پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۴۱
Thursday Apr 18, 2024 15:41
 

رعایت اصول تغذیه در کودکان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراقبت های تغذیه ای برای کودکان زیرپنج سال به منظور تقویت هرچه بیشتر سیستم ایمنی را تشریح کرد.
ندا فرح بخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۶ ماه اول تولد تغذیه فقط با شیر مادر بدون هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگری به جز قطره یا شربت حاوی مکمل ویتامین و مواد معدنی و در صورت لزوم دارو به دلیل خواص حفاظتی شیر مادر در مقابل ابتلا به عفونت ها و بیماری های دوران کودکی توصیه می شود و بهتر است تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی ادامه یابد.
 
وی افزود:  مکمل های ویتامین A+D از سه تا پنج روزگی تا پایان ۲۴ ماهگی به میزان۴۰۰ واحد ویتامین D و یک هزار و ۵۰۰ واحد ویتامین A در روز معادل یک سی سی و مکمل قطره آهن از پایان ۶ ماهگی یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی معادل ۱۵ قطره آهن در روز باید مورد استفاده کودک قرار گیرد.
 
فرح بخش ادامه داد: مصرف مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D هر ۲ ماه یک بار برای کودکان ۲ تا ۵ سال، رعایت تنوع در برنامه غذایی کودک و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی شامل نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها، سبزی ها، میوه ها و لبنیات پاستوریزه (ماست و پنیر کم نمک) برای کودکان زیر یک سال و تداوم استفاده از گروه های اصلی غذایی و جایگزین آن برای کودکان یک تا پنج سال مورد تاکید است.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: استفاده از سه وعده اصلی غذایی و یک یا ۲ میان وعده غذایی متشکل از گروه های اصلی غذایی برای کودکان لازم است.
 
وی بیان کرد: استفاده از میان وعده غذایی مانند پوره سبزی ها (هویج یا سیب زمینی) یا پوره میوه های رسیده نرم شده (موز، گلابی، انبه، طالبی، هلو، زردآلو، سیب، آلو) برای کودکان زیر یک سال، میان وعده های غذایی مناسب مانند انواع میوه ها، سبزی ها، شیر پاستوریزه، ماست، نان، پنیر کم نمک، خرما برای کودکان یک تا پنج سال لازم است و باید از میان وعده های بی ارزش نظیر غلات حجیم شده، شکلات، چیپس، آب میوه های تجاری و نظایر آنها خودداری شود.
 
فرح بخش گفت: خودداری از دادن انواع نوشیدنی های شیرین (چای شیرین و آب میوه های صنعتی) به دلیل افزایش خطر اضافه وزن و چاقی، پوسیدگی دندان و کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی کودک و استفاده روزانه از گروه گوشت و جانشین های آن شامل انواع گوشت ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات مانند عدس و ماش، تخم مرغ)سفیده و زرده) و انواع مغزهای بدون نمک (گردو، بادام، فندق و پسته) به عنوان منابع حاوی پروتئین، آهن و روی  توصیه می شود.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مصرف روزانه ماست و پنیر پاستوریزه کم نمک برای کودکان زیر یک سال و مصرف لبنیات پاستوریزه (شیر، ماست، پنیر کم نمک و دوغ کم نمک و بدون گاز) برای کودک بالای یک سال به عنوان منابع خوب پروتئین و ویتامین های گروه B و ویتامین A و Dرا مفید عنوان کرد.
 
وی استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامین A و پیش ساز آنها یعنی بتا کاروتن (زرده تخم مرغ، کره، میوه های رنگی و سبزی های زرد و سبز نظیر اسفناج، هویج، کدو حلوایی، زرد آلو، طالبی، موز و انواع مرکبات) و ویتامین C در انواع فلفل، سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و سبزی خوردن، توت فرنگی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، انواع کلم، سیب زمینی، هندوانه، مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها در تهیه غذای اصلی کودک و یا به عنوان میان وعده غذایی کودک مهم برشمرد.
 
فرح بخش ادامه داد: مصرف منابع غذایی ویتامین E مانند انواع روغن مایع از جمله کانولا، ذرت و آفتاب گردان، سویا، کنجد و انواع مغزها در تهیه غذای کودک برای تامین انرژی مورد نیاز ،  منابع غذایی حاوی ویتامین D جهت رشد استخوانی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک مانند ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ در برنامه غذایی کودک لازم است.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:  منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی ها برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) باید در سبد غذایی کودکان قرار گیرد و تهیه غذاهای ترکیبی از حداقل ۲ پروتئین گیاهی (مثل غلات و حبوبات) به منظور افرایش کیفیت پروتئین بالا مثل عدس‌پلو، لوبیاپلو، باقلاپلو و ماش‌پلو در برنامه غذایی کودک مفید است.
 
وی افزود: از گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر به دلیل داشتن مقادیر زیادی نمک و چربی از نوع اشباع و ترانس در برنامه غذایی کودک به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری شود و از انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) به شکل پودر شده برای تامین پروتئین، انرژی و برخی از مواد مغذی مانند آهن در برنامه غذایی کودک استفاده شود.
 
فرح بخش توصیه کرد: از مصرف انواع فست فود و غذاهای آماده پرچرب و شور پرهیز و غذاهای سنتی با ارزش تغذیه ای مناسب جایگزین شود.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: توجه به خواب کافی کودک (زیر یک سال ۱۶-۱۲ ساعت، یک تا سه سال ۱۴-۱۱ ساعت، سه تا پنج سال ۱۳-۱۰ ساعت) و حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در منزل مورد تاکید است.
منبع: ایرنا
۲۷ آبان ۱۴۰۰
کد خبر : ۷۲۸
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید