جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۱۲
Friday Mar 29, 2024 02:12
 

آیا کرونای اومیکرون بیشتر کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد؟

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که پس از شناسایی گونه اومیکرون ویروس کرونا، تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ افزایش پیدا کرده است.
از زمان آغاز شیوع کرونا محققان معتقد بودند که کودکان معمولاً نوع خفیف تا متوسط بیماری را تجربه می‌کنند و درگیر علائم شدید آن نمی‌شوند. کودکان ممکن است پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ دچار علائمی مانند تب، خستگی، سرفه و در موارد شدیدتر سندرم التهابی چند سیستمی شوند. شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث شده است کودکان بیشتر از قبل در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و علائم مربوط به آن قرار بگیرند زیرا این گروه از افراد جامعه هنوز واکسینه نشده‌اند.
 
چرا گونه اومیکرون سریع‌تر شیوع پیدا می‌کند؟
گونه اومیکرون ویروس کرونا که B.1.1.529 نام دارد و برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و پس از آن در چندین کشور دیگر شیوع پیدا کرده است، بسیار انتقال‌پذیر است. گونه نگران کننده اومیکرون بیش از ۳۰ جهش در پروتئین سنبله خود دارد، بنابراین میزان تأثیرگذاری آنتی‌بادی تولید شده بر اثر دریافت واکسن کرونا را کاهش می‌دهد و سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند. با وجود اینکه تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون ویروس کرونا در چندین کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، اما تا کنون هیچ مورد مرگ و میر مرتبط با این گونه از ویروس گزارش نشده است.
 
آیا گونه اومیکرون بیشتر کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد؟
گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که پس از شناسایی گونه اومیکرون ویروس کرونا، تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ افزایش پیدا کرده است. کودکانی که پس از شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا درگیر بیماری کووید -۱۹ شده‌اند به دستگاه اکسیژن نیاز پیدا کردند و چندین روز در بیمارستان بستری شدند. این کودکان به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا نبودند و معمولاً علائم آن‌ها با تب خفیف طی دو روز اول آغاز می‌شود.
 
آیا لازم است کودکان واکسن کرونا را دریافت کنند؟
مدت‌ها است که متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان باید واکسن کرونا را دریافت کنند. با وجود اینکه کودکان بالای ۱۲ سال واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند، چندین کشور مانند هند هنوز کودکان زیر ۱۸ سال را واکسینه نکرده است. علاوه بر واکسیناسیون، اقدامات پیشگیرانه نیز خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، بنابراین کودکان باید بیش از پیش اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
 
چرا کودکان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار نگرفتند؟
پیش از این محققان معتقد بودند که خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان بسیار کم است؛ در صورت مبتلا شدن نیز علائم خفیف آن را تجربه می‌کنند و می‌توانند به آسانی با آن مقابله کنند به همین دلیل این گروه از افراد در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار نگرفتند. البته گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که با پدیدار شدن گونه‌های جدید ویروس کرونا، تعداد کودکان مبتلا به بیماری کووید -۱۹ نیز افزایش پیدا کرده است.
 
آیا گونه اومیکرون خطر ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد؟
به گفته متخصصان، احتمال ابتلای مجدد به گونه اومیکرون ویروس کرونا فقط ۹۰ روز پس از بهبود پیدا کردن از بیماری قبلی سه برابر بیشتر از گونه دلتا است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احتمال ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ به دلیل گونه اومیکرون ویروس کرونا بسیار بیشتر از قبل است. علاوه بر این، افراد واکسینه نشده و کودکان بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. به نظر می‌رسد که لازم است دو الی سه هفته از زمان شیوع گونه اومیکرون بگذرد تا شدت بیماری ناشی از گونه جدید ویروس کرونا مشخص شود.

منبع: ایمنا

۲۹ آذر ۱۴۰۰
کد خبر : ۷۳۴
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید