جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۸
Friday Apr 26, 2024 02:08

راهبردهای اصلی برای پیشگیری اولیه بیماری های مزمن از دوران کودکی

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, رشد و نمو , بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: راهکارهای اصلی ارتقاء سلامت کودکان و نوجوانان در جهت پیشگیری از بیماری های مزمن غیرواگیر در سنین بزرگسالی به شرح زیر است:
۱-افزایش فعالیت جسمانی
۲- تغذیه سالم
۳- دوری از سیگار و دود آن
 
افزایش فعالیت جسمی
یافته ها نشان می دهد که نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان جامعه ما بیش از ۴ ساعت در شبانه روز را صرف تماشای تلویزیون می کنند ، در حالی که حداکثر مدت مجاز برای این قبیل فعالیت های بی تحرک ۲ ساعت در شبانه روز توصیه شده است.
بر اساس این یافته ها ،مدت و شدت فعالیت جسمی به طور چشمگیری در دختران کمتر از پسران است.

 

تغذیه سالم
مهم ترین نکات در مورد رژیم غذائی سالم کودکان و نوجوانان برای پیشگیری از بیماری های مزمن سنین بزرگسالی عبارتند از :
-مصرف دست کم پنج واحد سبزی و میوه جات در طی روز
- مصرف ۶ تا ۱۱ واحد غلات (گندم ، جو ، برنج ، ذرت ) که بهتر است از انواع سبوس دار آن مصرف شود.
- تأمین دست کم ۲۰ و حداکثر ۳۰ درصد انرژی دریافتی روزانه از چربی ها
- محدود کردن مصرف مواد غذائی حاوی اسیدهای چرب اشباع (مانند روغن های جامد و کره) به میزان کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی روزانه
- مصرف مواد غذائی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند هیدروژنی یا PUFA (مانند بیشتر انواع روغن های مایع ) تا ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی روزانه.
- مصرف حداکثر ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز
- مصرف ۱ تا ۲ واحد شیر و لبنیات در طی روز
- خودداری از زیاده روی در مصرف نمک
 
دوری از سیگار و دود آن
مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود آن به صورت یکی از مهم ترین معضل های بهداشتی جوامع مختلف به ویژه در کشورهای در حال توسعه درآمده است.مصرف سیگار به طور معمول در سنین نوجوانی شروع شده و در سال های بعد تداوم می یابد،لذا توجه به عوامل موثر در گرایش به سیگار در جوامع مختلف و مداخلات آموزشی در سطح فردی و جامعه می تواند پیش زمینه های شروع مصرف سیگار را تحت تأثیر قرار داده و در پیشگیری از این عادت نامطلوب موثر واقع شود.
سیگار کشیدن غیر فعال از طریق تنفس دود سیگار اطرافیان ،عوارضی همچون مصرف مستقیم سیگار در بر دارد .هر چه سن فرد در معرض دود سیگار کمتر باشد ،عوارض دود سیگار به میزان بیشتری سلامتی او را تهدید می کند ؛به علاوه احتمال دارد کودک و نوجوان از سیگار کشیدن اطرافیان به ویژه والدین الگو گرفته و به مصرف سیگار گرایش پیدا کند.
نتایج مطالعات انجام شده در جامعه ی ما نشان می دهد حدود ۴۰ درصد کودکان و نوجوانان جامعه ی ما در محیط های مختلف از جمله در منزل ،در معرض دود سیگار قرار دارند و با وجود افزایش آگاهی خانواده ها در مورد عوارض دود سیگار بر سلامتی کودکان ،این میزان در سال های اخیر کاهش پیدا نکرده است.
 
 
۱۶ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۷۲
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, رشد و نمو , بانک خون بند ناف ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید