پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۴۲
Thursday Mar 28, 2024 14:42
 

کودکان نسل جدید بیشتر دچار اختلال روانی می شوند

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan
تندرستی کودکان: مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: براساس اخرین غربالگری ملی، درصد افراد دچار بیماری های اعصاب و روان کشور ما 30 درصد بوده است که یکی از بیشترین درصدهاست.
دکتر حمیدرضا مهاجرانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حدود ۲۱ میلیون نفر یعنی تقریبا ۳۰ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند. بدین معنی که  از هر چهار نفر یک نفر دچار اختلالات روانی است.، متاسفانه در استان مرکزی هنوز تحقیق کامل و مستقلی در این حوزه انجام نشده است.
 
وی افزود: همچنین آمار وزارت بهداشت شمار زنانی را که دارای اختلالات روانی هستند را بیش از مردان نشان می‌دهد. طبق این آمار، در یک سال گذشته ۲۳.۴ درصد بالغان در ایران دچار یک اختلال روانی بوده‌اند که ۲۷.۶ درصد آنان را زنان و ۱۹.۴ درصدشان را مردان تشکیل داده‌اند.
 
مهاجرانی گفت: آمار وزارت بهداشت همچنین نشانگر آن است که در حال حاضر دوره‌ جوانی اصلی‌ترین دوره سنی است که افراد در آن به اختلالات روانی مبتلا می‌شوند. همچنین کودکان نسل جدید بیش از گذشته دچار اختلال روانی می‌شوند.
 
مهاجرانی همچنین در خصوص فعالیت مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اراک گفت: این مرکز در آذرماه سال 1398 تاسیس شده است و  7 نفر کارشناس و عضو هیات علمی در این مرکز در حال فعالیت هستند.
 
وی ادامه داد: بررسی اعصاب از جنبه کاربردی آن به معنای یافتن راه‌های درمانی و و پیشگیری از مشکلات عصبی است. در این مرکز تحقیقات با بررسی مکانیسم عمل اعصاب و تاثیر داروها به استخراج، تولید آزمایشگاهی و ثبت اختراع  پرداخته‌ ‌می‌شود و در ادامه طی مذاکراتی با کارخانه‌های دارو سازی در صورت امکان، در راستای تولید صنعتی این داروها با آنها همکاری خواهد شد.
 
مهاجرانی اظهار کرد: اولین و مهمترین فعالیت این مرکز در سال 98 بررسی اثرات مصرف پروبیوتیک توسط مادران باردار و شیرده  و نوزادان، بر اختلالات اضطرابی دوران بلوغ بود که نتایج مثبتی‌ رانشان داد و در ژورنال Nutritional neuroscience  به تایید اولیه رسیده است.
 
مهاجرانی افزود: از دیگر فعالیت‌های بارز این مرکز تاکنون، تحقیقات در زمینه استخراج داروی ضدپیری از گیاهان، داروی ترمیم اختلالات بویایی و چشایی ناشی از کرونا، تولید واکسن پروبیوتیک خوراکی علیه کرونا و همچنین ساخت برنامه مستند علمی در مورد میکروب های مفید بدن، با همکاری خانه مستند انقلاب اسلامی بوده که آماده پخش توسط شبکه مستندصداوسیما است.
منبع: ایسنا
۲۹ آبان ۱۴۰۰
کد خبر : ۷۳۰
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید