پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۸
Thursday Apr 25, 2024 18:48

کودکان ۱۲ ساله و کمتر باید علیه ویروس کرونا واکسینه شوند

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: نتایج یک مطالعه جدید بیانگر این واقعیت است که برای کاهش خطر گسترش عفونت کووید-۱۹ لازم است کودکان ۱۲ ساله و کمتر واکسن کرونا تزریق کنند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال، محققان چینی در این مطالعه که به تازگی منتشر شده است نیاز به واکسیناسیون کرونا را در کودکان ۱۲ ساله و کوچک تر بررسی کردند.
 
محققان در این بررسی ویژگی های بالینی مشاهده شده در کودکان واکسینه نشده را در جریان افزایش گسترش موج ویروس دلتا (B.۱.۶۱۷.۲) در چین با گروه واکسینه شده بالای ۱۲ سال در این کشور مقایسه کردند.
 
این تجزیه و تحلیل نشان داد که کودکان خردسال ممکن است ناشران پنهان سندرم حاد تنفسی شدید ویروس کرونا  (SARS-CoV-۲) باشند.
 
ویروس SARS-CoV-۲ عامل بروز کووید-۱۹ است بنابراین، مطالعه کنونی نشان می‌دهد که کودکان ۱۲ سال و کوچک تر به واکسیناسیون فوری نیاز دارند تا شیوع این ویروس ناشی از این جمعیت خاص در جامعه کاهش یابد.
 
همه‌گیری مداوم کووید-۱۹ باعث ابتلای بیش از ۲۵۰ میلیون نفر و بیش از ۵.۱ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان شده است. چند جهش جدید  SARS-CoV-۲ شامل آلفا، بتا، گاما، لامبدا و دلتا است.
 
نوع دلتا که برای اولین بار در ماهاراشترا در هند در اواخر سال ۲۰۲۰ شناسایی شد به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. در گوانگژو در چین، نوع دلتا برای اولین بار در ۲۱ ماه مه  ۲۰۲۱ گزارش شد.
 
واکسن‌های کرونا در برابر نوع دلتا مؤثر بوده‌اند. بنابراین به نظر می رسد که این واکسن ها از ابتلای افراد به کرونا پیشگیری کرده و شدت بروز علائم و میزان بستری شدن در بیمارستان را در افرادی که این واکسن ها را دریافت کرده اند، کاهش می دهد.  
 
باوجود این مشاهدات، آنتی بادی های خنثی کننده ناشی از این واکسن ها یا عفونت قبلی SARS-CoV-۲ در برابر گونه دلتا کرونا در مقایسه با اثربخشی آنها در برابر سایر گونه های کرونا، کمتر است.
 
نکته مهم این است که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، افرادی که واکسینه نشده‌اند، ۱۱ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ هستند که این موضوع نقش مهم واکسن‌ها و محافظتی که در برابر این ویروس ایجاد می‌کنند را نشان می‌دهد.
 
طبق این بررسی فقدان واکسیناسیون انبوه در سطح جهانی برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال ممکن است، باعث شود این جمعیت ناقل گونه دلتا و همچنین سویه های جهش یافته SARS-CoV-۲ شوند، و اپیدمی کووید-۱۹ را بیشتر گسترش دهند.
 
بر اساس نتایج این مطالعه، محققان می گویند کودکان واکسینه نشده ناقلان پنهان ویروس هستند بنابراین، واکسیناسیون کووید-۱۹ برای کودکان باید به شیوه ای منظم ترویج شود و از نظر اثربخشی و هرگونه واکنش نامطلوب تحت نظارت دقیق قرار گیرند.
 
در حالی که دولت چین اخیراً استفاده اضطراری از واکسن کووید-۱۹ را برای کودکان سه تا ۱۷ ساله تأیید کرده است، نتایج این مطالعه با بررسی مقایسه ای ویژگی‌های بالینی در میان کودکانی که در برابر کرونا واکسینه شده اند نسبت به کودکان واکسینه نشده از نیاز به واکسیناسیون را در میان کودکان پشتیبانی می‌کند.
 
با این حال محققان خواستار مطالعات بیشتر برای تعیین مکانیسم های اساسی عملکرد ایمنی در کودکان زیر ۱۲ سال شدند.
منبع: ایرنا
۲۶ آبان ۱۴۰۰
کد خبر : ۷۲۷
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
اخبار مرتبط

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید