پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۴۱
Thursday Mar 28, 2024 23:41
 

کودکان حلقه مفقوده مراقبت از محیط زیست

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, محیط زیست
سلامت کودکان: روز پانزدهم مهر، روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. کودکان می‌توانند بهترین سفیران برای هشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.
در کشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته‌ ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می‌شود.  
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم این هفته را با تکیه بر مسایلی همچون محیط‌زیست، قصه‌گویی، منظومه‌خوانی و اجراهای برنامه‌های سرگرم کننده و آموزنده، تدارک می‌بیند.
عنوانِ روز پانزدهم مهر، روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی است و در پوستر طراحی شده توسطِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه‌ی دوستی با طبیعت که نشانگرِ شادابی و نشاط و اولین گامِ ایجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ی آموزش حفاظت از محیط زیست و احترام به همه‌ی زیستمندان است، خودنمایی می‌کند.
روز کودک در سطح بین المللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار می‌شود. انتخاب مناسبت‌های خاص در سطح بین المللی، بیانگر اهمیتِ موضوع است.
تربیت کودکان، مهم‌ترین وظیفه و بزرگترین هدفِ جوامعِ بشری است چرا که جهان به دستِ انسان‌ها اداره می‌شود. انسان از یک سو، خالقِ علم وتکنولوژی‌های سودمند و عاملِ  پیشرفت‌های شگرف و حیرت انگیز است، و از دیگرسو، تمام جنگ‌ها، ویرانی‌ها و تخریبِ محیط زیست و جهانِ پیرامون ما، به دست او انجام می‌شود.
بنابراین روشن است که حاصلِ تربیتِ درست و به‌هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشم نواز از جهانی است که در اختیارِ انسان‌های پرورش یافته باشد.
مطالعات و تحقیقاتِ جدید نشان می‌دهد امروزه، روش‌های قدیمی و سنتیِ آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوی نیازِ آموزشی و تربیتیِ قرن بیست و یکم نبوده و نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر که پرورشِ نسلی خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محیط زیستی و برخوردار از فهمِ بوم‌شناختی از جهانِ پیرامون بوده را، به ارمغان نیاورده است.
به استنادِ این تحقیقات، در برنامه‌ریزی‌ مدارس، ضروری است آموزش‌های مستقیم و رسمی، بعد از دوازده سالگی صورت بگیرد و قبل از آن، کودک  بدون دخالت‌های مستقیم با طبیعت و فضای پیرامونش روبرو شده و تسهیلگر، در یافتن پاسخِ پرسش‌ها و درک و دریافت‌هایش، در کنار او باشد.  ارتباط کودک با طبیعت، درست از همین نقطه و با این هدف آغاز می‌شود که مهارت‌های موردِ نیاز کودکان، از سال‌های نخستینِ زندگی، جوانه زده و به‌تدریج و به‌خوبی رشد کند.
از نمونه های موفق این نوع از تعلیم و تربیت، روشی است که به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته می‌شود که درشمارِ موفق‌ترین مدارسِ دنیا،  در تربیتِ گروه سنی کودکان هستند.
تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ی موضوعات اجتماعی،  به‌ویژه در شیوه‌ی برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنینِ کودکی و بافراهم آوردنِ شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آنها ایجاد کند، رخ می‌دهد.
از این‌رو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست،  و هم افزایی تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها، بتوانیم نقشِ موثری در تربیتِ نسلی کارآمد وآینده ساز ایفا کنیم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

۱۷ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۸۵
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید