکن است واکسیناسیون برای این گروه از افراد جامعه مزایای زیادی نداشته باشد. کودکان معمولاً کرونای خفیف یا بدون علامت را تجربه می‌کنند در حالی که بزرگسالان معمولاً نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند به همین دلیل افراد مسن و بزرگسالان در اولویت دریافت واکسن کووید -۱۹ قرار دارند.  
 
سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر اعلام کرد،  کشورهای ثروتمند باید برنامه واکسیناسیون کودکان را به تعویق انداخته و واکسن‌های تخصیص داده شده برای کودکان را به دیگر کشورهای جهان اهدا کنند.  
 
پروفسور النور رایلی، ایمیونولوژیست دانشگاه ادینبورگ معتقد است، چنانچه امکان عرضه نامحدود واکسن وجود داشته باشد، می‌توان افراد بالای ۱۲ سال را واکسینه کرد، اما در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.
 
به گفته این کارشناس، در نهایت قرار دادن کودکان در اولویت واکسینه شدن یا اولویت بخشیدن به بزرگسالانی که در نتیجه ابتلا به کووید-۱۹ در جایی دیگر در جهان جان خود را از دست می‌دهند، تصمیمی سیاسی است.
 
مسئله اولویت‌بندی دریافت کنندگان واکسن کووید-۱۹ در جهان در حالی مطرح شده است که آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) به تازگی از تایید تزریق واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله خبر داد. این نخستین واکسن تایید شده علیه ویروس کرونا برای این گروه سنی در اتحادیه اروپا است.
منبع: ایرنا
۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۷۷
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید