جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۶:۰۰
Friday Mar 29, 2024 06:00
 

سرطان در کودکان

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در کودکان است و هرساله در حدود ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان در سراسر جهان سرطان تشخیص داده می‌شود.
سرطان خون، مغز، لنفوم و تومورهای سخت در کودکان بسیار شایع هستند. در کشورهای ثروتمند حدود ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان درمان می‌شوند، در حالی که این آمار در کشورهای متوسط و فقیر حدود ۲۰ درصد است. تشخیص به موقع و درمان موثر مهمترین عوامل نجات از سرطان هستند.
برخلاف بزرگسالان، اکثر سرطان‌های کودکان علت مشخصی ندارند و نمی‌توان آن را به عادت‌های غلط زندگی و شرایط محیطی ربط داد. البته برخی از عفونت‌های دوران کودکی مانند اچ آی وی و مالاریا را می‌توان عامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان دانست.
بر اساس مطالعات، واکسیناسیون به موقع می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان در کودکان موثر باشد. در ادامه این مطالعات آمده است که حدود ۱۰درصد از سرطان‌های کودکان به عوامل ژنتیکی مربوط است.
بر اساس آمار منتشر شده در سایت بیزنس اینسایدر نشستن طولانی‌مدت و عدم تحرک، استفاده از رنگ‌موها، داروی کاهش وزن و مصرف آسپرین در سالمندان از جمله مهمترین عوامل بروز سرطان در سال ۲۰۲۰ میلادی بودند.
تشخیص سرطان با استفاده از نور
محققان با ترکیب نانوفتونیک و علم داده‌ها به روشی دست یافتند که نسبت به نشانگرهای زیستی بسیار حساس است و می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
سرطان دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است و هر ساله حداقل ۹ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد تشخیص زودهنگام سرطان یک عامل موثر در بهبودی کامل این عارضه است؛ به همین دلیل روش‌های تشخیص حائز اهمیت هستند.
مایعات بدن از جمله خون، بزاق، عرق و ادرار حاوی نشانگرهایی هستند که می‌تواند خبر از سلامت اندام های داخلی بدن و به طور کلی سلامت عمومی بدن دهد. به منظور شناسایی نشانگرهای زیستی، حسگرهای زیستی توسعه یافته‌اند که به صورت کم‌هزینه و سریع، اطلاعات ارزشمندی را با استفاده از نشانگرها در اختیار متخصصان قرار می‌دهند.
روش‌های نوری یکی از راهکارهای قدرتمند در این راستا هستند. معمولا این روش‌ها به یک طیف رنگی نیاز دارند که باعث پرهزینه شدن آزمایش‌ها می‌شود. محققان لابراتوار EPFL در سوییس برای حل این مشکل مفهوم جدیدی ارائه دادند که تنها با به کارگیری یک نور تک‌رنگ، با یک ردیاب تصویربرداری ساده عمل می‌کند. یاسمن جهانی یکی از همکاران این پروژه است. در واقع در این روش از ترکیب دو راهکار نانوفتونیک و علم داده‌ها استفاده می‌شود تا نسبت به نشانگرهای زیستی بسیار حساس باشند. با استفاده از این روش می‌توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.
بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.
سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیر قابل کنترل سلول‌ها در اندام مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلول‌ها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندام‌های دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.
 
آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان
- سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
- درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.
-سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین در زنان هستند.

منبع: ایرنا

۲۱ خرداد ۱۴۰۰
کد خبر : ۶۸۲
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید